Brodd eller ej i hagen?

alazzi

Trådstartare
Måste kolla lite hur vanligt det är att man inte har brodd på i hagen och hur man resonerar kring det? Hur tycker du att det fungerar utan brodd?

Om tråden ligger fel så hoppas jag att den flyttas rätt och inte raderas. Det är inte lätt att veta alla gånger var trådar ska postas.

Senast ändrad:
Sv: Brodd eller ej i hagen?

Många jag känner har inte brodd i hagen, därför att antingen är det fruset gräs = inte halkigt, eller så är det frusen ler= inte halkigt. Och om det skulle finnas nån isfläck så grusar dom. Och sen har dom inte brodd i hagen av ren säkerhet (om hästarna bråkar t.ex.).

Jag har alltid min häst broddad runt om dygnet runt på vintern. Men så har jag bara min broddade travare + min oskodda shettis i hagen. Risken att de bråkar och skadar varandra är minimal (har aldrig hänt).

Skulle jag ha fler hästar i hagen med ev. risk för skador skulle de iaf vara broddade, vill inte ha hästar som går omkull vid lek pga obroddade skor.

Samtidigt kan jag förstå om man vill ha sin häst utan broddar, men då får man snällt ta av skorna också.

Våra går utan skor just nu, då vi haft lerigt och nu snö. blir det isbana senare åker skor och broddar på.

Jag har aldrig brodd på mina hästar i hagen av den enkla anledningen att de kan skada varandra. För några år sedan var jag med om att en häst skadades så att den blev utdömd. Veterinären sa att om den andra hästen inte haft broddar hade det aldrig behövt hända. Sorgligt men sant tyvärr

Min häst har brodd i hagen och har många gånger gått tillsammans med hästar som också har det och det har aldrig blivit några skador.
Hon är gammal, har varit skadad och även dräktig, och jag vill absolut inte att hon ska halka och skada sig!

Fullblodet har broddar och shettisen går oskodd. Det är väldigt halt här och jag vill inte att hon halkar och skadar sig!

Vi har just nu vattentäckta isfläckar med lite gräs uppstickande här och var. Grusvägarna att rida på är sammanpressad snö som blivit is. Med lite tö i luften, (just nu +3.6) så ligger ett tunnt vattenlager ovanpå all is.

Du kan tro att hästarna går broddade. En del av dom har fyra brodd i varje. Har dessutom släppt ihop stona med vallackarna idag (de smiter ändå bara in till varandra och just nu brunstar ingen) och det var inget tjafs alls.

Hellre en sparkskada än en fläkskada.

Jag har alltid min häst broddad runt om dygnet runt på vintern. Men så har jag bara min broddade travare + min oskodda shettis i hagen. Risken att de bråkar och skadar varandra är minimal (har aldrig hänt).

samma här, dock har jag ett halvblod o en shettis

har alltid fyra brodd i varje sko

Sex broddar här... :D
Vi har haft otrevligt nu under julen med plusgrader och is (precis som förra vintern... :mad: tur att det inte blev lika farligt i år), men nu har det bättrat på sig lite grann så jag funderar på att plocka av till barfota när hovis kommer.
Här uppe har vi snö från november-december till mars-april, så vi har antingen barfota eller broddade, dygnet runt.

Vi har broddat dygnet runt under vintertid. Hästarna går två och två. Min häst har idag två broddhål strax över vänster f ben. Detta har nu blivit lymfangit som vi behandlar. Jag önskar att vi alla hade hästarna helt utan skor - naturligt och mindre skador.

Min går konstant broddad nu. Skulle inte enns gå att leda henn till/från hagen utan då det är isbana. Alltid broddad vintertid itransport, inne ja överallt.

Jag skull einte vilja riskera att ha mina hästar utan brodd, snacka om Bambi på hal is med järnskor utan brodd...

Däremot vore det skönt att kunna ha barfota och slippa alla små tramsåe av broddarna, men kan man inte så kan man inte. Unghästarna går dock barfota och det funkar bra, om än lite omfotade där det är som knöggligast.

Har aldrig brodd i hagen.

Dels pga att mina hästar gått i sådana hagar där det inte varit nödvändigt (har inte blivit halt), dels pga skaderisken (trampskador på egna hästen, sparkskador på hagkompisar). Skulle hellre sanda en hel hage än att släppa ut broddade hästar tillsammans (och att låta hästarna gå 1 och 1 är inget bra alternativ tycker jag)

det är ju livsfarligt att inte ha brodd i hagen. även om det inte finns snö så gör rimfrosten på gräset att dom halkar ordentligt!

är man rädd hästen ska trampa sig så finns det nåt som heter skydd. och hästar som sparkar varann ska inte stå i samma hage, broddar eller ej.

jag har en barfota (med boa boots, broddade om det är halt), en med broddar och inga skydd och en med broddar och skydd+boots runtom.

det är ju livsfarligt att inte ha brodd i hagen. även om det inte finns snö så gör rimfrosten på gräset att dom halkar ordentligt!

Utifrån det jag citerat så drar jag slutsatsen att du även har hästarna broddade sommartid?

Morgondagg gör gräset minst lika halt som rimfrosten

Har brodd på vintern, så alltså även i hagen, så länge det är lugnt i hagen och man har en häst som har koll på benen tycker jag det brukar funka bra :)

*KL*
i vårat stall går alla broddade, 2 och 3 i hagarna. Det är rena isgatan så något annat är inte möjligt. Har dock funderat på att låta min ponny gå själv när broddarna är på, eftersom de han går med är tjurston..

Broddade dygnet runt hela vintern och nu har jag precis skott om dom med guldskor med fast brodd. Den ena som slår på sig lite går med boots. Hellre broddskador än att dom fläker sig.

KL

Här är så halt så vi valde att inte rida trots brodd. Syrrans ponny är skodd fram och halkar bak. Min är skodd runt om och har 4 i varje och trots det halkade han lite igår när han gick i snigelhastighet.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
709
Senast: tara
·
Bukefalos Jag tror detta passar bäst under Bukefalos men annars får moderator gärna flytta den eller ta bort om det på något sätt skulle vara...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Shaggy
·
R
Hästmänniskan Hej Jag och min syster har hästarna på samma lösdrift, men hennes häst har sönder min ponnys täcken. Hon nonchalerar det även om hon...
2
Svar
23
· Visningar
2 313
Senast: CaisaCax
·
Hästvård Hej! Svårt att välja var tråden ska ligga, men chansar på att den hör hemma här. Vi har kvar barnens gamla ponny som nu är 30 år. I...
Svar
7
· Visningar
1 377
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Burkmat
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.
  • Inredningstråden nr3

Hund, Katt, Andra Djur