Brev till husets förra ägare - vad göra?

Dressyrtjejen_97

Trådstartare
Kollade i brevlådan som vanligt när jag kom hem idag. Det var lite räkningar, någon tidning och sådär. Och ett brev adresserat till husets förra ägare - på våran adress. O_o :nailbiting: :eek:
Bara för att vara tydlig: Mina föräldrar flyttade in här 21 mars 1997. För drygt 20 år sedan alltså.
Brevet kom dessutom från en av våra stora svenska banker. De borde ju ha koll på var folk bor tycker man.
Det som dock gör det hela ännu mera creepy är att förra ägaren inte finns med på typ Hitta/Ratsit heller nu när jag kollade. Hen hade ett mycket ovanligt namn, så det var liksom inte "varsågod här är dina 26789 resultat", utan det finns helt enkelt ingen person med det namnet i Sverige. :eek: :nailbiting: Hen är tydligen 59 år gammal om hen lever, enligt mina föräldrar. Omgift med nytt namn, utflyttad eller död antagligen....
Men, vad gör jag av brevet?!
Min första spontana reaktion var en skrattattack (folk som klagar över att PostNord tar 2 veckor på sig att leverera - detta hade varit på vift i minst 20,5 år). Tills jag inspekterade brevet närmare och insåg att det utifrån skick och stämplar omöjligt var skickat för 20,5-21 år sedan. Det var skickat i mars i år! Till en person som tillsynes inte finns, och definitivt inte på denna adress. Hade det varit Halloween nu hade jag blivit seriöst rädd...
Men, som sagt, vad gör jag av brevet? Slänger det i pappersåtervinningen? Försöker kontakta "spöket"?

Jag tror inte du behöver vara så rädd.
Jag tänker att det kan vara en person som precis som du skriver flyttar utomlands, bytt namn, gått bort etc. Och att de som skickat brevet kanske fått en miss i systemet eller nåt liknande. Dvs sånt som händer med datorer och företag.

Men allvarligt är det något att bli rädd för?

Personen kanske har ett bankfack på den banken som har glömts bort. Eller så va personen kund där för drygt 20 år sedan och de kunde heller inte uppdatera till nuvarande adress så det gick ett automatiskt utskick till den adressen som fanns i systemet. Eller så har brevet skickats av en helt annan anledning.

Det enda du behöver göra är att skriva på brevet "adressat avflyttad" eller likande och lägga det på lådan igen. Alternativt försöka haffa brevbäraren och säga det till honom/henne.

Det där lät ju väldigt smidigt och bra! :up:
Haha trodde för en stund att jag skulle behöva konfrontera ett spöke eller något - om jag inte skulle vara dum nog att kasta det :p

Om det finns, stryk också över den gula "streckkoden" längst ner på kuvertet. Det är den som avläses när brev sorteras maskinellt och om den fortfarande är läsbar för sorteringsmaskinen kan det tänkas att brevet kommer tillbaka till er.

edit: så funkade det iallafall när det var posten, om postnord har samma vet jag inte.

Vi har flera gånger fått brev från någon myndighet - Bolagsverket? - adresserade till vårt hus' förre ägares fru. Avliden sedan minst 8-10 år. De håller uppenbarligen inte reda på om folk lever eller ej.

Svärmor, död sedan 5 år, fick brev i sitt namn, men vår adress (som hon aldrig haft) alldeles nyss. Till på köpet från en skoterklubb som inte ens fanns medans hon levde :crazy:
Min svärmor va en tuff tant, men åka skoter gjorde hon inte, om ens någonsin? :confused:
Inte vad jag minns i alla fall.

* Jenny *

@Dressyrtjejen_97 Jag är genuint intresserad av att veta vad det är du är rädd för? Och vad du tror kunde hända?

Nej, men det är just det där med att personen i fråga inte finns i några register som känns lite "läskigt" på något sätt. Alltså att brevet är skickat i mars 2017 till -tillsynes- ett "spöke".
Hade jag liksom hittat personen på adressen hen flyttade till -97, eller öht på någon adress, hade jag bara stoppat brevet i ett större kuvert, skrivit på den nya adressen, satt på ett frimärke och lagt på lådan.
Men när personen liksom inte "finns" så känns det lite olustigt på något vis. Kan inte sätta fingret på varför egentligen dock...

Nej, men det är just det där med att personen i fråga inte finns i några register som känns lite "läskigt" på något sätt. Alltså att brevet är skickat i mars 2017 till -tillsynes- ett "spöke".
Hade jag liksom hittat personen på adressen hen flyttade till -97, eller öht på någon adress, hade jag bara stoppat brevet i ett större kuvert, skrivit på den nya adressen, satt på ett frimärke och lagt på lådan.
Men när personen liksom inte "finns" så känns det lite olustigt på något vis. Kan inte sätta fingret på varför egentligen dock...

Kan ju vara så att personen har fått skyddad identitet, bytt namn, gått bort eller vad som helst. Jag tycker inte du ska gå och oroa dig för det öht faktiskt. Det finns massor med personer i världen som är svårhittade av diverse anledningar.

Kan ju vara så att personen har fått skyddad identitet, bytt namn, gått bort eller vad som helst. Jag tycker inte du ska gå och oroa dig för det öht faktiskt. Det finns massor med personer i världen som är svårhittade av diverse anledningar.

Du har faktiskt rätt :up:
Måste ha blivit "sociala medie-skadad" eller något. "Allt som inte går att hitta på FB direkt måste vara ett spöke" :p

Liknande trådar

Samhälle Jag har fått ett problem. Eller fått och fått... Har haft detta problem tidigare! Sommaren 2009 köpte jag och dåvarande pojkvän hus i...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
11 451
  • Låst
Tjatter Middagen är i full gång, alla pratar, skrattar och har trevligt. Speciellt @Monstermom trivs med livet. Äntligen hemma från skogarna...
65 66 67
Svar
1 326
· Visningar
49 328
A
Ekonomi & Juridik För fem år sedan tog vi en vbltravare på foder. Det var hans dåvarande fodervärdar som visade honom i och med att han redan då var ca 20...
Svar
15
· Visningar
3 074
Senast: Arrabella
·
Trav Håller ej själv på med trav men har ett kallblod som är reggad i STC. Köpte henne Januari -98,var endast 11 år och min första...
2
Svar
35
· Visningar
2 873
Senast: Zandrah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve