Pelina

Trådstartare
Hoppas att den här ligger rätt. Jag var inte riktigt säker. Vet att det finns många frågor om bremsning men jag har inte hittat något svar på min fråga. Nån som kan beskriva hur man gör när man bremsar en häst?

Sv: Bremsa?

Det finns nog många varianter, men grundprincpen är att klämma åt kring överläppen på en häst med någon form av verktyg. Ofta görs det med en kort bit ganska tunnt rep fastsatt på en träpinne, repet läggs runt överläppen och sedan vrider man pinnen ett antal varv så att repet dras ihop och hästens läpp kläms av repet. Effekt blir att hästen "blir lugnare" och står stilla om man behöver sköta om ett sår eller något liknande. Ser inte så trevligt ut även om hästen verkar inte ta skada eller bli rädd för bremsen efteråt, men det är ändå inget man gör om det inte behövs precis.

Okej. Men vad jag har sett så ska man vrida upp läppen. Eller? Det är det som jag inte förstår.

Nej, utan repet klämmer runt läppen.

Men att bremsa en häst är något man bara gör när det är absolut nödvändigt, vi har bara behövt göra det några få gånger på hästar som skadat sig och då veterinären skulle sy ihop såret.

Bremsning är definitivt inget man skall hålla på och experimentera med själv.

Nej, utan repet klämmer runt läppen.

Men att bremsa en häst är något man bara gör när det är absolut nödvändigt, vi har bara behövt göra det några få gånger på hästar som skadat sig och då veterinären skulle sy ihop såret.

Bremsning är definitivt inget man skall hålla på och experimentera med själv.

skriver under:bow:

nu finns det också bremstänger, enda fördelen med dessa är att de är lättare och snabbare än rep-varianten, samt att det finns mindre risk att man drar åt för hårt eller skadar läppen..

men som sagt, bremsning är en akut åtgärd om man t.ex har en skadad häst som inte låter sig röras,
eller om häst t.ex börjar bråka med hovslagare, med risk för både hovskador och hovslagarens hälsa.

Dock ska påpekas att detta är en tillfällig lösning och ingenting man ska missbruka.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering https://www.hippson.se/artikelarkivet/hoppning/albert-voorn-om-jag-inte-delar.htm?fbclid=IwAR0FTs4GkpUioptxwC32EKPYo-_CLV-fSAAI9wyk5opckE...
Svar
11
· Visningar
2 081
Senast: Badger
·
Kropp & Själ Vilken konstig upplevelse jag precis hade. Jag var ute på gården, städade och tvättade inne i bilen. Ganska monotont, så tankarna gick...
Svar
3
· Visningar
545
Senast: cassiopeja
·
Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
88
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama