Bränsleförbrukning

Jag åker Skoda Felicia kombi runt halvlitern diesel milen blir det.
Den är lastbilsreggad och har ett hav till bagageutrymme.
Jag sover i det emellanåt.
In med en madrass bara.

Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?

Grattis till körkortet! För oss blev det en stor skillnad i bränslekostnad när vi bytte från bensin till diesel, vi tankar aldrig numera (känns det som)!

Grattis till körkortet! För oss blev det en stor skillnad i bränslekostnad när vi bytte från bensin till diesel, vi tankar aldrig numera (känns det som)!
Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?

Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?
Det känns som att vi tjänar in skatten med råge men jag har inte satt mig ner och räknat på det så jag har inga siffror att komma med.

Det känns som att vi tjänar in skatten med råge men jag har inte satt mig ner och räknat på det så jag har inga siffror att komma med.
Kanske beror på hur gammal bilen är? Äldre dieselbilar har ju tokhög skatt.. Jag betalar multum för min V70 -08..

Jag åker Skoda Felicia kombi runt halvlitern diesel milen blir det.
Den är lastbilsreggad och har ett hav till bagageutrymme.
Jag sover i det emellanåt.
In med en madrass bara.

Jag sover också i min bil om somrarna när jag är ute. In med en madrass och så panoramatak på det :love:

Jag gick från en volvo xc70 till min lilla Honda jazz, och tokälskar min lilla bil!
Inte den sexigaste, men rolig att köra och man kan typ parkera på alla håll och kanter ( :D ), billig i drift och har en stor fördel med att när man fäller baksätena går de ner i golvet och ger en helt jämn yta.

Dessutom tycker jag generellt Honda är väldigt bra märke, kommer från en familj som är hondafantaster och som kört märket i väldans massa år, och det har sällan varit några större problem med bilarna. .

@gul_zebra
Först, grattis till körkortet.
Sedan, många har gett dig bra svar redan, men jag tänkte tillägga att om lastningen är något som är ganska viktigt för dig, så kolla då även på själva bagageöppningens storlek, och hur bagageutrymmet är planerat.
Har sett fler kombin och relativt stora bilar där jag blivit förvånad över hur små öppningar, höga trösklar och lite utrymme de har.
Åk till olika bilbutiker och de och "kläm och känn" dig fram tycker jag, det kostar inget att titta :D

Liten bil ger rimlig skatt och så lastbilsreggad på det.
Jag tror att min skatt är på 2200:-/år
Lastbilsreggad kostar dock litet mer att besiktiga också.
Men jag tycker att jag åker runt hela tiden och det blir kanske 500:-/månad på det.
Så det blir bra på slutet.

Liten bil ger rimlig skatt och så lastbilsreggad på det.
Jag tror att min skatt är på 2200:-/år
Lastbilsreggad kostar dock litet mer att besiktiga också.
Men jag tycker att jag åker runt hela tiden och det blir kanske 500:-/månad på det.
Så det blir bra på slutet.
Men man lastbilsreggar väl inte sin vanliga svenssonbil bara för att få ner skatten? Löjligt..

Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?
Någon annan har säkert skrivit det, men jag tycker då aldrig bränsleförbrukningen är vad handboken och bilförsäljaren påstår utan man får lägga på lite. Typ säger de att den drar 0,6 så gissar jag på 0,7 minst :)

Jag har en liten Ford Focus halkombi och trivs väldigt bra med det (det finns en storkombi också, men den är... större) proppar in ett barn med bilstol och två (gärna små) vuxna i bak om det är så. Och får in fyra vinterdäck på bredden i bagaget, praktiskt att man också om man vill kan fälla bak och använda baksätet till frakt. (Ford anses väl inte vara jättekvalitet eller så, men trivs som sagt)

Den är alltså liten och nätt, Golfklass och de drar nog ännu mindre de nya än den flexifuel jag har som är 0,7 (eller uhm 0,6 då... haha).

Senast ändrad:
Så roligt, grattis till körkortet!

Apropå bränsleförbrukning...
Vi har en gammal v70 kombi som får vara kvar så länge den går. Och ja, det verkar bli ett tag om den ska fortsätta såhär.
Den är tillverkad - 01 och har rullat nästan 50'000 mil. Varierad körning drar den 0,65 liter milen (diesel) och under de år vi ägt den är det (än så länge) bara mindre, lättreparerade saker som gått sönder.
Så alla gamla bilar är inte bara dåliga, det finns pärlor :)
Skatten är en nackdel, men vi har räknat på det flera gånger och det är svårt att hitta en annan bil som blir billigare i längden för oss så länge denna håller ihop.

Skulle jag köpa en mindre bil så skulle jag köpa en ny Nissan Almera halvkombi. Rymlig för att vara liten, driftsäker och väldigt bensinsnål.

Saknar min gamla bil...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka