Bråttom hem

E

Emmaaaaa_

Hej
Jag har en medryttarhäst som jag rider ca 2-3 ggr per vecka.
Hon brukar alltid vara jättesnäll, lydig och ibland lite seg när vi är på fältet, då jag har ytor och kan göra en volt.

Nu när det är ganska halt och isigt så brukar vi galoppera på en grusväg för att inte fältet ska förstöras när det är blött. Grusvägen är perfekt att galoppera på, ingen is eller något, och det är mjukt.
MEN
nu har jag inte plats att göra volter eller så om hon sticker, som hon gör när hon är påväg hem. Det är som en jättestor förändring. Först är hon lydig och nästan seg och sedan så vänder vi och så skjuter hon iväg som en kanon. Det är ganska svårt att få stopp på henne då hon är väldigt stark. jag brukar få dra upp huvudet på henne för att hon inte ska bocka och då svarar hon med att tvärstanna.

Jag tränar mycket på kontroll och försöker få henne att lyssna men det är väldigt svårt att göra det när det kommer så plötsligt. Vissa kanske tycker att jag inte ska galoppera men hon sticker iväg i galopp ändå när vi vänder hem på grusvägen.

Behöver lite tips på vad jag kan göra.

Sv: Bråttom hem

Du kan ju be den som du delar hästen med om hjälp. Hon vet ju antagligen hur man hanterar problemet. kanske hästen är för stor för dig? och prova att rida en runda som går RUNT så slipper du vända. Löser inte direkt problemet men tills du får bukt med hästen så kanske det är lösnigen!
lycka till

Många hästar får ju bråtom hem när man vänder på en väg. Men att hon sticker hemåt är ju lite väl otrevligt för dig. Prova att galloppera på grus vägen och sen när det är 30- 20 meter kvar så saktar du av och skrittar och sen vänder du. Då kanske det blir lite skillnad iaf.
Lycka till.....

Min ena pålle stack JÄMT förut:crazy: Han tog så fint tag i bettet och stannade när han själv kände för det, var precis som att han bara fick för sig att det skulle gå till på det viset. Bytte till bettlöst, och då gick det helt plötsligt att få kontakt med hästen :D Dock ska man ju vara försiktig med hackamore eftersom det är väldigt skarpt om det används på fel sätt.

Tack för tipsen.
Vägen är på en återvändsgata så det är lite svårt att rida runt, speciellt när det är så halt.
Får fortsätta jobba på :)

Jag tjatar vidare om att göra det lite långtråkigt för hästen att komma tillbaka. Ge inte godis el mat direkt utan bind upp och låt hästen stå och tråka en stund. Borsta lite, trassla ut manen även om det inte behövs osv..Passa på att ta en fika el nåt med hästen under uppsikt innan du släpper ut i hagen igen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 630
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Relationer Min son (26 år) är sambo med en jämnårig tjej, de har fått två underbara barn (3,5 år och 2 år). Nu till problemet, tjejen har inget...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
10 849
Senast: Oh_really
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 190
Senast: SkorpSmulan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama