Bredda Prestige en andra gång

Tillis

Trådstartare
Har en Prestige Green Star som är på håret till för smal för kusen. Det är en tidigare 34:a som värmts om till 35.
Som sadeln är nu ligger den an perfekt hela vägen, och ligger helt stilla under ridturen. MEN det finns ingen plats för hästen att bredda sig mer, vilket han behöver göra.
Tänker jag knasigt om jag funderar på att värma om sadeln igen till 37, och sedan lägga ett fårskinn i mellan tills hästen breddat ut sig lite till.
Breddar jag den bara till 36 tror jag inte det funkar länge, och jag är även lite rädd att manken kommer gå emot vid bredare vidd utan fårskinn...
Är jag ute och cyklar?
Går det öht att värma om sadeln igen? Och isf, hur mycket vidare blir den för varje storlek tro?

Sv: Bredda Prestige en andra gång

Jag är ev. på väg att köpa en prestige som ska värmas om en andra gång för att kunna passa min häst. Enligt sadelutprovaren var det ingen fara att ändra den flera gånger. Hon mätte även min häst och kommer att göra den 34,5 för att passa min häst så tydligen går det att göra halvstorlekar.
Det bästa är väl att mäta din häst och lägga till för fårskinn om det är troligt att han breddar sig mer.

Jag har en Prestige som värmts om två ggr - insåg jag först efter att jag köpt den begagnad. Hade nog varit misstänksam om jag förstått det innan köpet, men nu har jag haft den i sju år och jag tycker att den fortfarande är helt som den ska.. :)

Ja, bäst är nog att försöka mäta hästen först. Känner mig dock väldigt osäker på om jag får det rätt, men får försöka.
Låter bra att det verkar som det går att värma om fler ggr, men ju färre desto bättre kan jag nog trots allt misstänka...

Om hästen har lite dåligt musklad manke och överlinje, men i övrigt mycket massa och väldigt bred över revbenen samt båldjup, då borde det väl vara mest rätt att gå mot vidare bomvidder? (Hästen hade en smal bomvidd när han köptes, vilket resulterat i tillbakabildad muskulatur).

Måste även köpa dressyrsadel snart, men tänkte att Prestigen kunde få fungera tills överlinjen blivit ännu lite bättre...

Utprovaren mätte åt mig så jag behövde inte göra någonting :) Så det ingår kanske där du ska lämna in din också. Det var två mått hon gick efter. Ett lite längre ner och ett där det lätt blir gropar. Antar att det nedre är viktigast. Där ändrar de ju sig inte lika mycket.

Liknande trådar

Utrustning Vår häst har en Prestige X-Helen i vidd 33, den ligger jättebra både med och utan padd/paddschabrak. Har provat en prestige i vidd 32...
Svar
0
· Visningar
667
Senast: Mirabilis
·
Utrustning Danska fröken är inte helt enkel när det kommer till sadlar. "Min" sen många år betrodda sadelutprovare har dessutom slutat och jag har...
Svar
19
· Visningar
2 385
Senast: Emiro
·
Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Spyro192
·
Utrustning Hej! Har letat sadel ett tag nu till min ponny, men tyvärr utan framgång. Haft problem med en skum hälta hela hösten (som visade sig...
2
Svar
31
· Visningar
5 348

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka