BrÅttom!!

A

andrisi

Idag blev en häst i mitt stall veterinärbesiktigad. För att fatta mig kort visar hästen en hälta på vänster fram. Veterinären ger rådet att låta hästen vila. Den här hästen ska flytta från mitt stall pga att jag inte anser att hästen får den omsorg och tillsyn den behöver. Och hon hade för avsikt att låna ut den på foder.
Imorgon tänker hon låta rida hästen 2,5 mil. Till det nya stallet... På en halt häst! Jag ringer veterinären och upplyser om detta, varpå veterinären ringer upp ägaren och avråder å det bestämdaste att hästen ska ridas. Hennes reaktion på rådet var " vad jag gör med min häst ska andra skita i". Och att HON bedömer att hästen klarar det. Vad ska jag göra? Hästen mår inte bra!! Var vänder jag mig???
Kl 08 imorgon bitti tänker hon rida iväg. Jag har sagt att jag ringer såväl polis som djurskydd i samma stund hon sätter iväg. Vad kan jag göra?
Hoppas jag KAN göra något!
Hjälp :cry:

Sv: BrÅttom!!

Ring djurskyddsmyndigheten så kan de möta henne på vägen!

Jag har erbjudit mig att köra dom. Men hon vill låta någon rida hästen. Jag blir fan galen. Tack för nr!! Tråkigt att dom öppnar 9, då dom rider iväg kl 8

Skicka ett mail till dem och döp det till bråskande, akut eller liknande. Lämna en kort redogörelse samt ditt telenr, de kanske kollar mailen det första de gör på morgonen.
Annars kan du prova med att ringa kommunens växel imorgonbitti, så kanske de kan ordna så att du kommer i kontakt med dem innan telefontiden börjar.
Hoppas det löser sig!!!

Lås stallet och ring kommunen direkt när de öppnar. Eller, det kanske går under egenmäktigt förfarande?

Å, andra sidan så kanske hon inte skulle våga ringa polis eftersom hon faktiskt tänker rida 2,5 mil på en halt häst.

Men herregud, hur dum får man bli :O Jag vågar knappt ta min häst från hagen om han är halt. Vilka människor det finns.
Hur gick det sen?

Såhär gjorde jag. Jag ringde veterinären som varit där. Detta var distriktaren som tur var, så jag fick ju tag i henne. Sen ringde jag till kommunen. Jag gav djurskyddsombudet namn och nr till veterinären. Kommunen ringde upp veterinären och sedan mig. Hon sa; Veterinären har just bekräftat att hästens tillstånd är som du säger. Vidare sa hon att om någon skulle komma och rida hästen skulle jag omedelbart ringa upp på hennes mobil. Så skulle hon ringa veterinären och dom skulle tillsammans komma och möta upp ekipaget då. Vad dom skulle göra om detta skulle bli aktuellt vet jag inte.
Hur som haver: Jag fick dom till slut att förstå att hästen skulle åka transport. Men dom var mycket aggressiva mot mig när dom kom, och dom mockade aldrig ur boxen (torvbädd) så jag fakturerar dom på det. Huvudsaken är att hästen inte for illa. Fast det vet man ju inte. Förmodligen reds den dagen efter i det nya stallet. :cry:

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405
Hästvård Hej. Jag vill börja med att säga att jag ska ringa veterinär på måndag, så ingen tror att jag inte tänker på det. :) Jag har en ponny...
2 3
Svar
42
· Visningar
6 885
Senast: Takire
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 343
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25