• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Trifon
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 666
T

Trifon

Någon som vet någonting om honom? Eller vet var man kan hitta info/bilder?

Vilken Brisad :confused:?? Jag hajade till för på Kavallerikasernen i Sthlm (högvakten) har man en häst som heter det, men d e nog inte han du menar.... :D

Du menar väl: Brisad 450 (en av mina favorithingstar :))
tillhörde stofamilj (F.2), född på Flyinge 1965, exporterad till dåvarande Västtyskland 1973 som dressyrhäst. Återköpt till Sverige 1982 av Nils H Bouveng, köpt 1983 av Flyinge och dog 1990.
Han hade placeringar i internationell Svår Dressyr, premierades med A år 1983 och fick Statens Förärvningspremie samma år.
Tyvärr bara pappa åt en hingst - Mistral 621 (i avel 1980-88, även han placerad i svår internationell dressyr).
Även pappa till lite drygt 100 stamboksförda ston.
Jag har inga uppgifter på avkommornas tävlingsresultat, men det kan säkert någon annan hjälpa dig med :).

e Drabant 315 u Denise 5960 ue Varolio 263 uu Diana 3787 uue Largo 144
Bild och full stam på Del Mar

Jag kan fylla på med lite avkommors tävlingsresultat :)

I hingstkatalogen för 1990, den sista han var med i, var Brisads avkommor placerade enligt följande:

Hoppning: LB-13, LA-2, MB-5
Dressyr: LB-4, LA-4, MB-4, I2-1, GP-2

Brisad var en av mina favoriter också!

Jag har en valack född 91 som lär vara Brisads sista föl. Min häst är av den gamla typen, bra och stor gång, framförallt traven, bussig att hålla på med. Han har aldrig varit halt, jag tror att Brisad genomgående lämnar hållbara hästar. Ofta med mycket utstrålning! Brisad är självklart min favorithingst! :love:

Cebrid var lik sin far, kan jag säga! :)

Stallet ägde honom ca 1978 till 1985, han var väl kanske inte så trevlig att rida, men han var rätt gosig i spiltan.
Dessutom var far och son mer besläktade för Cebrid tillhörde också stofamilj (F.2)! Hans mamma var Cicada 7401.

Liknande trådar

Avel Någon som kommer ihåg varför han togs ur avel? Har haft ett gott öga till honom ända sedan jag var domarsekreterare då han visades på...
Svar
11
· Visningar
1 498
Senast: Freazer
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 150
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
533
Senast: Nikan
·
Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 535
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10