Briard.....

P

Pippi´n

Jag har förälskat mig i Briarden :love: ,
och funderar på att köpa mig en så småningom... forhoppningsvis :)

Jag vill ha en stor hund att träna med.
Har just nu en cairnterrier som jag tränar lydnad (med förhoppningar om att tävla lite senare :eek: ), spårar och söker, går långa skogspromenader, "naturagility" mm.

Med Briarden ska jag göra samma saker hade jag tänkt, men kanske prova på lite nya saker så som bruks, bevakning och kanske nåt annat...

vad tror ni, låter det som om en briard skulle kunna passa in i mitt liv och inte känna sig understimulerad ? :confused:
(min största mardröm- att hunden inte ska få det bra hos mig) :(

Berätta gärna lite om era briarder, vad ni gör med dom, hur stora dom är, pälsvården, vart dom kommer från, hur dom är med folk/barn, andra hundar mm *nyfiken*

Jättetacksam för svar :bump: :bump: :bump:
Hälsningar Carro :banana:

Sv: Briard.....

Har bara goda erfarenheter av Briarder. De är trevliga, roliga att jobba med och helt klart något för träning och tävling. Men pälsen är riktigt hopplös. Den drar med sig allt, och då menar jag allt. Det luktar sur hund i dagar efter att man varit ute i regnet och de är ständigt blöta i skägget.

Men det finns en hel del Briarder som tävlar elit, så det låter väl som en bra hund om Du är ute efter en bra träningskompis.

Man får väl dock vara lite noga med att välja uppfödare.

Ps. Sen får du även räkna med att jag är ingen pälshundsälskare. Schäfrar som jag har, är det mest "långhåriga" som kommer i min ägo. :D

Jag har en briard tik på 4 år. Hon är mest familje och gårdshund här, jag gick lite kurser med henne hennes första och andra år mest för att få en grundlydnad i övrigt intresserar det mig inte.
Hon går lös här alltid ,går aldrig av gården om inte jag går med, skäller när det kommer någon men är inte vidare farlig:angel: .
Jag har tänkt att jag skall ha med henne när jag rider men än har jag ingen häst som passar men det skall nog gå när unghästen får styrfart:crazy: .
Vi har varit på utställning några ggr med hyffsat resultat, men det är kul så det skall det bli mer av. Pälsvården är inget att skrämmas av om man är duktig kammar man en gång i veckan, annars som jag reder ut tover eftersom man hittar dom:angel: . Den jobbigaste pälsperioden är när dom fäller valppälsen då får man kamma varje dag annars blir hela hunden en tova. Min hund har mkt lite underull och om man vill ha en lättskött briardpäls är det ett plus ,det är lite olika på olika linjer.
När hon var ett år så föddes min dotter och sonen kom nu i somras hon är mkt tålmodig med barn och går undan om det blir för jobbigt. Hon vaktar hon dom duktigt mot andra hundar:devil: .
Hon är ganska överlägsen mot andra hundar och änså länge har hon inte träffat någon annan högrangad tik så det har gått bra.
Hon låter ganska farlig när hon leker rottis hanen hon träffade (för lek)fattade precis:D .

Jag har tidigare haft en Golden och kan bara säga att briarden är mkt lättare, både att träna och att sköta. Jag är mer än nöjd med mitt rasval och tycker att det är konstigt att det inte finns fler briarder.:love:

Jag tycker inte att min släpar in mer än golden retrivern(som inte var av den mest håriga sorten). Det som är värst är döda granpinnar, kutterspån och stenmjöl. Jag kan PM:a min uppfödare om du vill, hon har hållt på med rasen länge och jag har bara träffat trevliga hundar därifrån och dom har i alla fall gått bra på utställning.

Hon låter ganska farlig när hon leker rottis hanen hon träffade (för lek)fattade precis

Ja, det gör de verkligen. De jag träffat låter minst som om de håller på att ha ihjäl lekkompisen. Två av dem roar sig med att kasta sig över sina nyfunna vänner som de tex möter på promenaden. De kastar sig över så den andra hunden lägger sig, sen trycker de munnen mot örat på den och skäller extremt högt ett mörkt skall. Sen flyger de därifrån och slänger ut framtassarna i en lekinvit. :crazy: De flesta hundar ligger kvar med ett ringande i öronen. Halvt döva kommer de upp på benen och är mindre sugna på lek. Undrar varför? :smirk:

Är den "roliga" leken vanlig för briarder?? :angel:

Har du nu en envis terrier och träna med så blir det nog lite annorlunda med briard. Den vill ju verkligen träna! Jag tycker inte det låter som att den skulle bli understimulerad hos dig, tvärt om.;)

Min snart tvååriga tik kommer från Isf*lket. Hon är en glad typ som gillar folk och är helt orädd för miljöer. Som de flesta briarder kastar hon sig inte i famnen på människor hon inte känner, men hon är inte avvaktande. Det är väl annars där briardernas största nackdel ligger. De är inte jätteframmåt mot folk. Ser du på MH:na så är det många briarder som ligger på 1 och 2 på avståndsleken. Det går ju naturligtvis att träna fram en del men... Så var lite noga när du väljer valp. Kolla arbetsmeritering och mentalbeskrivningar och -tester. De allra flesta briarder är helt skottfasta så där har man sällan några problem.

Det är flera mentalbeskrivningar och Korningar inplanerade hos http://www.briardklubben.se/ Det kan ju vara kul att kika på om man är intresserad. Där har du även valphänvisning.

Min tik är okomplicerad med andra hundar. Hon leker med alla, stora som små. Hon tacklas ju rätt friskt och det är det ju en del som inte förstår sig på riktigt (labradorer), men springa och jagas är störtkul också.

Barn är roliga figurer. Eftersom vi inte har några så träffar hon ju inga dagligdags, men går det förbi en dagisgrupp får man ta henne för de låter ju som om de har så kul att hon går dit annars. Är försiktig när hon leker med små barn. Man ser att hon vet att de är valpar, trots att hon inte är så gammal själv.

Pälsen är inte alls så avskräckande. Det finns som Aldente sade olika mycket udnerull, kvaliteten kan också vara mer eller mindre mjuk. Ju hårdare päls, desto mindre fastnar. Jag kardar igenom min varje, varannan vecka. Det räcker gott. Utom när hon bytte från valppäls, då var det varje eller varannan dag. Sen torkar pälsen jättefort, på min i alla fall.

Vill du se lite bilder på min så finns hon här: http://briardovrenorrland.r8.org/ bland annat i tomteluva... Även arbetsbilder och annat att botanisera bland. Jag vet ju inte var du bor, men vill du höra mer så kan du ju PM:a eller fråga här.

Lycka till och bra val av nästa ras! /Sara o Tuffa

GaurdianAngel skrev:
Är den "roliga" leken vanlig för briarder?? :angel:

Hm, jaaa... Står i rasbeskrivningen faktiskt ;)

Det är briardernas interna mentaltest. Are you a dog or a mouse? Klarar du av att leka på riktigt?

Briarder är ljuvliga! Växte upp med en tik som blev tretton år. Hon förlorade aldrig barnasinnet.:love:

Jag hade gärna köpt en, men min sambo var tveksam. Han tyckte nog att tiken var lite..flamsig...:o

Men jag tror nog att det blir en briard här någon gång i framtiden..

ä Jag kan PM:a min uppfödare om du vill, hon har hållt på med rasen länge och jag har bara träffat trevliga hundar därifrån och dom har i alla fall gått bra på utställning.[/QUOTE]

Skulle vara jättesnällt om du kunde PM:a din uppfödare! :)
Det är alltid kul att få prata med Briardfolk... Ni verkar så trevliga ;) Inte alls som inom vissa andra raser när man har frågat om nåt. hihi. nu kommer jag väl att få en del påhopp för det här, men men.

Det är den kenneln jag är mest intresserad av. Isf*lkets :) :) :)
Kanonfina hundar!
jag har mailat med några tjejer/kvinnor som har briarder där ifrån och alla är jättenöjda och har fått bra hundar.

För varje sak jag hör/lär mig om Briarder, desto mer känns det som att det ÄR rasen för mig. :love:
Fast jag älskar ju min lilla cairnterrier oxå :love: , självklart! haha. men jag vill ha en rolig och trevlig träningskompis, vilket han inte alltid är.- tyvärr.

www.briardklubben.se är den första sidan jag går in på när jag sätter på datorn, jag kan den nog snart utantill :angel:

Fortsätt gärna berätta mer saker ni kommer på. :D
Jag vill höra allt :)

Ett stort tack till alla er som har svarat i min tråd :bow: och ha nu en riktigt God Jul :bump:
hälsningar carro

Åååååå jag blir alldeles sjuk och varm i hjärtat när ni pratar Briarder..... :love: :love: :love:
Denna lurvtuss hade jag äran att bo med för många år sedan:
nisvalp.jpg

Nämen guuud så söt!
Jag vill ha en briard NUUU. hihi

Isf*lket har en kull nu som är halvsyskon till min lurv!
De har bra arbetsmeriter på sina hundar, inte bara snygga alltså...

Annars kan jag rekommendera en uppfödare här i Luleå som får en kull i februari. Kanontrevlig mamma som går elitspår och lydnadsIII.
Pappan verkar också jättebra, chans på en blå briard har du där!

cassiopeja skrev:
Åååååå jag blir alldeles sjuk och varm i hjärtat när ni pratar Briarder..... :love: :love: :love:
QUOTE]

Inte dags att slå till nu då ;) Bota begäret!

Precis inkommen från en värld som begåvats med 2,5 dm pudersnö under natten. Briardtösen förvandlades till snöplog och for runt som en skållad råtta. Glädjefnatt!!! Nu är hon uppkammad och stilig med grön rosett i luggen i väntan på Tomten. Största paketet ser ut att vara till henne. En bia-bädd har man önskat sig... Undrans om hon varit snäll...?

Dröm vackra briarddrömmar och en god jul på er!

/Sara och Tuffa http://briardovrenorrland.r8.org

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har blivit kronisk sjuk och sitter här med en ung vallhund som jag inte klarar av att aktivera. Min prognos är oklar, jag kan bli...
Svar
18
· Visningar
1 877
Senast: tuaphua
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 093
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 775
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 568
Senast: Cissi_ma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar