Sv: Bremsa?

kullerbytta skrev:
Instämmer. Jag hade inte klarat mig utan.

Jag kan själv säga att jag tycker inte alls den som uppfann bremsen ska få nobelpris :devil:

Ett för jävligt medel som jag tycker ska bort.

Det finns bättre sätt att lugna hästen på.

Berätta gärna om dina andra sätt att lugna en häst och få den att stå stilla!

Jag hade tex en ögonskada som skulle behandlas med droppar tre ggr om dagen med två-tre olika preparat, dvs som mest var det sju-åtta gånger som droppet skulle i ögat. Oftast var jag själv men löste det enkelt och utan någonsomhelst upprörd häst med hjälp av bremsen.

En häst med stygn som skulle bort blev lite orolig och trampade omkring. Eftersom styngnen satt lågt på benet var det praktisk att använda bremsen. Hästen stod still och jag behövde inte vara orolig för att sticka fel med saxen.

Hur hade du löst dessa ganska vanliga situationer? Tänk på att ingen medhjälpare fanns att tillgå och OBS - jag är inte ironisk, hoppas bara att du delar med dig av dina erfarenheter!

Prick skrev:
Berätta gärna om dina andra sätt att lugna en häst och få den att stå stilla!

Jag hade tex en ögonskada som skulle behandlas med droppar tre ggr om dagen med två-tre olika preparat, dvs som mest var det sju-åtta gånger som droppet skulle i ögat. Oftast var jag själv men löste det enkelt och utan någonsomhelst upprörd häst med hjälp av bremsen.

En häst med stygn som skulle bort blev lite orolig och trampade omkring. Eftersom styngnen satt lågt på benet var det praktisk att använda bremsen. Hästen stod still och jag behövde inte vara orolig för att sticka fel med saxen.

Hur hade du löst dessa ganska vanliga situationer? Tänk på att ingen medhjälpare fanns att tillgå och OBS - jag är inte ironisk, hoppas bara att du delar med dig av dina erfarenheter!
när jag rackade min häst så tyckte dom som hjälpte mej att jag inte skulle använda den.

Jag brukar lösa det på så sätt att man är lugn och inte stressar upp sig själv.

Jag brukar ge min häst mat tex morötter eller vara två.

OK, med det svaret utgår jag från att du inte har så många erfarenheter av tillfällen då det verkligen krävs att hästen är stilla. Några morötter kan visst vara bra att sticka till dom som avledande manöver men är inte alltid tillräckligt. Att vara lugn och inte stressad själv är en grundförutsättning i all hästhantering. Den "lösningen" tänkte jag inte ens på. Men tack ändå för att du delar med dig!

Prick skrev:
OK, med det svaret utgår jag från att du inte har så många erfarenheter av tillfällen då det verkligen krävs att hästen är stilla. Några morötter kan visst vara bra att sticka till dom som avledande manöver men är inte alltid tillräckligt. Att vara lugn och inte stressad själv är en grundförutsättning i all hästhantering. Den "lösningen" tänkte jag inte ens på. Men tack ändå för att du delar med dig!

Jag har erfarenheter av att hästen måste stå stilla

MEN VARFÖR Göra en sådan stor grej över att jag iunte tycker att bremsa en häst är inte positivt engeligt mej:crazy:

My Beauty skrev:
Jag brukar ge min häst mat tex morötter eller vara två.

Men det beror ju på vad man ska göra.
Att ge en argsint nyfölad märr morötter är ju helt förkastligt.
Speciellt om hon har gett sig tusan på att mosa sin unge.

En unghingst som måste undersökas för sårskada behöver också brems om den blir grinig.

En tredje variant är borttagning av stygn t.ex. efter en buköppning.

En fjärde variant är den sprutfjompige vallaken som ska ha en stelkrampsvaccin.

En femte variant är den högdräktiga märren som inte får ges lugnande och ska nu sys med tio stygn på halsen.

Så, brems är ett verktyg som visst är helt genialisk.

Ju mer häst man måste vårda, destå mer uppskattar man hjälpmedel.
Och i dessa fall finns inga morötter i världen som håller hästen i schack.

AM

Nafayette skrev:
Men det beror ju på vad man ska göra.
Att ge en argsint nyfölad märr morötter är ju helt förkastligt.
Speciellt om hon har gett sig tusan på att mosa sin unge.

En unghingst som måste undersökas för sårskada behöver också brems om den blir grinig.

En tredje variant är borttagning av stygn t.ex. efter en buköppning.

En fjärde variant är den sprutfjompige vallaken som ska ha en stelkrampsvaccin.

En femte variant är den högdräktiga märren som inte får ges lugnande och ska nu sys med tio stygn på halsen.

Så, brems är ett verktyg som visst är helt genialisk.

Ju mer häst man måste vårda, destå mer uppskattar man hjälpmedel.
Och i dessa fall finns inga morötter i världen som håller hästen i schack.

AM

Där håller jag med dej. Men jag gillar inte bremsen och smaken är som baken delad;)

Tycker det är 17 så mycket bättre att bremsa hästen, såtillvida det är en häst som tar bremsning rätt (vilket de allra flesta gör) och förhållandevis snabbt och säkert men en lugn häst kunna genomföra behandlingar som injektioner, klippning etc än att bråka med och stressa upp hästen eller droga den med kemiska preparat!

Självklart känns det, men som jag förstått det så är det INTE så att det gör så frutansvärt ONT att hästen står still. Jämför med mycket annan smärta, skador etc - inte 17 ställer sig hästen och SOVER om den har fruktansvärda plågor!?), utan just för att bremsningen gör att kroppen utsöndrar det lugnande och smäerstillande hormonet endorfin.

Liknande trådar

Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 267
Senast: Happimess
·
Hästvård Det här kommer nog bli långt men jag behöver verkligen tips och råd om vad det kan vara för fel på min häst. Hästen i fråga är född i...
2
Svar
25
· Visningar
4 367
Senast: pews1972
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 714
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross