A
Ambra
Sv: Bremsa?
men allvarligt talat så tycker jag också att bremsarna som är som en "lång tång" är bäst..
men allvarligt talat så tycker jag också att bremsarna som är som en "lång tång" är bäst..
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Centaur skrev:Jag är bland dom som tycker att det är rätt hemskt att bremsa hästar, det ser så ont ut... Och har inte alls lust att vara så elak mot min häst.
Men han måste klippas... Han går inte att vänja vid maskinen, det har jag försökt, blir bara värre. Så han måste drogas. Problemet är att han även är väldigt väldigt spruträdd (och rädd för veterinärer i almänhet), så det är inte bara att ta ut vet och ge lugnande...
Jag fick lugnande som skulle ges i munnen utskrivet av vet., Sedazine tror jag det het, har packningen i stallet. Försökte med det i dag men funkade inte alls, han blev trött och snubblig men alldeles för vaken för att kunne klippas, kastade sig omkring så fort maskinen närmade sig honom. Och en sederad häst som hiver sig omkring är farligt.
Så funderar på att försöka sätta på en brems och klippa honom med den på, evt bremsa och så får vet. komma och spruta medan han är "borta".
Men jag är som sagt mkt tveksam till att bremsa...
Så vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter runt detta! Hur länge kan man låta den sitta på? Hur hårt kan man dra åt? Finns det inte risk att mulen skadas?
Centaur skrev:Tyvärr finns ingen sån person att tillgå....
lsz skrev:De som köper unghästar på auktionerna vill oftast köra in och forma sina hästar själva i vilket fall som helst och priset blir sällan högre för att hästen är inkörd.....totalt onödig stress för både häst och personal alltså
Lite mer respekt borde den säljaren visa både sina hästar och sina blivande köpare......dålig stil och det hör inte till vanligheterna att man gör så inom travhästuppfödningen
Centaur skrev:Jag är bland dom som tycker att det är rätt hemskt att bremsa hästar, det ser så ont ut... Och har inte alls lust att vara så elak mot min häst.
Men han måste klippas... Han går inte att vänja vid maskinen, det har jag försökt, blir bara värre. Så han måste drogas. Problemet är att han även är väldigt väldigt spruträdd (och rädd för veterinärer i almänhet), så det är inte bara att ta ut vet och ge lugnande...
Jag fick lugnande som skulle ges i munnen utskrivet av vet., Sedazine tror jag det het, har packningen i stallet. Försökte med det i dag men funkade inte alls, han blev trött och snubblig men alldeles för vaken för att kunne klippas, kastade sig omkring så fort maskinen närmade sig honom. Och en sederad häst som hiver sig omkring är farligt.
Så funderar på att försöka sätta på en brems och klippa honom med den på, evt bremsa och så får vet. komma och spruta medan han är "borta".
Men jag är som sagt mkt tveksam till att bremsa...
Så vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter runt detta! Hur länge kan man låta den sitta på? Hur hårt kan man dra åt? Finns det inte risk att mulen skadas?
My Beauty skrev:Jag har haft samma problem. en häst som inte går att klippa och tänkte bremsa henne.
men var två när ni klipper och så står du och håller hästen och ger den mat (/vad som helst så du bara får hästen uppmärksamhet)
Sen så kommer det gå.
Du kan även låta maskinen stå på vid boxen för då vänjer sig hästen för ljudet.
jag gjorde detta och iår kunde jag äntligen hel raka henne.
Instämmer. Jag hade inte klarat mig utan.Nafayette skrev:Lånar tråd...
Själv är jag av den uppfattningen att den människan som uppfann bremsen skulle ha fått nobellpriset!
AM