Bristande ledar roll??

U

ullis25

Tänkte kolla med er om ni har några tips till mig. Min häst har en förmåga att dra upp huvudet och bli väldigt stark och vill då gärna dra iväg. Han försöker komma undan och drar sig mot stallet-hästkompisar eller vad det nu kan vara. När jag börjar trava så slänger han upp huvet först och sen börjar trava. Ska tillägga att han inte är mycket riden. Och jag jobbar på min ledar roll.... Hur skulle ni hantera en häst som hela tiden vill "smita" undan?
kanske lite svårt och ge tips så här.. men.. men ... :smirk:

Sv: Bristande ledar roll??

Hur gammal är hästen? Hur mycket är den riden? Vad är det för typ av häst? Är den kollad så den inte har ont nånstans? Trivs den med bett å sadel? Hur är dina händer?

Hur gammal är hästen? Hur mycket är den riden? Vad är det för typ av häst? Är den kollad så den inte har ont nånstans? Trivs den med bett å sadel? Hur är dina händer?

Han är en 6årig nordsvensk, tidigare körd men det hade inte funkat så bra. Han har hos mig blivit riden i ca 6 månader och inte mycket innan det. Har fått hjälp av tränare med sadel och bett, och det verkar han trivas med, förra sadeln gillade han inte. Mina händer är nog inte helt perfekta.....:angel: har inte ridit så länge (varken "vanligt eller western). Min tränare har kollat honom och han verkar inte ha ont. Jag tror det handlar mycket om min osäkerhet som ryttare och att han inte litar på mig. men jag tycker det är så svårt och träna det!!

Ja dom där stora starka hästarna vet om att dom är det! Det finns nog inte nåt annat att göra än att jobba vidare - och det är ju jättebra att du har hjälp! Sex månader är en ganska kort tid för att "bygga om" en häst. Och du har rätt i att relationen och ledarskapet betyder mycket. Vi har ju en del "knep" inom western - tex. om han vill springa fortare än vad du önskar, låt honom göra det men på liten liten cirkel ända tills han tänker att "usch, det här var jobbigt" och saktar ner lite. Då släpper du ut honom igen. Ditt budskap till hästen blir "ok, du vill springa fort. Gärna för mig men på det här spåret i så fall... " När han blir utsläppt ur den lilla volten upplever han det som ett positivt resultat av att han saktade ner och kommer med tiden att välja den bekvämaste lösningen. Hästen gör sas ett eget val när den saktar av. Över huvud taget är arbete på böjda spår väldigt utbildande och gymnasticerande för hästen men så antar jag att du redan jobbar....

Har du några ledarskaps knep att ta till? den lilla volten har jag inte provat, men snake trail brukar jag göra om han ökar farten. Jag skulle vilja att han blir mer uppmärksam på mig när vi rider ut, men jag vet inte riktigt vad jag ska hitta på för övningar, och speciellt när man rider på tex en bil väg. Då är det ju lite svårt och göra volter fram och tillbaka....

På en väg kan du (om det inte är massa trafik förstås) göra halter, backa, rida sicksack, skänkelvikningar m.m. Ute i skogen är det perfekt att rida volter och åttor runt träd. Får han lära sig att lyfta på fötterna också :)
Det där med en liten volt som Tussemaja skrev är mycket effektivt!! :) har funkat på alla hästar jag har testat på. Det behöver man oftast inte göra många gånger.
Fortsätt rida för tränaren och ge dig inte så kommer det blir superbra tillslut :)

Så om han tex tycker att - nu ska vi trava! och jag tycker skritta. Så ska jag snabbt svänga in honom på en liten volt. Och drar han iväg utåt så är det mycket ytterskänkel som gäller. Och jag ska sitta rakt inte luta inåt.. (måste bara gå igen övningen med min hjärna...:angel:)

Japp :)
Och kom ihåg att det ska vara en LITEN volt för det ska vara jobbigt för hästen!! Ta upp innerhanden ordentligt så ni inte går omkull om det skulle gå undan bara (har lärt mig genom bitter erfarenhet på min galning..) :cool:
Sitt bara still och håll honom där, så fort han saktar in och slappnar av släpper du :)

När han försöker dra iväg brukar jag böja huvudet på honom. Men han är så satans stark för han brukar oxå försöka ha huvudet högt...jag måste alltid ha någon form av tie down eller stångbett. Men det kanske bara är nu i början jag måste ha en massa konstigheter....

Ja, dom är starka. Och ibland tycker man inte att man kan ta i så mycket som skulle behövas . Man är rädd att det ska göra ont. Men tänk så här: "Så lite som möjligt men så mycket som behövs..." Sånt här är ju åxå en säkerhetsfråga.

Liknande trådar

Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 544
Senast: Liten
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 214
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 386
Senast: mily
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 259
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • FÅRtråden