Du har faktiskt rätt
Måste ha blivit "sociala medie-skadad" eller något. "Allt som inte går att hitta på FB direkt måste vara ett spöke"
Då känner jag flera spöken, inkl mig själv
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du har faktiskt rätt
Måste ha blivit "sociala medie-skadad" eller något. "Allt som inte går att hitta på FB direkt måste vara ett spöke"
Kollade i brevlådan som vanligt när jag kom hem idag. Det var lite räkningar, någon tidning och sådär. Och ett brev adresserat till husets förra ägare - på våran adress.
Bara för att vara tydlig: Mina föräldrar flyttade in här 21 mars 1997. För drygt 20 år sedan alltså.
Brevet kom dessutom från en av våra stora svenska banker. De borde ju ha koll på var folk bor tycker man.
Det som dock gör det hela ännu mera creepy är att förra ägaren inte finns med på typ Hitta/Ratsit heller nu när jag kollade. Hen hade ett mycket ovanligt namn, så det var liksom inte "varsågod här är dina 26789 resultat", utan det finns helt enkelt ingen person med det namnet i Sverige. Hen är tydligen 59 år gammal om hen lever, enligt mina föräldrar. Omgift med nytt namn, utflyttad eller död antagligen....
Men, vad gör jag av brevet?!
Min första spontana reaktion var en skrattattack (folk som klagar över att PostNord tar 2 veckor på sig att leverera - detta hade varit på vift i minst 20,5 år). Tills jag inspekterade brevet närmare och insåg att det utifrån skick och stämplar omöjligt var skickat för 20,5-21 år sedan. Det var skickat i mars i år! Till en person som tillsynes inte finns, och definitivt inte på denna adress. Hade det varit Halloween nu hade jag blivit seriöst rädd...
Men, som sagt, vad gör jag av brevet? Slänger det i pappersåtervinningen? Försöker kontakta "spöket"?
Leta efter spöken menar du?Ha, det är ju roligt. Jag hade haft vääääldigt svårt att inte öppna och kolla om det är något viktigt. Jag menar om det är viktigt så får man ju anstränga sig lite mer för att hitta personen nu när posten går bet.
Men ge det till dina föräldrar och låt dem ta hand om det? Du verkar ju tycka att det är så jobbigt.100 000 kr frågan:
Vad tror ni låg i min brevlåda idag - med käck röd tusch skrivet "Adressat avflyttad" tvärsöver?
Jag ger upp, eller något...
Men ge det till dina föräldrar och låt dem ta hand om det? Du verkar ju tycka att det är så jobbigt.
Stryk adressen, skriv "åter avsändare" och lägg det på lådan igen. Du kan också lägga till att personen inte bor där längre, så får ditt postkontor fixa returen, det ska de göra!Kanske det. Eller ta hand om det en dag när jag är mindre trött och har mindre fullt upp.
Men samtidigt känns det så "fel" att bara typ kasta/whatever bankpapper...
Stryk adressen, skriv "åter avsändare" och lägg det på lådan igen. Du kan också lägga till att personen inte bor där längre, så får ditt postkontor fixa returen, det ska de göra!
Sånt här händer hela tiden, särskilt med bankbrev som ofta kommer till gamla företag, personer som ej bor kvar, dödsbon mm.
Ny dag och en något piggare och gladare Dressyrtjej som på allvar tänker gå till botten med detta "postmysterium".
Känns som att vad jag än kommer skriva på brevet, kommer det bara att hamna i min brevlåda igen. Vilket öht inte förvånar mig med tanke på hur "väl" posten funkar i mina krokar...
Så nu har jag googlat lite samtidigt som jag ätit frukost.
Och hittat en person, tillsynes 1 år yngre än husets fd. ägare, med ett minst lika ovanligt förnamn och samma, ovanliga efternamn. Vederbörande bor i en grannort till mig. Är det bara jag som får för mig att det är fd. ägarens lilla-syskon?
Funderar på om jag senare idag ska försöka kontakta hen och helt enkelt berätta det jag skrivit här. Att jag fått post till personen som jag tror är dennes storasyskon, som inte bott här på över 20 år, att jag inte hittar hen i något register, att jag försökt skicka tillbaka brevet till avsändaren men det misslyckats och att brevet känns för "viktigt" för att bara kasta.
Kan man göra så? Eller kommer man förevigt att få "stalker-stämpel"?
Om du ringer någon så tycker jag det är BANKEN du ska informera i så fall.Ny dag och en något piggare och gladare Dressyrtjej som på allvar tänker gå till botten med detta "postmysterium".
Känns som att vad jag än kommer skriva på brevet, kommer det bara att hamna i min brevlåda igen. Vilket öht inte förvånar mig med tanke på hur "väl" posten funkar i mina krokar...
Och hittat en person, tillsynes 1 år yngre än husets fd. ägare, med ett minst lika ovanligt förnamn och samma, ovanliga efternamn. Vederbörande bor i en grannort till mig. Är det bara jag som får för mig att det är fd. ägarens lilla-syskon?
Funderar på om jag senare idag ska försöka kontakta hen och helt enkelt berätta det jag skrivit här. Att jag fått post till personen som jag tror är dennes storasyskon, som inte bott här på över 20 år, att jag inte hittar hen i något register, att jag försökt skicka tillbaka brevet till avsändaren men det misslyckats och att brevet känns för "viktigt" för att bara kasta.
Alltså nej. Om du inte vill ta till dig råden i tråden: ge brevet till dina föräldrar. Det du föreslår här känns bara olämpligt.Ny dag och en något piggare och gladare Dressyrtjej som på allvar tänker gå till botten med detta "postmysterium".
Men hjälp.Ny dag och en något piggare och gladare Dressyrtjej som på allvar tänker gå till botten med detta "postmysterium".
Du måste kladda över din adress så den inte går att läsa. Om du inte gör det så kommer postens automatiska brevsortering återigen sortera på den.100 000 kr frågan:
Vad tror ni låg i min brevlåda idag - med käck röd tusch skrivet "Adressat avflyttad" tvärsöver?
Jag ger upp, eller något...