Sv: Bremsa?

men allvarligt talat så tycker jag också att bremsarna som är som en "lång tång" är bäst..

Förstår inte vad du skrattar åt ;) så brukar min häst se ut varje höst. På stallet där vi stod förut kallades det för T***a-klippning (min hästs namn) när någon klippt olika bitar av sin häst.
T ex rumpan men inte bogen, ena sidan på halsen osv. Jag klipper gärna lite varje dag tills det är klart (se mitt långa inlägg lite längre upp i tråden). Hästen bryr sig inte, och ett skratt kan man ju alltid bjuda på :D

Jag har inte några positiva minnen med bremsar. Har varit på två olika kliniker för att kolla upp hältor.
På klinik 1 ville dom bremsa efter att min häst skuttat till när de skulle bedöva. Så då stod hon lugt o fint.
På klinik 2 var dom mkt förvånade att min häst hade behövt bremsas, hon stod ju som ett ljus, både på bedövningar, behandlingar o röntgen! :D
Behöver ja säga att vi numera väljer Klinik 2 :love:

Sedan är det också så att min lilla häst AVSKYR avmaskningen. Har lyckats några gånger med mycket kunnigas hjälp men det blir värre för varje gång. Sist så slet hon sig ur bremsen ett antal gånger.

Jag tycker inte att det är kul att bremsa om man märker på hästen att den tycker att själva bremsningen är äcklig. Har man ingen annan väg att gå så är det väl upp till var och en, men jag tänker inte sätta på en brems på henne igen. Hädanefter blir det till att blanda avmaskningsmedlet i fodret :d

Jag tycker inte alls du behöver vara orolig för att använda brems, bremsen är min bästa vän! ;)
(dvs när det Behövs, inte så att jag använder den i tid och otid, bara så ingen behöver missförstå mig)

jag gillar inte heller att bremsa, har aldrig använt någon och äger ingen heller. Men för din del verkar det ju vara enda utvägen. Om du nu måste klippa det vill säga. Så antingen bremsa eller skit i klippningen...är de inte lite sent att klippa nu föresten? klippar man inte i sommarpälsen om man klippar så här sent, eller har jag lärt mig fel?

Men man ska väl inte klippa framåt vårkanten? Jag kanske också har lärt mig fel :crazy:

*knapplån*

Detta kan kanske låta väldigt tragiskt i mångas ögon.
Men jag tror bestämt att de inte lider särskilt mycket av det.

Men jag ger dig i alla fall ett tips på hur bremsproblematiken löstes i ett stall där jag jobbat.
Vi var ofta ensamma när något skulle göras, och hade således ingen som kunde hålla i bremsen.

Använd en lång, ca 1 m, träpinne med en kätting i änden.
Trä kättingen runt nosen, och stoppa pinnen tvärs över i munnen på hästen.
Den kommer att älska att leka och bita på pinnen, och därmed bremsa sig själv. Det funkar. :crazy:

Centaur skrev:
Jag är bland dom som tycker att det är rätt hemskt att bremsa hästar, det ser så ont ut... :crazy: Och har inte alls lust att vara så elak mot min häst. :(
Men han måste klippas... Han går inte att vänja vid maskinen, det har jag försökt, blir bara värre. Så han måste drogas. Problemet är att han även är väldigt väldigt spruträdd (och rädd för veterinärer i almänhet), så det är inte bara att ta ut vet och ge lugnande...

Jag fick lugnande som skulle ges i munnen utskrivet av vet., Sedazine tror jag det het, har packningen i stallet. Försökte med det i dag men funkade inte alls, han blev trött och snubblig men alldeles för vaken för att kunne klippas, kastade sig omkring så fort maskinen närmade sig honom. Och en sederad häst som hiver sig omkring är farligt. :crazy:

Så funderar på att försöka sätta på en brems och klippa honom med den på, evt bremsa och så får vet. komma och spruta medan han är "borta".
Men jag är som sagt mkt tveksam till att bremsa...
Så vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter runt detta! Hur länge kan man låta den sitta på? Hur hårt kan man dra åt? Finns det inte risk att mulen skadas? :confused:

HHHej!

Jag kan säga att min 12 åriga welsh ponny är presis som din häst, han är rädd för anndra människor, veterinärer och allt, men han var tvungen att bli klippt för han tävlas och rids på vintern, vi pratade men en veterinär och sade som problemet var, han sa att eftersom eran ponny är spruträdd så kommer inte medlet att värka, eftersom eran häst blir sträsad och då börjar adrenalin pumpas ut i kroppen och då försämras det lugnande medlet,m så vi fick tabbleter att ge honom 13 st, dom var små och vita, han åt upp dom, 45 minuter senare var han lite tröttare, men han kunde fortfarande röra sig och så, sen kom mina tränare för att klippa, han reagerade jätte starkt endå, fick panik och kastade sig bakåt, han blir liksom helt borta, han går in i sin egna värd, det går inte att få kontakt med honom, så vi brämsade honom och han somnade direkt, sen stod han där lugn och avslappnad så vi kunde helklippa honom, jätte stolt över honom :D men bremsning är inte elakt det gör inte ont, bremsen nyper åt så hästens kropp skikar ut en slags lycko känsla i kroppen, dom blir luliga av det, det är därför dom blir lugna, funkar inte nosen kan man ta 1 öra där funkar det också. :D lycka til!

Centaur skrev:
Tyvärr finns ingen sån person att tillgå....

Där har du faktsikt fel!!!

Man kan klippa sin häst när man vill, men på rätt sätt så ska man klippa sin häst runt september-oktober och sedan om man vill klippa igen inför tävlingssäsongens vårstart, så ska det ske runt juloch nyår, sen ska hästen klara sig tills sommaren kommer och dom blir fina i pälsen igen, klipper man dom sent på året eller på våren så stör man hästens naturliga balans, inför sommaren och sommar pälsen, det här tycker jag alla borde veta? men det är ingen som säger att du inte får klippa din häst, vissa har sina hästar klippta året om! :smirk:

ja, de var som jag trodde då...klart man kan klippa när man vill, ingen som stoppar dig, men som du säger bör man inte klippa fö sent då man stör den naturliga balansen

Lånar knapp

Har också fått beskrivet det där med endorfinerna som utlöses pga av alla smärtnerver i nosen. Tänker på det som ung. samma anledning/resultat av att bremsa som att man har ring i näsan på stora tjurar för att de ska kunna hanteras. = Nosen är så känslig att hästen gör vad som behövs för att undvika smärta via att röra sig och endorfinerna som pumpas ut får den i en sorts trans som lugnar.

så visst: smärta kan väl diskuteras, men samtidigt så stoppar ju endorfinerna det från att riktigt upplevas som smärta. så det är väl OK som folk redan skrivit, som redskap i absolut nödvändiga situationer.

lsz skrev:
De som köper unghästar på auktionerna vill oftast köra in och forma sina hästar själva i vilket fall som helst och priset blir sällan högre för att hästen är inkörd.....totalt onödig stress för både häst och personal alltså :mad:

Lite mer respekt borde den säljaren visa både sina hästar och sina blivande köpare......dålig stil och det hör inte till vanligheterna att man gör så inom travhästuppfödningen :mad:

Håller med till 100 % men vad skulle vi göra.. :(
Tyckte så synd om hästarna också, som inte alls var redo mentalt.
Dom stod väl inne i ca 2 veckor (kom direkt från lösdrift, ohanterade), tömkördes 1-3 ggr och sen i vagn.

usch, det är just den delen av travsporten jag inte gillar, att man ska behöva använda våld för att man inte har tid....stackars hästar säger jag bara. Inte konstigt att de är sönder stressade när de blir behandlade så(!). (håller själv på med travhästar så jag har ingenting emot sporten, men när hästarna behandlas så då blir jag sur)

Centaur skrev:
Jag är bland dom som tycker att det är rätt hemskt att bremsa hästar, det ser så ont ut... :crazy: Och har inte alls lust att vara så elak mot min häst. :(
Men han måste klippas... Han går inte att vänja vid maskinen, det har jag försökt, blir bara värre. Så han måste drogas. Problemet är att han även är väldigt väldigt spruträdd (och rädd för veterinärer i almänhet), så det är inte bara att ta ut vet och ge lugnande...

