Bredare hovar ena sidan?

AnnaKarinA

Trådstartare
Vet inte vart jag ska pula in det här men ändå. Min val är lite bredare om tassarna på höger sida, vad kan sånt bero på? Mitt sto var oxå det och jag började fundera på om hon kanske avlastade eller så eftersom hon hade kotledsinflammationer. Ingen aning om det kan ha något samband, men men... vad tror ni?

Har tyvärr inte tillgång till mera dator förräns på måndag, d e inte jag som e otrevlig o inte svarar :) tack på förhand...!

min hästs ena framhov är bredare än den andra, vilket enligt hovslagaren beror på att han avlastade den andra när han var skadad, skulle tro att det är något liknanade i ditt fall..

Sen jag blev hovintresserad har jag noterat att flera hästar faktiskt har väldigt olika storlek på hovaran på de olika sidorna. Jag har fått lära mig att det har att göra med hur de rör sig när de är fria, att de ofta väljer att ha ett ben framför och ett bakom när de äter från marken. Om du tittar på tåvinkel så brukar den också vara olika på hovar med varierande storlek.

När min häst varit sned i kroppen så har hovarna varit bredare på ena sidan och olika stora.

Okej... han har aldrig varit skadad hos mig, ett köttsår på ena fram men ingen hälta....började fundera på om nånting kunde vara fel, halt? Men...har haft hästen två år i oktober, skrittade hela första året, började först trava o galoppera i våras lite smått, men jag blir så jäkla paranoid efter mitt sto som var halt... massör och kiropraktor har inte hittat någonting nånstans. :)

Kan bero på att den som verkar verkar lite lite snett. Då så att alla hovarna blir lite lägre på vänster eller högra sidan (osäker på om det är den lägre eller högre sida som tenderar att flyta ut, tror att det är den som är lite högre), om detta nu gällde att alla fyra hovarna flyter ut åt höger. Det är nog den troligaste förklaringen.
Min hovlagare menar att alla hovslagare har sitt lilla sätt att verka hovar och se saker, alla gör något lite fel. Prova en annan hovslagere och se vad som sker.
Hälsning Maja

hmm.om han har varit halt någon gång förut, och inte riktigt musklat sig helt jämt på båda sidorna kan det vara så att han tar i olika mycket på olika sidor, vilket var fallet med min häst några år tidigare..elelr så har det inte alls med det att göra ;)

*s* jag ångrar verkligen att jag lyssnade när min hovis påpekade detta.... han är fd travare så han har säkert varit skadad förut. Till hösten ska jag ta ut massör, kiropraktor och ev låta vet. böja honom bara för att se, han gick igenom besiktningen ua när jag köpte honom. Jag är helt paranoid och känner mig som världens sämsta hästägare efter att mitt sto var halt och varken jag eller någon annan märkte det.
Tack för era svar! Han ska bara skrittas till i september så jag lär väl inte kunna rida sönder honom över sommaren iaf...men vem vet ;)

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 528
Senast: Freazer
·
Kropp & Själ Jag har sen tonåren svettats mycket på nätterna. Det började i samband med att jag sattes in på Cipramil när jag var ca 13. Sen avtog...
2
Svar
35
· Visningar
1 767
Senast: Linn-Nora
·
  • Artikel Artikel
Dagbok För drygt 10 år sedan plöjde jag böcker om hälsa och framförallt hormonell hälsa, och läste boken “Kaos i kvinnohjärnan” för första...
Svar
8
· Visningar
996
Senast: cassiopeja
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 244
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar