bredhasat föl???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare plommomgurkan
  • Startdatum Startdatum
P

plommomgurkan

Precis som rubriken säger....jag har ett litet föl som är bredhasad bak ...är det nån som kan svara om det växer bort lr så

Mitt första föl någonsin så är ju lite orolig....

Sv: bredhasat föl???

*Puttar*
Måste väl finnas ngn som vet

Bredhasad är inget vedertaget uttryck på någon benställning, så jag vet inte ens vad du menar med det.
Är fölet hjulbent? Bredspårigt? Eller är det själva haserna som är breda?

Sv: fel benställning???

jag skrev bara vad uppfödaren sa....alltså hon går lite inåt med haserna nu...hon är 6 månader

Senast ändrad av en moderator:

kohasig...vad innebär det...jag vill just bara veta om det växer bort lr man ska kontakta vet. eller så

tycker också att det låter som kohasig...

Det kan dom vara medans dom växer och till slut breddar sig. En viss instabilitet kan man i bland se hos storvuxna hästar som bättrar sig men ålder/träning etc.

Sv: fel benställning???

Frågan är - är hon roterad utåt i hela bakbenet eller är hon krokig i sin benvinkel? Dvs om du tittar på benen rakt bakifrån, ser de då ut som || eller som > < (milt överdrivet)?

I vilket fall som helst så är det nog alldeles för sent för en veterinär att påbörja någon korrigering nu, så vida det inte är ett föl som är fött sent i höst. Alla korrigeringar av benställ bör påbörjas så snart som möjligt medan de är små, innan tillväxtzonerna börjar slutas.

Tack alla...
Jag ska kolla henne exakt imorgon....får hoppas att det inte är nåt allvarligt....
Man tycker ju att så illa kan det inte va hon fick ju 43p på fölvisningen...
Ska se om jag hittar domarprotokollet där man kan se exakt vad de skrivit:D

Typ HHB Extr Skritt Trav Galopp
7 7 6 7 8 8

Senast ändrad av en moderator:

Det är en 6a på benen och det är ju inte så lysande förstås... Berätta gärna vad de har skrivit.
Och om du har möjlighet, ta kort på hur det ser ut och visa här.

jag ska ta foto på henne imorgon.... jag har inte hela protokollet uppfödaren skulle skicka det så småningom....
Blir ju bara lite orolig om det är nåt man kan göra lr så

men tack för all info:laugh:

Det är nog som ameo skriver för sent att göra något nu.
Fölben brukar man korrigera om det behövs så tidigt som möjligt.

Jag håller med övriga. skall man korrigera bör man göra det tidigt, från 3v ålder och fram till 6 månader. Men som jag skrev tidigare, det lär bli bättre när hästen växer och breddar sig. Men är den både kohasig och krokhasig så lär den defekten i benstället bak följa med hästen senare i åldern, men dock kanske bli något mindre:)

tack för det svaret...man blir ju lite orolig första gången...
Pratat med min vet. han sa med att vänta att så farligt är det inte...han trodde det skulle växa bort...

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
866
Senast: Freazer
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
242
· Visningar
15 576
Senast: ildiko
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
361
Senast: Malva1978
·
Kropp & Själ När jag var ung tonåring, sisådär år 2000, fick man hem produktprover med infoblad i brevlådan. Ibland delades de ut i skolan också har...
Svar
13
· Visningar
1 068
Senast: Fille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Hjälp!