Jag fick lugnande som skulle ges i munnen utskrivet av vet., Sedazine tror jag det het, har packningen i stallet. Försökte med det i dag men funkade inte alls, han blev trött och snubblig men alldeles för vaken för att kunne klippas, kastade sig omkring så fort maskinen närmade sig honom. Och en sederad häst som hiver sig omkring är farligt. :crazy:

Så funderar på att försöka sätta på en brems och klippa honom med den på, evt bremsa och så får vet. komma och spruta medan han är "borta".
Men jag är som sagt mkt tveksam till att bremsa...
Så vill gärna ha lite åsikter och erfarenheter runt detta! Hur länge kan man låta den sitta på? Hur hårt kan man dra åt? Finns det inte risk att mulen skadas? :confused:

Min häst bremsades första gången hon klipptes (innan jag köpte henne) och det gjorde att hon tyckte det var hemskare än hemskt att göra det igen...hon avskyr att bli klippt. Men jag hoppar glatt med henne när hon stegrar och hoppar omkring i vanligt vaket tillstånd och efter nån timme brukar hon lugna sig och gå med på att bli klippt. Ska dock inhandla en tystare maskin idag för den stora blir för varm så just nu är hon konstigt klippt på ena sidan...
Har provat lugnande men det blev inte bättre så nu kör jag utan allt och i längden tror jag det är det bästa. Om hästen inte gillar nåt blir det absolut inte bättre till nästa gång med lugnande eller brems...sånt kommer de ihåg. Dessvärre....!
Lycka till!

Jag har haft samma problem. en häst som inte går att klippa och tänkte bremsa henne.
men var två när ni klipper och så står du och håller hästen och ger den mat (/vad som helst så du bara får hästen uppmärksamhet)
Sen så kommer det gå.
Du kan även låta maskinen stå på vid boxen för då vänjer sig hästen för ljudet.

jag gjorde detta och iår kunde jag äntligen hel raka henne.

My Beauty skrev:
Jag har haft samma problem. en häst som inte går att klippa och tänkte bremsa henne.
men var två när ni klipper och så står du och håller hästen och ger den mat (/vad som helst så du bara får hästen uppmärksamhet)
Sen så kommer det gå.
Du kan även låta maskinen stå på vid boxen för då vänjer sig hästen för ljudet.

jag gjorde detta och iår kunde jag äntligen hel raka henne.

Jag har helklippt henne ett par år i rad så det går, jag hoppar runt med henne medan hon stojar och efter en stund lugnar hon sig. Men ska ändå skaffa en tystare maskin idag.
Hon äter inte när hon är stressad så det hjälper inte...och jag är nästan den enda som vågar stå och hålla henne och lugna henne när hon klipps så det brukar gå bäst när jag är själv...andra är inte sugna på att hoppa runt och klippa om jag håller och inte heller försöka hålla henne...! :crazy:

ville bara lämna min åsikt om det hela med bremsa hästen..

Min häst fick kolik å vet kom ut.. å hon skulle få muskelavslappnande och smärtstillande men vetrinären var rädd för hästar.. å då drogs bremsen fram.. å hon krävde att vi skulle vara 3 st å hålla i hästen...
i en sådan situation tycker jag att det är fel.. varför jobbar en vetrinär med hästar om dom är rädd för hästar? min häst är hur lugn å snäll som helst... däremot kan jag förstå att man kanske behöver bremsa i vissa lägen.. men tycker det är fel att bremsa en häst bara för ex. som i detta läge då vetrinären var RÄDD för att sticka henne.. :mad:

Håller med. Tången (eller "nötknäpparen") är bäst. Då behöver man heller ingen som håller i utan man kan fixa själv. Hellre bremsa än en stirrig häst som stressar sig själv ännu mer.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross