Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tog körkort i tisdags! Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.
Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.
Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?
Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?Grattis till körkortet! För oss blev det en stor skillnad i bränslekostnad när vi bytte från bensin till diesel, vi tankar aldrig numera (känns det som)!
Det känns som att vi tjänar in skatten med råge men jag har inte satt mig ner och räknat på det så jag har inga siffror att komma med.Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?
Kanske beror på hur gammal bilen är? Äldre dieselbilar har ju tokhög skatt.. Jag betalar multum för min V70 -08..Det känns som att vi tjänar in skatten med råge men jag har inte satt mig ner och räknat på det så jag har inga siffror att komma med.
Jag har som sagt en peugeot från 2010.Betalar 1500 om året i skatt.Kanske beror på hur gammal bilen är? Äldre dieselbilar har ju tokhög skatt.. Jag betalar multum för min V70 -08..
Jag åker Skoda Felicia kombi runt halvlitern diesel milen blir det.
Den är lastbilsreggad och har ett hav till bagageutrymme.
Jag sover i det emellanåt.
In med en madrass bara.
Med förra (bensin-)bilen betalade jag runt 3000 kr i månaden i drivmedel. Nu är jag nere i runt 1000-1500.Jag har som sagt en peugeot från 2010.Betalar 1500 om året i skatt.
@ztsu: Jag blir alltid chockad av hur lite särbons CR-V drar, man tror inte att en så stor bil ska dra så lite! Då är den inte jätteny heller (2012 eller 2013 har jag för mig) och har gått rätt långt.
Ja, vår är en 2012 så den är antagligen billigare!Kanske beror på hur gammal bilen är? Äldre dieselbilar har ju tokhög skatt.. Jag betalar multum för min V70 -08..
Liten bil ger rimlig skatt och så lastbilsreggad på det.Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?
Men man lastbilsreggar väl inte sin vanliga svenssonbil bara för att få ner skatten? Löjligt..Liten bil ger rimlig skatt och så lastbilsreggad på det.
Jag tror att min skatt är på 2200:-/år
Lastbilsreggad kostar dock litet mer att besiktiga också.
Men jag tycker att jag åker runt hela tiden och det blir kanske 500:-/månad på det.
Så det blir bra på slutet.
Någon annan har säkert skrivit det, men jag tycker då aldrig bränsleförbrukningen är vad handboken och bilförsäljaren påstår utan man får lägga på lite. Typ säger de att den drar 0,6 så gissar jag på 0,7 minstTog körkort i tisdags! Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.
Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.
Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?
Men man lastbilsreggar väl inte sin vanliga svenssonbil bara för att få ner skatten? Löjligt..