Brodd eller ej i hagen?

Sv: Brodd eller ej i hagen?

fläkskador kan vara lika "dödliga" som en broddspark, och även om dom inte fläker sig så illa så kan det ge lååång konvalisens och kräva många behandlingar..

vi har dubbade flappskor fram på en och guldskor på dom andra som är skodda. guldskornas brodd är ju mkt. mindre och ger inte så fula skador om olyckan skulle vara framme.

Jag har brodd på mina hästar dygnet runt, det är svinhalt här på västkusten just nu (börjar töa bort så småningom)blir ju väldigt isigt här. Dom går tillsammans och sparkar inte varandra. Vill inte att dom skall stå och spänna sig i hagen för att det är halt. Dessutom är dom rätt vilda i hagen och vill gärna springa mkt.

Skulle vilja se den som släpper ut sin skodda häst obroddad i det underlag vi har haft den senaste veckan. :crazy: För första gången på 9 år har mina hästar faktiskt stått inne en hel dag med fara för liv och lem om de gav sig ut, det nästan trots brodd.

Så som svar på frågan, kräver underlaget brodd broddar jag, punkt. Har man sett en häst med resutlatet av en fläkskada, ja då broddar man. En broddskada kan absolut vara otrevligt men går dels att undvika genom vettig hagplacering av hästarna/ordentligt tilltagna hagar men en fläkskada går inte att skydda sig mot genom att tex inte låta osams hästar gå ihop, det klarar hästen av alldeles på egen hand, om den är obroddad.

Jag måste bara fråga, vad är en fläkskada?
Låter ju inget vidare trevligt, men jag kan inte riktigt förstå vad det är för ngt.

Har aldrig brodd i hagen.

Dels pga att mina hästar gått i sådana hagar där det inte varit nödvändigt (har inte blivit halt), dels pga skaderisken (trampskador på egna hästen, sparkskador på hagkompisar). Skulle hellre sanda en hel hage än att släppa ut broddade hästar tillsammans (och att låta hästarna gå 1 och 1 är inget bra alternativ tycker jag)

Samma här!

PS Det finns redan en tråd som diskuterat detta DS

Min häst får inte gå en meter utan brodd på den isgata som är i stallet nu. Så jag åker upp varje morgon och broddar på eftersom han inte kan ha dem över natten. Han kan tydligen inte resa sig utan att riva sig på mage eller ben.. :devil:
När han går broddad har han skydd och boots runt om dessutom, av samma anledning ungefär.

Jag måste bara fråga, vad är en fläkskada?
Låter ju inget vidare trevligt, men jag kan inte riktigt förstå vad det är för ngt.

Tänk dig Bambi på hal is, benen halkar åt varsitt håll med sträckningar/muskelskador osv som följd (i värsta fall kan det t.o.m bli benbrott, har för mig att det var det som hände Cortez). Kan gå riktigt illa (men jag har inte stött på en enda fläkskada på över 25 år med hästar)

Senast ändrad:

Men då är min värmländska dagg mer harmlös än din, för det är jättestor skillnad på ofruset daggvått gräs och tjälfrusen mark full med frostgräs på mina breddgrader.

Brodd dygnet runt och även tillsammans med andra hästar vintertid i hage, skruvar inte ur vid transport heller då jag inte vill riskera att en häst halkar vid ur- eller inlastning.

Här är det guldskor = brodd dygnet runt på vinterhalvåret.

Har snö och isgata ute, och bor i Norrland ;)

Broddar i skor. Punkt och slut. De två som står i samma stall går tillsammans och de sparkar åt varann (men jag har aldrig sett träffar, de busar!) i princip varje dag när de far omkring. Men hellre än sårskada än en fläkskada. (Av de två är ponnyn bara skodd fram.)
Den tredje ponnyn går broddad runtom och går med andra ponnyer. Har aldrig varit något problem. Vad jag kan minnas har vi aldrig haft någon broddskada på någon av hästarna.

Brodd fram blindbrodd bak. Fläkskador är inte så vanligt enligt vet. Däremot så tas det bort bra många hästar om året P.g.a brodd skador. En brodd funkar som en yxa den klyver. Sedan skulle alldrig jag blanda broddade hästar med obroddade. Inte det smartaste den ena har fäste medans den andra inte har det. Sedan får man lov att se till hagar blir det rena isgatan i hela hagen får man lov att tänka till.

Minns inte exakt vilket nummer det var men förra vintern tog Ridsport upp just detta. Om jag minns rätt var samtliga veterinärer de pratat med överens, fläkskador är en större risk än broddskador.
Intressant att jag aldrig någonsin hört om en häst som ens skadats av broddar medan det enligt dig tas bort många bra hästar varje år. (Borde bli väldigt många hästar totalt då även dåliga hästar torde skadas...)

Dessutom kan jag ju tipsa dig om att skriva t.ex. *Knapplån* om du tar fel persons svars-knapp.

jag har brodd jämt, då det är lätt att hästarna halkar och kanske sträcker sig när det busar i hagen. dock kan ju de hamna i bråk med andra hästar i hagen.. men så länge som inte styltorna byggs upp så funkar vinterbroddar bra :) har även gräsbrodd på sommaren då gräset blir halt vid regn och när alla hästar busar hänger hon på ;) så hon gick omkull så vi tog på brodd då :)

glömde skriva att jag tycker 4 brodd är bättre :)

Det är jätteintressant läsning i denna tråd, fortsätt gärna med fler synpunkter!

Brodd i trakterna på båda jämt. Hästarna går i lösdrift och de bråkar inte på det sättet, det blir dessutom isigt i vissa delar av hagen så jag ser det som en större skaderisk än eventuellt gnabb.

jag har alltid broddar ute i hagen nu när det är fruset och isigt, skulle aldrig falla mig in att släppa ut mina utan. avelstoet går oskodd så henne går det bra med. men dom 2 andra går broddade, dom går i samma hage alla tre. Tävlingshästarna har 6st broddar i varje fot så dom står även med dom över natten. blir ingen felbelstning på benen när dom står så jämt över foten.

Minns inte exakt vilket nummer det var men förra vintern tog Ridsport upp just detta. Om jag minns rätt var samtliga veterinärer de pratat med överens, fläkskador är en större risk än broddskador.
Intressant att jag aldrig någonsin hört om en häst som ens skadats av broddar medan det enligt dig tas bort många bra hästar varje år. (Borde bli väldigt många hästar totalt då även dåliga hästar torde skadas...)

Dessutom kan jag ju tipsa dig om att skriva t.ex. *Knapplån* om du tar fel persons svars-knapp.

Då har du en artikel själv har jag pratat med vet om detta. Sak samma vill man ha brodd så får man väll ha det.

Skillnad på "bra många" och "många bra"

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur