Breddad lamellrand

Sv: Breddad lamellrand

Utlösande faktorn är fång, secundärt med roterat hovben, därav breddad lammelrand. Skos under drygt ett års tid utifrån vid varje skotillfälle nytagna röntgenbilder och aldrig med längre skointervaller än 5 veckor med individuellt sjuk,stabelicerande beslag med fysiologiska vinklar så hovbenet kan återgå till sitt normala icke roterande läge.

Breddad lamellrand kan även uppvisas vid extrem avsaknad av hovvård sk vanvårdsfall. I dessa fall har man även ett roterat hovben p.g.a. den eftersatta hovvården. I dessa fall så ska hästägaren omgående anmälas för vanvård och hästen/hovarna dokumenteras före och efter åtgärd tillsammans med Veterinärt utlåtande.

Okej, så då har allstå min häst haft fång.. Hon måste fått det uppe hos fodervärden för när hon åkte hade hon itne det.
Vetrinären sa att det var ingen fara "ta bara ut hovslagaren" så kan han lösa det. Så iom att lamellranden är breddad så har hon även roterat hovben?
Eller missuppfatta ja dig?

Kan det inte bli så om hoven nte är verkad på ett tag, då menar jag inte som vid vanvård. Jag hade en quarter med "fullblods hovar" och höll man inte efter dem utan hoven hann flyta ut lite blev lamellranden lätt breddad och hon fick då lätt sandupppackning.

När lamellrande är breddad blir den även mer porös om hästen inte skos sätter sig det gärna gruskorn där som tränger in och till slut kan orsaka hålvägg. Fång ger rotering av hovben, men har man tur kan man klara sig om det är en engångsföreteelse, men knappast vid återfall.

Hon har ju haft en hålvägg där, eller hon hade det när hon åkte. Så att det kan allstå bli så om man inte håller efter hålväggen ordentligt ?(gör rent och håller efter det)

Hon har ju haft en hålvägg där, eller hon hade det när hon åkte. Så att det kan allstå bli så om man inte håller efter hålväggen ordentligt ?(gör rent och håller efter det)
Min erfarenhet är att man aldrig kan få bort en hålvägg genom att hästen går barfota, den måste skos för att skon ska hålla ihop hoven, annars blir hålväggen större.

Okej. Den hovslagaren jag hade då tyckte hon skulle gå barfota och att man skulle hålla rent med vatten och ibland lite grönsåpa el likande..
Jag har ju bara haft henne hemma i 1månads tid nu. Och min "riktiga" hovslagare skall komma ut i veckan.

Okej. Den hovslagaren jag hade då tyckte hon skulle gå barfota och att man skulle hålla rent med vatten och ibland lite grönsåpa el likande..
Jag har ju bara haft henne hemma i 1månads tid nu. Och min "riktiga" hovslagare skall komma ut i veckan.
Jag vet inte riktigt vad du har för hålvägg. Grönsåpa?? Låter konstigt. Det viktigaste med en hålvägg är att hålla ihop hoven, om man får röta i den så finns ju alltid tjärdrev som är bakteriedödande. Annars, vid White-line-deasease, använder jag , efter rek. frå vet, rullad bomull som legat i utspädd jodopax.

Okej, så då har allstå min häst haft fång.. Hon måste fått det uppe hos fodervärden för när hon åkte hade hon itne det.
Vetrinären sa att det var ingen fara "ta bara ut hovslagaren" så kan han lösa det. Så iom att lamellranden är breddad så har hon även roterat hovben?
Eller missuppfatta ja dig?

Med tanke på att hovslagaren sade direkt när han fick syn på hästen när den kom att den har haft fång så har hon nog haft det innan hon kom upp hit. Hovslagaren hälsade att hon inte var speciellt snygg om fötterna när hon kom heller, med det i bakfickan och att fodervärden gick över tiden så kan det nog bli tokigt.

En hålvägg behöver nog göras mer rent än med grönsåpa och vatten, lite decinficerande krävs nog iaf.. På en bomullstuss, intryckt i "hålet"

En hålvägg behöver nog göras mer rent än med grönsåpa och vatten, lite decinficerande krävs nog iaf.. På en bomullstuss, intryckt i "hålet"

Att "stänga in" en hålvägg är väl endå ett av dom bättre sätten till att få den att "explodera"

Att "stänga in" en hålvägg är väl endå ett av dom bättre sätten till att få den att "explodera"

När jag hade en minihålvägg på min ena så skulle jag iaf ta en bomullstuss och blöta den i jodopax och byta den varje dag, för att det inte skulle bli geggit.. Det fungerade på min.Jodopaxen dödar ju bakterier och håller hålväggen ren för att det inte ska bli röta i den.

När jag hade en minihålvägg på min ena så skulle jag iaf ta en bomullstuss och blöta den i jodopax och byta den varje dag, för att det inte skulle bli geggit.. Det fungerade på min.Jodopaxen dödar ju bakterier och håller hålväggen ren för att det inte ska bli röta i den.

Kör samma teknik. Det bästa hade väl vart att ha hålet "öppet". Men då måste ju hästen stå på en nysopad betongplatta hela tiden, för så fort man släpper ut den blir det skit i hålet. Själv vill jag hellre ha dem barfota och att jag pillar rent varje dag istället för att sko och då inte kunna hålla koll på hålet.

De kan få breddad lamellrand av hålvägg, min har fått det. Som jag fattat det så är tillväxtzonen skadad. Min hade en allvarlig hålvägg som upptäcktes sent. Jag vet inte om lamellranden blir normal igen och vet inte om den leder till fler skador.

Bara ett litet påpekande.. Hästen hade hålvägg på sin ena bakhov.
Om jag inte e helt ute o cyklar visar sig väl iaf breddad lamellrand på fram. :smirk:
Vår hovslagare sa redan första gången han såg hästen att hon har haft fång. Jag har inte sett några tecken på fång här.. Dessutom tror jag inte risken för fång på vintern är så stor.
När jag har behandlat mot hålvägg har jag gjort rent 1 gång/dag med Virkon. Efter det har jag satt i en tjärdränkt bomullstuss för att utestänga så mycket baskelusker som möjligt. Vid torrt underlag ute har hon fått gå utan. (detta var inte hästen det handlar om här)

Min har hålvägg i en bakhov på utsidan

Den ska hållas ren, spolar ur den med superväteperioxid 4% dagligen & sprutar i thrusch busch var 3:e dag som även det är bakteriedödande. Han går på bete & är skodd & hålväggen blir inte värre på något sätt. Utan hovarna växer så dom knakar.

När det är lerigt går han med boots på den hoven i hagen.

Senast ändrad:

Hästar kan få fång på vintern.
Har råkat ut för det & det märktes inte av. Hästen var lite lugnare än normalt. Dock litade jag på min magkänsla & tog ut veterinär som konstanterade fång.
Vad den fick fång utav vet jag inte.

Liknande trådar

Hästvård Hovslagaren var här igår. Han hade sin praktikant med som varit med ett par gånger förr. Hen går sista terminen på...
Svar
19
· Visningar
1 129
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Cystor - era erfarenheter Vad hade ni för symptom? Vart satt den/dom, Opererade ni ? Vad för typ av operation gjordes ? Resultat ...
Svar
4
· Visningar
297
Senast: Bee
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
5 6 7
Svar
127
· Visningar
7 383
Senast: Sirap
·
Hästvård Hej. Är det någon fler som har häst med artros i halskotpelaren? Givetvis har vi kollat upp detta och fått en diagnos och fört en...
Svar
6
· Visningar
415
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka