Sv: Bremsa?

vet inte vad det kallas.. men ja en kille från usa visade mej det.. tycker det verkar bättre.. och man slipper ju vrida om näsan..

Cecely skrev:
Var har du fått den informationen om att det skulle göra ont?

Jag är bara intresserad av att få veta för det jag läst i hästens konvalecens så står det inget om det.

Vet inte om det hör hit, men min häst hatar bremsen. Om det är för att det gör ont eller för att jag alltid måste bremsa när hon ska avmaskas eller få medicin i munnen vet jag inte. Jag måste bråka med henne i en bra stund innan jag får på bremsen. Så visst skulle det kunna göra ont.

Men svarar hästen på det bra och blir såpass lugn att jag kan klippa så skulle jag gjort det, men behöver ju inte klippa hela hästen på en gång.

jea78 skrev:
Indianerna (stavas?) uppfann bremsen.. om jag inte blivit fel informerad..;)

Det var i alla fall kineserna som "uppfann" akupunkturpunkten som bremsen vid rätt anbringande har effekt på!

Den intressanta punkten som ska stimuleras sitter på insidan av överläppen mittemellan framtänderna. Det går bäst om man tänker på det när man anbringar bremsen. Ett kort intensivt tryck här ger adrenalinutsöndring – det är därför en del hästar tycks snedtända – men en lång stimulans ger utsöndring av endorfiner –morfinliknande ämnen. Jag har också stött på en häst som blivit bremsoman!

Det finns ett verktyg ser ut som ett tunt huvudlag - som stimulerar denna punkt och de lugnande punkterna på öronen samtidigt, som man kan manövrera som ensam person samtidigt som man gör ngt med hästen. Har sett det i England men det borde finnas här? Bra om man vet att man måste bremsa regelbundet. HH

vi har två sånna på jobbet men jag vet inte var dom är köppta.. funkar på dom flesta.. men vi har några som det inte funkade på i sommras..

På förra jobbet bremsade vi unghästarna som var bråkiga när dom skulle verkas ( :crazy: )klippas i öronen och göras fina om dom inte accepterade det, en av mina passhästar (2-årig hingst) hade även brems när man selade annars drog han sönder kedjorna och flög åt alla håll, efter att ha blivit selad 3 ggr med brems i gången tog vi bort den och han var snäll.
Använde sånt endast för att vi inte hade tid att vara lugna och få dom att lita på oss. Vi var under enorm tidspress när dom skulle köras in och därefter säljas på auktion.

Det funkade bra, men man fick akta frambenen på vissa. Och när man skulle göra dom fina, klippa i öronen, fick man ta ett öra och sen ta bort bremsen annars exploderade vissa.. ta andra örat nästa dag. Vissa funkade det inte med bremsen, dom exploderade.

Andra hästar som var hanterade utan tidspress och alltså normala bremsades bara när man var tvungen att göra rent sår och dom inte var med på noterna.

Håller med om att de som uppfann bremsen borde få nobel pris...
Känns som det är betydligt bättre att använda brems än att behöva ge hästen lungnande....
Kramar

Personligen tycker jag att brems är ett stort svammel:o
Men det är bara för att jag inte har något positivt av det:crazy:
Vbl stoet försökte vet. bremsa, vilket resulterade att dom höll på att skrämma ihjäl henne (inte bokstavligt talat).
Kbl valacken, har vet. vridit runt bremset jätte mycket utan verkan, till slut säger hon att hon törs inte dra hårdare:eek: När hon släpper snaran måste hon massera på mulen för att den ska återta sin gamla form:crazy:

Men visst jag har hört talas om många hästar som det fungerar alldeles super på, men inte på dessa två....

Bremsa om det fungerar bra på din häst! Då min gamla häst inte alls fungera på lugnande utan man isf var tvungen att ta ut vet o spruta så föredrog jag att bremsa när det blev lite bråkigt som ex vid vissa moment vid klippningen :) när man tar bort bremsen är effekten borta o han slapp stå å kvickna till som efter drogning.

Nafayette skrev:
Lånar tråd...

Själv är jag av den uppfattningen att den människan som uppfann bremsen skulle ha fått nobellpriset! :D

AM

Jag håller på dig.

Min häst är nyopererad och behandlas på klinik. De gör rent såret varje dag och sticker in en sax i såret och vidgar det. Vad tror ni han skulle göra utan brems?

Nu står han helt stilla, vården tar ca 5 min och så är det bra med det. Eftertsom att det var en spruta som fick honom sjuk (en infektion) så avskyr jag sprutor och all risk det är att spruta hästen, för det är det, tor mig. Ok att det händer sällan, men det händer att en bakterie följer med sticket in, så var man där...

[
Men svarar hästen på det bra och blir såpass lugn att jag kan klippa så skulle jag gjort det, men behöver ju inte klippa hela hästen på en gång.[/QUOTE]
Hihi, nä, man kan ju alltid ta en del om dagen :) *förlåt, skoja bara , kunde inte låta bli* Förra året gick skäter sönder efter halva hästen, tog några dagar innnan vi kunde få bort resten av pälsen, jätteläckert med en halvklippt häst :rofl:

Centaur skrev:
Tack för ditt svar men jag har försökt vänja honom i två år...... Han blir bara räddare ju mer han blir utsatt för den tyvärr.... :( Annars är jag helt inne på din linje om att man ska ta den tid det tar!
Har du låtit nån annan som du litar på men som inte har samma inställning till hästen provat att vänja honom vid maskinen? Ibland kan det vara så enkelt att vi känner våra hästar för väl och hästen känner dig allt för väl. Den läser minsta lila vink du gör även om du själv tror att du går in med ett positivt tanke sätt. Att någon som inte har några förutfattade meningar gör det som hästen tycker är obehagligt kan göra att den inte alls tycker så längre eftersom människan som står där inte alls känner någon rädsla, osäkerhet eller har några tvivel på att det ska gå bra. Det är värt att prova iaf. Fast gör inte misstaget och tala om för denna person hur hästen betet sig innan för då går den personen inte in med ett öppet sinne.

Mount Never Rest skrev:
Kbl valacken, har vet. vridit runt bremset jätte mycket utan verkan, till slut säger hon att hon törs inte dra hårdare:eek: När hon släpper snaran måste hon massera på mulen för att den ska återta sin gamla form:crazy:

Såna bremsar man vrider om är ju jätteläskiga, funka rnte alls på min häst. då redrar jag de som är som två pinnar som man klämmer ihop. Provat en sån?

Glimfeather skrev:
Såna bremsar man vrider om är ju jätteläskiga, funka rnte alls på min häst. då redrar jag de som är som två pinnar som man klämmer ihop. Provat en sån?
Visst inte ens att det fanns:o
Nåja, han behöver inget brems, men av någon anledning verkar vissa vet. inte ens vilja försöka kolla t ex tänder utan att bremsa:confused:

När jag jobbade i ett travstall för nåt år sen bremsade vi hästarna relativt ofta. Vissa hästar kunde inte ens stå stilla 30 sekunder, och de var vi "tvugna" att bremsa för att det skulle gå att vara i närheten av dem.
Hästarna verkade aldrig lida av det, tvärt om. De blev jättelugna, även efter att vi tagit bort bremsen.

Hur länge man kan ha den på finns det nog inget direkt svar på, men jag vet att vi haft den på under hela skoningar/klippningar osv utan problem.

Hur hårt man kan vrida är väl ganska individuellt skulle jag tro, men jag har tagit i ganska rejält ett par gånger utan att mulen skadades.
Förmodligen finns det en risk att man skadar mulen, men då ska man dra åt ganska hårt tror jag..

Lazio skrev:
Använde sånt endast för att vi inte hade tid att vara lugna och få dom att lita på oss. Vi var under enorm tidspress när dom skulle köras in och därefter säljas på auktion.

De som köper unghästar på auktionerna vill oftast köra in och forma sina hästar själva i vilket fall som helst och priset blir sällan högre för att hästen är inkörd.....totalt onödig stress för både häst och personal alltså :mad:

Åringsauktionerna är ju inte några "hästmarknader" utan seriösa auktioner anordnade av ASVT där landets tränare (proffs och amatörer) handplockar sina blivande stjärnor.

Lite mer respekt borde den säljaren visa både sina hästar och sina blivande köpare......dålig stil och det hör inte till vanligheterna att man gör så inom travhästuppfödningen :mad:

Bremsen är, rätt använd, en jättebra uppfinning som ska användas med förstånd.

:[/QUOTE]Förra året gick skäter sönder efter halva hästen, tog några dagar innnan vi kunde få bort resten av pälsen, jätteläckert med en halvklippt häst :rofl:[/QUOTE]
:rofl: hehe.. vi hade kul med klippmaskinen före å "skrev" en massa bokstäver på hela sidan innan skären gick sönder:rofl: stallägaren ville ställa honom bakom stallet*asg*

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross