Brev till STC ang licensbest för amatörer

Conversation Piece

Trådstartare
Hej.

Jag är inte nöjd med de nya licensbestämmelserna för amatörer. De drabbar mig på ett något annorlunda sätt än de svarttränare jag förstår att STC avsett att lägga hinder för.

Jag är uppfödare och amatörtränare. Jag har ett antal fölston tillsammans med andra för att överhuvudtaget ha råd att föda upp en häst. Eftersom det är så svårt att sälja unghästar har vi som affärsidé att träna upp hästarna till dess att de är startklara och har gått premielopp. Det arbetet skall jag göra.

Vi har jobbat ett par år och lagt ner stora pengar med den här inriktningen. Så nu - från ingenstans - får jag plötsligt inte träna mer än 5 delägda hästar. Det innebär att vår verksamhet blir omöjlig. Var det meningen?

Nu får jag istället skriva mig själv som ensam ägare i STC:s register, trots att jag har fler delägare på hästarna. Vart kom STC med en sån regel? Jag förstår inte. Vi har hästarna i bolag, men jag har också andra hästar utanför bolaget. Några som jag deläger med ytterligare andra personer och några som jag äger eller leasar själv.

Jag hade verkligen tänkt överleva på det här. Men nu tror jag att jag slår ihjäl hästarna istället. Jag lovar - jag ska skicka in passen.

/Eder underdånigste Annette Johansson

Sv: Brev till STC ang licensbest för amatörer

:bow: Ska bli mycket intressant att se vad - och om - du får för svar... Jag kan inte annat än att hålla med, det går ut över oss också... De hästar vi har är jag och sambon och hans pappa delägare på, vi skulle visserligen kunna ta ut en till licens eftersom både jag och sambon har tränarlicens, men jag lämnade in min förra året just för att det var lättare att ha alla hästarna på sambons lista..

Har vi någon mer ägare till dem så handlar det om delägare som är nära kompisar som ändå aldrig skulle ha häst hos en proffstränare på grund av ekonomin...

Jag tycker STC jobbar emot sina egna, speciellt amatörerna...

De är allt duktiga på att jaga proffstränare med blåslampa också, tycker jag. I vart fall om de inte går med plus i kassaboken. Jag trodde att STC var en organisation som skulle serva tränare? Jag måste ha fattat fel.

Men men, jag får väl stå som ensam ägare gentemot STC. Det har ju ingen som helst betydelse för äganderätten till hästen.

Mycket bra... :bow::bow::bow:

Det syns ju tydligt att det jäser inom organisationen nu!!!

jag hoppas verkligen att STC tar till sig synpunkter och funderar över sin roll i det hela... :crazy:

De är allt duktiga på att jaga proffstränare med blåslampa också, tycker jag. I vart fall om de inte går med plus i kassaboken. Jag trodde att STC var en organisation som skulle serva tränare? Jag måste ha fattat fel.

Men men, jag får väl stå som ensam ägare gentemot STC. Det har ju ingen som helst betydelse för äganderätten till hästen.

Det är sant...
Fast för vår del har det ändå liten betydelse... I alla fall jag vill gärna stå som ägare på de hästar som är mina:)

De hästar vi har är jag och sambon och hans pappa delägare på, vi skulle visserligen kunna ta ut en till licens eftersom både jag och sambon har tränarlicens, men jag lämnade in min förra året just för att det var lättare att ha alla hästarna på sambons lista..

Hästar som ägs av nära anhörig räknas som "helägda" om jag förstått det rätt, så ni bör inte få något problem så länge ni inte har med delägare utanför familjen på fler än 5(var det väl?) hästar.

Då har jag en lösning på mitt problem. Jag får bli sambo med min delägare till fölmärrarna. Jag ska genast ringa hans fru och fråga om det skulle kunna gå för sig. :bump:

(Nu blev det lite schizofrent här, mitt andra jag var visst inloggad...)

Senast ändrad av en moderator:

Ni kan ju flytta till Iran eller någon annastans där månggifte är ok.
Fast där finns säkert ifs. inget krånligt STC.

Nu börjar jag tänka så där konstigt igen som jag gör ibland. Hur kollar STC att man verkligen har ett samboförhållande? :crazy: Lägger de en spion under sängen hos folk? Alltså, den juridiska definitionen på samboförhållande är ju att man lever under "äktenskapsliknande förhållanden".
Man skulle ju kunna byta sambo väldigt ofta.

Det här är någonting som jag personligen har gjort :cool:.
Man ringer och frågar.

Vad fick du för svar då?

Vilken nisch! :idea:

"För många hästar på träningslistan?
HYR EN SAMBO, HYR MIG!
Leasingavtal allt från en månad till ett år.
Fina tänder, snäll mot barnen och mot svärmor.
www.fetmenhet.com
OBS! Endast kvinnliga licensinnehavare!"

Nya damer lite då och då låter inte så dumt.....:cool:

Tror inte de kollar så noga men man bör nog vara skriven på samma adress.

Hur många hästar ska du träna? Kommer du att hinna jobba? :D

Alltså, jag tror vi är inne på något riktigt stort här...

Jag tänker personaluthyrning.

Åh,du vet det är ett långt forumulär med frågor amatörerna måste svara på. Sambos frukostvanor,skostorlek, senaste semsterresan,sexvanor, osv,osv. Sen görs en utredning om allting verkar stämma.

Tror inte de kollar så noga men man bör nog vara skriven på samma adress.

Hur många hästar ska du träna? Kommer du att hinna jobba? :D

Tänk större, Solros. Personal. ;)

Åh,du vet det är ett långt forumulär med frågor amatörerna måste svara på. Sambos frukostvanor,skostorlek, senaste semsterresan,sexvanor, osv,osv. Sen görs en utredning om allting verkar stämma.

Och man är avstängd från löpkörning tills utredningen är klar?

Nu måste jag tänka efter vad av det som är mitt jobb...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka