Brist på kläder knäcker.

Sv: Brist på kläder knäcker.

Se det som ett projekt. Själv hatar jag att gå i butiker, men handlar rätt mycket ändå. På nätet. Underbart att få hem, prova i lugn och ro, sova på saken och sedan fundera på vad som ska stanna och vad som ska tillbaka. Det blir klart billigare även om man betalar frakt (många har fraktfritt), bensin och tid är inte gratis (att gå i butiker).

Surfa runt på nätbutikerna och fundera på vad som är för dig (din stil, kanske jeans är grunden?). Sedan tittar du på vad de kombinerat till jeans, och funderar lite över om det skulle kunna funka i din vardag. Beställ hem det du tycker verkar funka, prova och skicka tillbaka.

Jag har rutin på det där, hämtar paket en gång i veckan, skickar tillbaka nästa vecka (varje fredag) och då har det oftast kommit ett nytt paket att hämta. Jag handlar allt på nätet, även underkläder och skor.

Jag är precis som dig. Numera har jag inte ekonomin att göra så (pluggar) men tidigare gjorde jag så att jag beställde ett rejält lass kläder som såg snygga ut från någon av de stora kedjorna som har bra policy runt returer.
Beställde ofta för flera tusen vilket blir mycket kläder från de billigare kedjorna. Ett plagg som såg bra ut i passformen på hemsidan brukade jag ta 2-3 färger i 2 olika storlekar. Sen provade jag allt hemma i lugn och ro och returnerade allt jag inte ville ha/inte passade. Då kunde jag också ta kort på olika outfits och skicka till någon med bra smak för råd. Supersmidigt! Tog kanske en halvtimme på hemsidan och en halvtimme att prova, sen hade jag kläder för en säsong. Repetera 4 ggr/år.
Slapp all stress med att gå i butiker, försäljare, biträden, köer, trängsel, att en storlek inte skulle komma in förrän nästa vecka osv osv...

Om jag var du skulle jag gå in på någon av de bättre postorderföretagen, tex ellos.com, som även har mycket märkeskläder. Sedan är det bara att klicka hem

ett par blå jeans
ett par svarta finare byxor
en skjorta
två långärmade toppar
en polotröja
en blus
en kjol, knälängd, yllemix
en tjocktröja
en cardigan
10-pack strumpor
underkläder
ett par strumpbyxor
ett par varma vinterskor, fodrade
ett par promenadskor
mössa
vantar
halsduk
jacka?

Färdigekiperad!

Tack! Ni får mig att tro att det är möjligt och inse att jag inte är ensam.
Jag ska åka 2 mil efter jobbet och gå igenom alla affärer. Och så ska jag komma på nätet. Vet att man inte får göra reklam men skicka gärna tips på sidor i PM.
Att se det som ett projekt var en bra idé!

Mina garderober är en katastrof. Slitna, tråkiga kläder. Mitt problem är att jag är urkass på mode och hjärnan känns som att det blir en övermäktig uppgift att köpa nytt. För det är i alla kategorier jag behöver nytt. Pengar är inte problemet och då kan inte folk förstå att det är ett problem. Jag hatar att ränna i affärer, har som sagt noll koll på mode och är petig med hur det sitter.
Jag önskar att jag kunde trolla hit nya kläder.

Jag tycker att du ska gå i de kläder du har tills du verkligen känner dig mer motiverad. Hade du tyckt att dina kläder var ett verkligt problem så hade du tagit itu med det redan, eller åtminstone gjort tummen upp för något av de förslag som kommit upp.

Edit! Såg sista inlägget nu. Det verkar som om du känner dig lite motiverad nu. :)

Jag kan absolut rekommendera att göra lite rekande först, kolla igenom nätshoparna för att se på modet (=vad som finns i butikerna ;)) och vad som kan tänkas funka för dig. Har jag en grundläggande idé om vad jag letar efter blir det lättare att hitta.

Just nu tycker jag det är bra utbud om man gillar stövlar (med eller utan klack), slimmade byxor, snygg skjorta med båtringad tröja över. Ledigt men ändå snyggt, och kan vara riktigt uppklätt om man väljer att matcha färger (tröja+byxor med jeansskjorta under t ex).

Jag tycker att det är pest och pina och köpa kläder. Det är ju därför det har blivit så här. Om jag ska vänta till jag blir motiverad så får jag bli nudist.
Att jag inte kan följa råden är ju för att det är DET som är problemet.

Näthandel har varit min lösning de perioder då klädshopping inte funkar.
Det blir som ett litet projekt.

Skickar efter massor med kläder på faktura, ofta flera likadana plagg i olika färger och storlekar.
Provar allt direkt det kommer och lägger det som känns fel tillbaka i kartongen.
Bockar för på orderlappen vilka jag behåller och vilka som ska returneras.

Sätter sen på returlappen på kartongen och går och postar den.
Betalar till sist de 500-2000:- som jag behåller kläder för.

Jag tycker att det är pest och pina och köpa kläder. Det är ju därför det har blivit så här. Om jag ska vänta till jag blir motiverad så får jag bli nudist.
Att jag inte kan följa råden är ju för att det är DET som är problemet.

Fast jag tycker att det är pest och pina att betala mina räkningar, borsta tänderna och gå upp på morgonen när väckarklockan ringer. Men jag gör ju det ändå eftersom jag vet att jag får problem om jag inte gör det. Alltså infinner sig motivationen.

Jag borstar tänder och betalar räkningar men motiverad är jag ju inte för det.

Vad är elvass för något? Har du arbetskläder på jobbet? Vilken typ av kläder söker du? Man ska ha rätt kläder för rätt ändamål.

Många nätföretag har fri retur så det bästa är att köpa hem ett helt gäng med grejer, prova och sedan skicka tillbaka det man inte gillar eller om inte storleken stämmer.
Fast det är förstås enklare att handla i butik så ser man på en gång om det passar eller inte. Ett tips är att du undviker helger då det är mycket folk utan väljer någon udda tid när du kan vara nästan själv i butiken.

Jag gillar att shoppa och köpa fina kläder så för mig är det inget problem. Jag tycker det roligt. Min sambo tycker också det är kul så vi brukar shoppa tillsammans (finns det något mer avtändande än en man som inte kan köpa sina egna kläder?)

Jag brukar köpa lite dyrare kläder av bra kvalitet. I regel så håller de bättre, är snyggare och har bättre material (gäller inte alltid tyvärr så man får se upp lite, ibland får man bara ett flashigt märke för pengarna). Jag är ingen slit-o-släng människa så jag brukar ha mina kläder länge och köper sällan utpräglade modeprodukter.

Tillräckligt motiverad för att göra det iallafall. Varför kan du inte se inköp av kläder på samma sätt? Du betalar räkningar för att du inte vill att skulderna ska hamna på kronofogden. Du borstar tänderna för att du inte vill få hål och lukta illa i munnen.

I din rubrik skriver du att bristen på kläder knäcker dig. Varför kan du då inte förmå dig att köpa några?

För att jag är så dålig på det. Och för att jag inte hittar kläder som "passar mig".

Kom på en sak till. Det brukar vara hopplöst att hitta något om man verkligen måste ha en viss pryl på studs då brukar det vara som "när man var ute och shoppade med mamma dagen innan skolavslutningen".

Bättre är att planlöst gå runt och titta lite och komma tillbaka och köpa de där snygga byxorna man såg i en butik och den där snygga jackan man såg i en annan butik.

Öva att bara gå en sväng i några affärer och prova det du gillar.

För att jag är så dålig på det. Och för att jag inte hittar kläder som "passar mig".

Men vilken typ är du då? Vilken stil vill du vara? Det är ju onekligen så att man sänder ut signaler med sin klädsel varesig man vill det eller inte.

Är du den sportiga typen kan du ju handla en del kläder i sportbutiker.

Jag hatar också att shoppa, främst kläder.
Jag har inte heller någon stil och det känns alltid hopplöst.

Förr när jag bodde i min hemstad så tog jag alltid med en vän som tycker om mode, hon är super för hon ser vad som passar mig och min kroppsform så då var jag alltid fin :)
Nu bor hon så långt bort så hon kan ju inte alltid hjälpa till tyvärr :(

Numera tar jag oftast hjälp av butikspersonalen, många är faktiskt jätteduktiga på att ta fram kläder som passar mig trots att jag har knepig kroppsform :)
Det har inte spelat någon roll om det är på H&M eller på någon mer exklusiv butik de hjälper gärna till om de bara får :)

Annars är ju en personal shopper ovärderlig att använda sig av!
Det har jag gjort några gånger.
De ställer lite frågor och sen har dem ett så himla vältränat öga att dem direkt ser vilka kläder man passar i och inte så det är sällan man får prova kläder som inte passar.
Sen står de inte och glor när man provar kläder, jag visar mig bara om jag vill!
Men oftast vill jag för att jag känner mig fin :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka