Britter i fin utegård

Sv: Britter i fin utegård

Ja, tänk om man hade möjlighet till en rastgård :cry:
Jag och Yoga var på promenad idag, hon var så duktig!!

Vad bra :D
Ett tips är att hälsa på en uppfödare/ägare med några britter hemma så du får träffa dom IRL. Det behöver inte vara nån med ungar, dom flesta tar gärna emot för att få visa upp sina djur och göra reklam för rasen. Då får du klämma och känna på dom, få information och tips. Självklart får du använda mig också även om jag inte har nån avel för tillfället. Älskar att prata katter :angel:
Ring gärna runt till uppfödare som verkar ha din typ av britt, dom kan skilja lite i typ, så försök hitta en uppfödare som passar dig. Det är guld värt att hitta en uppfödare som man känner förtroende för och om man kan använda sig av med tiden oavsett om man bara vill ha en kompis eller vill vara mer aktiv. Uppfödarna blir nog glada också, och det är jättebra att bilda en bra kontakt redan innan man köper eller innan ens blivande kanske ens är född.
Men börja med att fundera på vad du vill ha den till. Vill du enbart ha den som sällskap? Då kan du köpa i princip vad som helst, ett tips är dock att inte fråga efter en med defekt och lägre pris. Dom ryker direkt.
Kanske kan du tänka dig att ställa ut den lite då och då, då bör du försöka hitta nån som ser ut att bli bra typmässigt och med bra päls. Det kan vara lite svårt att se som små och som ny i branchen, men uppfödaren kan säkert hjälpa dig i så fall.

Som regel gäller att hanarna är lite lättare, blir oftast gosigare och jämnare i humöret. Kastrera tidigt om du vill undvika lukten (dom luktar riktigt illa när dom blir fertila) och risken att dom börjar strila. Det går att ställa ut kastrater också, så det gör inget.
Honorna har oftast mer åsikter och ifrågasätter mer, samt är mer egensinniga. Men oftast har dom en starkare personlighet och är roliga att försöka lära känna. Samma som på häst ungefär.

Du ska även vara noga med att föräldrarna är testade mot PKD, cystor på njurarna (helst med DNA-test, men UL går bra) och HCM (förtjockade hjärtväggar) och gärna HD. HD är ganska nytt, det är nog inte alla som börjat kolla än, men det finns. PKD och HCM är dödliga, men är inte vanliga alls. Kontrollerna sattes in mycket tidigt för att bromsa.

Stackars liten, "jag är väl ingen jävla kassler heller":rofl:

Duktigt att hon lärt sig efter det där:bow:

Visst är hon söt! Efter att alla har berättat om att deras katter välter när dom tar på sele så tänkte jag vara lite smart och sätta på den när hon låg ner. Men jag tänkte inte på att det finns fler sidor att välta över på :p
Hade hon varit en kassler hade hon varit mör efter den där behandlingen :cool:

Håller på och lägger över några få bilder och en film från promenaden.

Har ni sett en katt äta gräs på det här viset?

http://www.youtube.com/watch?v=L2fJlyDS2KE

Bilder.
20381456.jpg

20381457.jpg

20381458.jpg

Underbar film, hon verkar tro att hon är sån där svart/vit lantboskap eller vad de heter:rofl:

Hennes ögonfärg är :love:

Ja, hennes ögonfärg är kanon! Hela hon (utom humöret :angel: ) är kanon säger många.

Hon får knappt i sig någe gräs när hon äter sådär, mest jord och rötter...

Jo... En timme varje dag på det där viset och min hyresvärd får så nytt gräs :crazy:

Men det ser verkligen ut som om hon betar, den som började kalla henne ko-katt visste inte hur rätt hon hade.

Japp :D
Är det mitt fel tro? Har jag tittat på för många hästfilmer? Visat för många bilder på betande hästar? Eller är hon en förklädd ko?

Nåja, konstigt är det i alla fall. Men jag tror inte det är rasrelaterat :idea:

det får blir en tjej :)
Har hittat silvertabby nu o blev ännu mer frälst!
Ska ringa uppfödaren i em :)

Vår kissekatt betar gärna också sådär frenetisk så nu har vi planterat gräs i krukor inne också.

Vad söt hon är!! :love: Så där kan man inte äta gräs om man är en katt, har du berättat det för henne? :rofl:

Mis slog nytt uterekord idag. Hon var ute i hela 10 minuter men hade helst stannat kvar inne... :crazy:

Haha, Mis-stumpan. Jag höll tassen på min kompis Maine Coon idag när han var ute för första gången. Han var enormt skeptisk, men fick lite draghjälp av sin flickvän. Efter kanske 10 min han med, så tittade han på sin matte och jamade enormt ynkligt. Så ynkligt som en 1 år gammal, 7 kg tung fertil hane kan jama och vi förstod att han ville in.
Väl inne låg han och snackade i ytterligare 10 min, ingen lyssnade men han pratade på :D

Han är så härlig.

Har inte sagt nått till Yoga, vill inte ge hennes självförtroende en känga ;) Det är nog bäst att hon får hållas. Det hon inte vet lider hon inte av :idea: :cool:

Har semester första 2 v i juni och första 2 v i juli, tänkte komma nån gång då om du är hemma? Helst i juli, då har jag fått skattepengarna och är nog shoppingsugen :angel:

Det bokar vi! :bump: Har inte börjat semestern än då, men jag kan ta ut en dag iallafall.Vi får höras om det senare!

Liknande trådar

Övr. Katt Hej! Har ni några tips på hemsidor/youtubekanaler/instagramkonton osv osv med mycket kattberikning? Och då menar jag inte basic-grejer...
Svar
1
· Visningar
112
Senast: MJLee
·
Övr. Katt Jag är på gång att för första gången köpa en raskatt, efter att i många år haft bondkatter eller blandraser ❤️ Har jag förstått rätt...
Svar
4
· Visningar
358
Övr. Katt Nu är det dags igen! För varje digitalt deltagande skänker Agria 10sek till katthem. Ska ni vara med? :) Jag tänker filma Kim imorgon...
Svar
2
· Visningar
175
Senast: Glimra
·
Övr. Katt Hej! Det har dykt upp en kattmamma med 4 kattungar hos min granne. Han vill inte ha dom där så jag har gjort i ordning ett litet hörn...
Svar
8
· Visningar
406
Senast: KeeNine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama