Brev till husets förra ägare - vad göra?

@Dressyrtjejen_97
Tillägg kom jag på:

Jag fick fd. hyresgäst brev i mängder på min nuvarande adress och efter att pratat med brevbäraren blev jag rekommenderad att kontakta lokala postkontoret och informera och sen var det ordnat.

(Hade en specifik släkting till mig fått information om brev om mig hade den glatt sagt att "jajemen jag fixar det" och det hade blivit katastrof för min del, där av min åsikt att inte kontakta ev. släktingar.
man vet ingenting om folk för man får ett brev.)

@Dressyrtjejen_97 Jag hade absolut INTE kontaktat någon ev. släkting bara för man är släkt så behöver man inte vara vänner och dessutom har ingen släkting med att göra vad för post jag har fått om det hade varit mitt brev.

Stryk över noga och skriv åter avsändaren eller adressaten avflyttad eller i nytt kuvert och avsändarens adress hade jag testat med.

Exakt så.

Om man drar det till ett extremexempel;

Man får ett brev i brevlådan, gör som några hade gjort och söker upp en som kanske är en släkting och ringer och frågar. Denne "släkting" är eg en som brevmottagaren flytt ifrån/inte vill ha i sitt liv. "Släkting" säger "jag kan vidarebefordra brevet, skicka det till ("släktingens" adress)". Brevet skickas (eller avhämtas), och visar sig innehålla information som kan avslöja saker om brevmottagaren som "släktingen" absolut inte borde veta.

@Dressyrtjejen_97
Tillägg kom jag på:

Jag fick fd. hyresgäst brev i mängder på min nuvarande adress och efter att pratat med brevbäraren blev jag rekommenderad att kontakta lokala postkontoret och informera och sen var det ordnat.

(Hade en specifik släkting till mig fått information om brev om mig hade den glatt sagt att "jajemen jag fixar det" och det hade blivit katastrof för min del, där av min åsikt att inte kontakta ev. släktingar.
man vet ingenting om folk för man får ett brev.)

Ah du svarade medan jag filade på mitt svar :D ! Precis min poäng :up:

Exakt så.

Om man drar det till ett extremexempel;

Man får ett brev i brevlådan, gör som några hade gjort och söker upp en som kanske är en släkting och ringer och frågar. Denne "släkting" är eg en som brevmottagaren flytt ifrån/inte vill ha i sitt liv. "Släkting" säger "jag kan vidarebefordra brevet, skicka det till ("släktingens" adress)". Brevet skickas (eller avhämtas), och visar sig innehålla information som kan avslöja saker om brevmottagaren som "släktingen" absolut inte borde veta.
Precis, den risken finns alltid tyvärr! Inte alltid bra att inte heta -sson namn.

@Miao
Jag tänkte likadant.
Jag ropade rakt ut när jag läste om att kontakta släktingar. Man har ingen aning vilken relation de har och du vet inte heller vilken information som finns i brevet.
Tänk värsta scenario - personen har bytt namn och håller sig undan och i brevet finns info som kan avslöja info om personen.
Tyvärr så händer sånt även i verkligheten och inte bara i filmer.

@Miao
Jag tänkte likadant.
Jag ropade rakt ut när jag läste om att kontakta släktingar. Man har ingen aning vilken relation de har och du vet inte heller vilken information som finns i brevet.
Tänk värsta scenario - personen har bytt namn och håller sig undan och i brevet finns info som kan avslöja info om personen.
Tyvärr så händer sånt även i verkligheten och inte bara i filmer.
+1
Tänkte måste verkligen försöka prioritera namnbytet för tydligen finns folk som kan söka efter mina släktingar av alla möjliga anledningar :meh:.

Jo men om jag har fått posten i min brevlåda så förfogar ju inte förra ägaren längre över brevlådan och det kan då rimligen inte ses som brottsligt.
Att öppna var ju däremot brottsligt ändå.
"Även själva handlingen att kasta posten utan lov är i sig brottsligt och kan klassas som egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § brottsbalken alternativt olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken, beroende på vem som kan anses ha besittning över posten när den hamnat i brevlådan, om ni hade en gemensam brevlåda så hade ni antagligen sambesittning över posten medan du bodde där och i sådant fall bör det klassas som olovligt förfogande."
Nej det verkar kunna vara olagligt att kasta posten också. Är det inte ditt har du inte rätt att göra vad som helst med det. Det gäller ju samma sak för saker. Tex ställer någon sin bil på din tomt så är det ett helsike att bli av med den, massor av byråkrati man måste skutta igenom innan man kan få den borttagen tyvärr.

Jo men om jag har fått posten i min brevlåda så förfogar ju inte förra ägaren längre över brevlådan och det kan då rimligen inte ses som brottsligt.
Att öppna var ju däremot brottsligt ändå.

http://lawline.se/answers/11343

Kort förtydligande urklipp nedan för den som inte orkar läsa hela:

Att kasta eller förstöra paketen kan bedömas som egenmäktigt förfarande enligt Brottsbalken 8 kap. 8 §, och straffet för detta är böter eller fängelse i högst sex månader. Lagrummen hittar du här http://www.lagen.nu/1962:700.
- See more at: http://lawline.se/answers/11343#sthash.XG5P4P5i.dpuf

"Även själva handlingen att kasta posten utan lov är i sig brottsligt och kan klassas som egenmäktigt förfarande 8 kap. 8 § brottsbalken alternativt olovligt förfogande, 10 kap. 4 § brottsbalken, beroende på vem som kan anses ha besittning över posten när den hamnat i brevlådan, om ni hade en gemensam brevlåda så hade ni antagligen sambesittning över posten medan du bodde där och i sådant fall bör det klassas som olovligt förfogande."
Nej det verkar kunna vara olagligt att kasta posten också. Är det inte ditt har du inte rätt att göra vad som helst med det. Det gäller ju samma sak för saker. Tex ställer någon sin bil på din tomt så är det ett helsike att bli av med den, massor av byråkrati man måste skutta igenom innan man kan få den borttagen tyvärr.

Vi tolkar texten du citerar olika.
Om man har sambesittning över posten så är det olovligt förfogande - om det var en gemensam brevlåda.
Om brevlådan är min så räknas det tydligen (som jag läser texten) inte som sambesittning. Alltså har jag besittning över brevlådan.
Alltså, som jag tolkar texten, är det inte olagligt att kasta den.

Om man har sambesittning över posten så är det olovligt förfogande - om det var en gemensam brevlåda.
Om brevlådan är min så räknas det tydligen (som jag läser texten) inte som sambesittning. Alltså har jag besittning över brevlådan.
Det är då inte olovligt förfogande men kan fortfarande vara egenmäktigt förfarande.

Såg att @hallonsaft redan svarat.

Om någon slängde dina brev skulle du kanske inte bli så glad?

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 451
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 328
A
Ekonomi & Juridik För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Arrabella
·
Trav Håller ej själv på med trav men har ett kallblod som är reggad i STC. Köpte henne Januari -98,var endast 11 år och min första...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve