Brist på respekt

B

Blossom7

Hej
Har ett sto på sju år som på den senaste tiden "flippat ut" lite.
har länge skyllt det på att hon är ett sto, men nu börjar jag tröttna på hennes fasoner.

Hon flyger och far, högt som lågt både vid ridning och när jag leder henne. Har inte den minsta respekt för mig utan trappar över mig ifall hon anser att något är läskigt.
Har provat den snälla varianten, tala lungt och vänligt gå sakta fram och titta efter vad som var farligt. Men i nästa sekund är det lika hemskt igen.... ( efter tio ggr börjar jag tröttna)
Har provat att aktivera henne, få henne att fokusera på mig men det lyckas inte. Huvudet står rätt upp och hon stirrar fixerat på det hon anser är läskigt (eller mer intressant än mig).

SNälla HJÄLP!!!!

Hur skall jag få henne att lyssna på mig (tycker det är lite läskigt att få 600 kilo häst över mig oxså :(

Sv: Brist på respekt

Det låter precis som det problem jag har med min femåring och jag har provat mycket.. visst går det framåt men hon är oerhört omogen och okoncentrerad för att det ska bli bra.. så i mitt fall är det bara träning träning och träning...

vet du några lekar eller övningar du kan hitta på med din häst?

ett tips du kan få av mig är att sätta på hästen träns och ta en promenad.. ta även med dig grimma och grimskaft du kan sätta över tränset när du känner att det är lugnt och bra och bara gå promenader.. umgås så mycket som möjligt så mörker hon nog snart att du är trygg att vara tillsammans med.. skaffa en riktig vänner relation! :) ;)

Hmmmm, vissa dagar känns det som jag knappt kan leda henne till och från ridhuset utan riskera att få henne över mig.

Inga fler tips?

Låter som min 4 åring. Det jag gjorde var, när han blev okoncentrerad så tvingade jag honom att gå runt migg tills att han lungnade ner sig och började koncentrera sig på mig(underkastelse). Det är värt att testa om du inte har gjort det. Ta med dig nåt och fäkta med lasso eller nåt rep, det jag har lagt mäke till är att endel av mina hästar kan man tala jätte lungt till och endel måste man vara jätte hård och bestämd mot annars blir dom nervösa av det. Dom é väl för roliga!?
Sen om nån häst försöker trampa över mig mig blir jag JÄTTE arg... och jag måste bli det mé och pulsen på mig går upp för det känner hästen,
Samma sekund MÅSTE jag bli lika lungn, för det jag blir arg över är det i den sekunden.
Nu har jag en gosig liten kille som följer sin ledare överallt!
Hoppas det går bra för dig!

Hej hej, jag tror att ditt sto inte vet att du menar allvar.
Jag har själv haft en sån. När jag köpte mitt sto var hon 2,5 och bara gick över en så fort man öppnade boxdörren. Men efter mycket träning och arga dagar så är hon kanon idag. E 6 år i år. Har ridit in henne själv och gjort allt.
Men hon kan ju vissa tillfällen än idag "fåna sig". Inte våga gå förbi saker som har varit hela tiden eller inte gå in i släpet eller inte stå still där jag har "parkerat" henne. Men det är bara att vara hård och mena allvar. Släpp aldrig ens lite på reglerna. Har hon tagit ett steg fram för mycket så backa henne 2 eller 3 kanske. Hon måste lära sig vem det är som bestämmer en gång för alla. Mena allvar med allt du gör! Man kan vara bestämd utan att vara elak.
När min fånar sig så brukar det räcka med att säga till på skarpen en gång sen vet hon ju att det funkar inte med mig. Och ge dig aldrig! Men det visste du väl redan. Lycka till :)

Liknande trådar

Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 261
Hundhälsa Inlägget jag aldrig trodde jag skulle skriva... Det tar emot såå, men jag behöver lite input från människor utifrån tror jag.. Jag har...
2
Svar
26
· Visningar
7 209
Senast: Modig_Korn
·
Hästmänniskan Sålde en av mina hästar i somras en grundutbildad 6 åring ( reds in sent så bara riden dryga två år när jag sålde) Under vintern började...
Svar
14
· Visningar
1 625
Hästhantering Jag ska försöka förklara situationen kort: Blev för 2 år sedan med häst (har tidigare hållit på med hästar hela livet, ridskola...
2
Svar
29
· Visningar
5 919
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar