Bredbands- och TV-problem

Kexchoklad

Trådstartare
Finns det någon här som är duktig på TV-apparater och bredband?
Jag har nämligen ganska nyss flyttat till en ny lägenhet, och nu vägrar TV:n att fungera! Eller, rättare sagt: Kanalsökningen fungerar inte. TV:n söker och söker efter diverse kanaler, men de enda kanaler den hittar är Viasat Sport, med urusel bild. Tilläggas kan att jag inte flyttat speciellt långt, och att allting fungerade utmärkt innan jag flyttade. Vad kan det egentligen vara för fel? Någon som vet?

En liten bredbandsfråga också: I min förra lägenhet hade jag bredband från Com hem. Det fungerade alldeles utmärkt, och enligt uppgifter från Com hem skulle jag kunna ha deras bredband även i den nya lägenheten. Tyvärr upptäckte jag att rätt uttag inte fanns, så jag ringde till Com hem, och de skulle komma dit och fixa ett nytt uttag. Men nu har jag (av hyresvärden) fått veta att jag ENDAST kommer att kunna ha bredband från Bredbandsbolaget! :eek: Detta kommer dessutom inte komma förrän i mitten av januari. Är det egentligen möjligt att jag bara ska kunna ha från ett bolag? Jag menar, om Com hem fixar ett uttag, då borde väl det också fungera?

Hoppas någon hängde med, och förstår vad jag menar. :D
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Angående bredband krävs inte bara att man byter uttag utan oftast behöver man dra fram nya ledningar till både tv och bredband vi samma tillfälle och det är det hyresvärden alt bostadsrättsföreningen som bestämmer om. Kostar en slant.

Så om hyresväden säger att det bara kommer gå att använda bredbandsbolaget så är det nog så att dom har valt att dra in dom ledningarna istället för comhems ledningar.

Hoppas det löser sig med bredbandet.

/Emma - själv ny inflyttad i ett hus utan alla möjligheter till bredband
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Ahaaa, då har jag blivit lite klokare!
Bara att bita i det sura äpplet och kontakta Bredbandsbolaget alltså.
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Ja enligt din beskrivning låter det så.
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Detta låter skumt...

Jag skulle kolla om det inte är så att där finns mer än ett uttag i lägenheten för tv. När vi precis fick vårt nät uppdaterat uppdatera de bara första tv uttaget i varje lägenhet till "tre hål i väggen" resten kopplades bort!!! Kan det var det som hänt? och du försöker ansluta tvn till det bortkopplade uttaget?

Som jag har förstått det så måste alla lägehnheters uttag vara bytta innan Com Hem kopplar på deras bredband i huset, altså låter det konstigt att de bara skulle kunna bygga om din lägenhet.

Angånde bredband från endast bredbandsbolaget, vad pratar vi för typ av anslutning? ADSL eller via någon typ av fastighetsnät (ethernet/fiber)? Bor du inte ute i ett hyreshus ute i skogen kan du nog numera få ADSL från en hel del olika leverantörer! (hyresvärdar mfl brukar inte ha så bra koll....) I alla fall minst telia..
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Tack för tipset! Jag ska leta TV-uttag när jag kommer hem! Det skulle inte förvåna mig om problemet har en sådan enkel lösning.

Bredbandet: Pjaa, jag vet inte så noga vad för anslutning det skulle vara! Men tydligen skulle priset vara väldigt förmånligt, och man skulle kunna skaffa en hel massa TV-kanaler på samma sätt. När jag pratade med studenthyresvärden frågade jag även om jag skulle kunna ha t.ex. Telia, men uthyrningsmänniskan sa att jag endast, verkligen ENDAST skulle kunna ha Bredbandbolaget. Vilket ju är lite konstigt, eftersom jag bor i de centrala delarna av Göteborg.
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Liljan80 skrev:
Angående bredband krävs inte bara att man byter uttag utan oftast behöver man dra fram nya ledningar till både tv och bredband vi samma tillfälle och det är det hyresvärden alt bostadsrättsföreningen som bestämmer om. Kostar en slant.

ComHem använder samma kabel för bredband och tv.... Vi gjorde precis denna uppdatering, och ComHem stog för hela kostnaden. Det är bara att förklara för dem att antingen står de för kostnaden eller så blir det ingen uppdatering, utan uppdatering kan de inte kränga bredband till de boende... och tja det är ju det de tjänar pengar på.
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

AndLi skrev:
ComHem använder samma kabel för bredband och tv....

Hm, nu när jag såg det där, då kom jag på följande: Kanske jag inte kan ha TV förrän bredbandet kommer heller? Ingen TV förrän tidigast i mitten av januari?! :eek:
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Kexchoklad skrev:
Bredbandet: Pjaa, jag vet inte så noga vad för anslutning det skulle vara! Men tydligen skulle priset vara väldigt förmånligt, och man skulle kunna skaffa en hel massa TV-kanaler på samma sätt. När jag pratade med studenthyresvärden frågade jag även om jag skulle kunna ha t.ex. Telia, men uthyrningsmänniskan sa att jag endast, verkligen ENDAST skulle kunna ha Bredbandbolaget. Vilket ju är lite konstigt, eftersom jag bor i de centrala delarna av Göteborg.

Det låter som det är BBB bredbandsuttag du har! (kommer att få!) Altså inte via kabel tv eller telefon, utan en helt egen nätverkskabel. Där låter det rätt troligt att du bara kan använda BBB, men är det ett studentboende och du får ett bra pris så är det väll inget fel på BBB...

Har du ett vanligt telefonabbonemang så är jag nästan säker på att du kan få nån adsl via den, men priset på BBB är säkert bättre.

ang TV:
Jag tror det är nått annat fel på TVn, BBB använder inte "antennkabel" för att distribuera ut sitt nät i lägenheterna. Det gör bara ComHem (och andra kabel tv opperatörer). Jag vet, nu börjar det bli rörigt...
Men kort kan man säga, ComHem kör Internet över TVantennen, BBB kör TV över internet.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bredbands- och TV-problem

Tack igen :bow:

Felet med Bredbandbolaget är endast att jag måste vänta till mitten av januari på att få det. :D
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Vad Tv:n anbelangar vet jag inte mycket, men bredbandsproblematiken torde höra hemma på dator. Jag flyttar över tråden dit.

/tifo - moderator
 
Sv: Bredbands- och TV-problem

Jag jobbar på ett företag med samma teknik som Com Hem. Om du pratat med Com Hem och de säger att du kan ha tv och bredband från dem i din nya lägenhet så bör du ju kunna ha det. Jag tycker det snarare låter som att hyresvärden är virrig för jag kan väl inte tänka mig att Com Hem skulle flytta ditt abonnemang till en lägenhet där de inte har nät utbyggt. Du har väl adressändrat hos Com Hem?

Ring till Com Hem och fråga ifall din lägenhet är ansluten till dem. Ifall den är det ska du åtminstone kunna få in 1, 2 och 4 i ditt tv-uttag. Om du även har något slags kabel-tv abonnemang ska ju övriga kanaler fungera också. Det är deras uppgift att hjälpa dig. ;)

/Erica
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 032
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
8 969
Senast: lundsbo
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 037
Senast: Migo
·
Övr. Barn Hej! Jag påbörjar nu till hösten äntligen min utbildning. Jag och min dotter bor bra, i ett område jag känner till väl, nära till...
2
Svar
28
· Visningar
3 715
Senast: Ms_Antrop
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp