Bränsleförbrukning

Tack för svar! Hade ingen aning om skillnaderna på bensin och diesel ens. Jag kommer troligtvis inte köra så mycket annat än i början (nyhetens behag ;)) så då utesluter jag diesel. Blir väl mest om jag ska iväg längre ut nån gång ibland, helg- och semesterkörning mestadels. Därtill blir det säkert en del skjutsande men inte så att bilen är i rullning dagligen om man säger så.

Ang automat så har jag villkorat kort, så manuell är helt uteslutet. Det var villkora eller övningsköra femtielva år till som gällde, och så bekvämt som automat är så tar jag glatt den smällen :D
Och ang hundar, barn och barnvagnar så nix, ingenting sånt. Så sett behöver jag bara kunna frakta en kattbur eller två och det lär inte vara några problem oavsett vilken bil jag köper.
Hur är det med sånahär bilselar för hund annars, är de säkra? Jag har ingen hund själv och inga som helst planer på att skaffa, men har familjemedlemmar med hundar och det blir garanterat aktuellt att någon/ett par hundar ska åka med. Nu tänker jag inte välja bil utefter det, men det lär säkerligen bli lite stånk och stön om/när somliga snällt får införskaffa bilsele för att få åka med.

Har suttit och kikat lite, vad tror ni prismässigt (bränsle, skatt, allt) om VW Golf 1,6 FSI?
Oh och när ni säger att en bil är från det och det året, är det modellår eller tillverkningsår ni pratar om? :o

Tack för svar! Hade ingen aning om skillnaderna på bensin och diesel ens. Jag kommer troligtvis inte köra så mycket annat än i början (nyhetens behag ;)) så då utesluter jag diesel. Blir väl mest om jag ska iväg längre ut nån gång ibland, helg- och semesterkörning mestadels. Därtill blir det säkert en del skjutsande men inte så att bilen är i rullning dagligen om man säger så.

Ang automat så har jag villkorat kort, så manuell är helt uteslutet. Det var villkora eller övningsköra femtielva år till som gällde, och så bekvämt som automat är så tar jag glatt den smällen :D
Och ang hundar, barn och barnvagnar så nix, ingenting sånt. Så sett behöver jag bara kunna frakta en kattbur eller två och det lär inte vara några problem oavsett vilken bil jag köper.
Hur är det med sånahär bilselar för hund annars, är de säkra? Jag har ingen hund själv och inga som helst planer på att skaffa, men har familjemedlemmar med hundar och det blir garanterat aktuellt att någon/ett par hundar ska åka med. Nu tänker jag inte välja bil utefter det, men det lär säkerligen bli lite stånk och stön om/när somliga snällt får införskaffa bilsele för att få åka med.

Har suttit och kikat lite, vad tror ni prismässigt (bränsle, skatt, allt) om VW Golf 1,6 FSI?
Oh och när ni säger att en bil är från det och det året, är det modellår eller tillverkningsår ni pratar om? :o

Jag skulle aldrig köra en hund i bilsele (speciellt inte en stor hund) om det inte var total kris. Det är helt enkelt inte säkert vare sig för hunden eller folket i bilen.

När man anger år är det tillverkningsår, det är det som är mest intressant :) Golf brukar vara bra bilar med helt ok ekonomi vad gäller service och delar.

Hur är det med sånahär bilselar för hund annars, är de säkra?
Små hundar flyger inte in i skallen på er människor och dödar er men lär inte heller överleva en krock. Stora hundar lär ingen sele hålla för. Så med små hundar är de säkra på så sätt att ni har "säkrat lasten" för att inte få en smäll av lasten i fråga. Ska man ha älskade husdjur i bil är ordentlig bur det enda vettiga tyvärr.

Små hundar flyger inte in i skallen på er människor och dödar er men lär inte heller överleva en krock. Stora hundar lär ingen sele hålla för. Så med små hundar är de säkra på så sätt att ni har "säkrat lasten" för att inte få en smäll av lasten i fråga. Ska man ha älskade husdjur i bil är ordentlig bur det enda vettiga tyvärr.

Så vi som valt bort bur älskar inte våra hundar? :meh:

Ett ordentligt lastgaller mot lbagageutrymmet fyller en bra funktion oavsett vilken last du ska köra TS, även hundar.

Ett ordentligt lastgaller mot lbagageutrymmet fyller en bra funktion oavsett vilken last du ska köra TS, även hundar.
Tråkigt att du antar att jag menar nåt illa och skickar en otrevlig smiley. Jag hade helt enkelt glömt att det är ett sätt att säkra last och antyder absolut ingenting om hur mycket du tycker om dina hundar. Jag tror att även de som använder sele älskar sina vovvar också men att de valt ett inte så vettigt sätt att försöka skydda dem i bilen (kanske för att sele ofta påstås vara säkert och de litar på det, inte för att de är dumma).

Galler är inget jag själv skulle våga ha i ett utrymme med fönster på grund av risken att hunden hoppar ut genom trasig ruta efter att ha överlevt själva kraschen. Har hört om att det hänt lite för ofta för att vara bekväm med tanken. Men jag vet för lite om galler för att ha en egentlig åsikt annat än det.

Så jag omformulerar mig väl till att om man ska frakta sitt älskade husdjur så bör man inte använda sele i alla fall.

@athena_arabians @Elementary
Ursäkta kanske dum (men ärlig) fråga nu :omen varför är inte selar säkra? Är det inte bättre än helt utan i allafall?

(Har inte själv någon hund så ni behöver inte oroa er, är bara nyfiken ;))

@athena_arabians @Elementary
Ursäkta kanske dum (men ärlig) fråga nu :omen varför är inte selar säkra? Är det inte bättre än helt utan i allafall?

(Har inte själv någon hund så ni behöver inte oroa er, är bara nyfiken ;))

De håller inte och om de mot förmodan skulle hålla kan hunden få krosskador :crazy: Jag skulle säga att håller de är de främst till för andra passagerares säkerhet, de får inte en tung projektil i huvudet.

Dvs ingen hund åker i min bil utan grind eller bur. Jag tar inte den risken. Kisse åker i bur som är fastspänd.

Å andra sidan är ju skatten betydligt dyrare med en diesel, man måste väl köra en del mil för att tjäna på det i längden?

Nope, bara på äldre bilar. Nyare dieselbilar som har partikelfilter är miljöklassade = lägre skatt. Vår Volvo C30 -10 har typ 1200 kr i skatt.

De håller inte och om de mot förmodan skulle hålla kan hunden få krosskador :crazy: Jag skulle säga att håller de är de främst till för andra passagerares säkerhet, de får inte en tung projektil i huvudet.

Dvs ingen hund åker i min bil utan grind eller bur. Jag tar inte den risken. Kisse åker i bur som är fastspänd.

Precis, selarna är för att skydda passagerarna från kringflygande last. Inte skydda hunden vid en krock.

Jag kommer troligtvis inte köra så mycket annat än i början (nyhetens behag ;)) så då utesluter jag diesel.
Att diesel bara är till för dem som kört långt är gamla sanningar.

På stenåldern var det så :D
Min bil är 7 år gammal och den är inte det minsta bekymrad över att jag enbart kör til och från jobbet vissa veckor. Skatt som sagt runt 1500 (mellanklassbil) och förbrukning 0,5.

En kompis hade en gigantisk Citroën C5 av äldre modell. Automat. Den drog ner mot 0,3 på långkörning.

Inga selar alltså. Då får jyckarna helt enkelt inte åka med om det blir sedan - trist iom att ingen annan i närmsta familjen kan tänkas köra om vi ska iväg och bada eller så, men det är inte mina hundar och således inte mitt problem. Tacka vet jag katter som är så mycket smidigare och bara åker med om jag ska till veterinären :p

Jag skulle aldrig köra en hund i bilsele (speciellt inte en stor hund) om det inte var total kris. Det är helt enkelt inte säkert vare sig för hunden eller folket i bilen.

När man anger år är det tillverkningsår, det är det som är mest intressant :) Golf brukar vara bra bilar med helt ok ekonomi vad gäller service och delar.
Det gillas! Golf körde jag på körskolan så det är bekant :D Får se vad farsgubben säger, vidarebefordrar intressanta bilar till honom för input och råd och har hittat just en golf som låter vettig.

Ja blir det halvkombi så blir det definitivt lastgaller alldeles oavsett, känns som en jävligt billig livförsäkring om det går åt helvete, och är en förutsättning för att jag ska vara villig att köra med hundar i bilen. Har en familjemedlem som annars gärna sitter och håller i sin hund men alltså, näe, aldrig i helvete :crazy: Så korkat att tumma på både vår och hundens säkerhet. Det blir lite värre i en sedan dock, därav funderingen på selar.

@gul_zebra: Jag har enorm respekt för korrekt lastsäkring oavsett vad lasten är. När jag jobbar vägrar jag köra något som inte har lastutrymmet helt skiljt från kupén. Jag kan ha uppåt 600 kg i lasten som lätt kan röra sig om det händer något. En kollega har problem med sin rygg eftersom hon körde borrkärnor i en vanlig bil (kombi) och fick dem i ryggen när hon var tvungen att tvärnita.

Grattis till körkortet! :)

Jag har en BMW 523i Touring 2007 (E61).
BMW-5-Series-Touring--E61--1698_46.jpg

Den är bensindriven och har en manuell växellåda. Tankar för max 800 kr/månad, och den drar ca 0,6 l/mil i blandad körning och ca 0,9 l/mil i stadstrafik.

Den kostade 85 000 kr i inköpspris och har en skatt på ca 1950 kr/år. I försäkring är den dyrare, då betalar jag 740 kr/månad.

Sambon kör en BMW 335d 2007 (E92).
BMW-335d-Coupe-(E92)-1.jpg

Den går på diesel och har automatlåda. Den drar mindre än min, tror han kommer ned i ca 0,4 l/mil i blandad körning, medan den i stadstrafik drar ca 0,7 l/mil. Dock är den motoroptimerad, vilket betyder att motorn är omkodad för att få ut mer effekt men minska bränsleförbrukningen.

Bilen är löjligt dyr, i allt! Kostade ca 200 000 kr i inköp, och han betalar 6000 kr/år i skatt. Vad hans försäkring ligger på kommer jag inte ihåg men vill minnas att det var i närheten av min månadskostnad.

Lite tips inför ditt bilköp:
*Hitta en bil och modell som du tycker är intressant.
*Kolla upp bilens historik, det kan vara så att mätaren är skruvad vilket betyder att de backat mätaren för att den ska visa ett lägre miltal. Det finns en bra sida som heter Biluppgifter samt att du kan titta på Transportstyrelsens hemsida. På den sistnämnda ska du använda tjänsten "Fråga på annat fordon."
*Jämför priser på Blocket och Bytbil.
*Googla bilmodellen! Då brukar man få fram köptips, annat matnyttigt och saker man bör tänka på.
*Ta gärna med någon som är bilkunnig, på så sätt är det lättare att man inte missar något eller att man råkar ut för någon som vill utnyttja din okunskap.
*Kolla upp omkostnaderna kring bilen. Skatt, försäkring och ev. reparationskostnader.

Det är vad jag kommer på just nu. :idea:

Lycka till med bilköpet och hoppas att du blir nöjd. :)

@athena_arabians
Tack, har i min naivitet tänkt att selen fungerar lite som bilbältet för människor :crazy:men alltid lär man sig något nytt.
Buren då, eller lastgaller, hur är det säkrare för hunden? Tänkte bara att den är ju lös i det utrymmet och borde åka lite huller om buller in i något om man krockar. Är det inte lika stor risk för skador på hunden med det då också?
(Som sagt nyfiken och frågande, inte ifrågasättande :))

Och TS, förlåt för trådkap

@athena_arabians
Tack, har i min naivitet tänkt att selen fungerar lite som bilbältet för människor :crazy:men alltid lär man sig något nytt.
Buren då, eller lastgaller, hur är det säkrare för hunden? Tänkte bara att den är ju lös i det utrymmet och borde åka lite huller om buller in i något om man krockar. Är det inte lika stor risk för skador på hunden med det då också?
(Som sagt nyfiken och frågande, inte ifrågasättande :))

Och TS, förlåt för trådkap

Enkel fysik, de har mindre yta att studsa runt på. Dvs de kommer inte upp i stor fart vid ett katastrofstopp och har därmed mindre risk att skadas. Garantier finns ju aldrig.

Snabb fråga - om jag är intresserad av en bil som när jag kikar på transportstyrelsen visar sig vara ett kreditköp med återtaganderätt tom ett visst datum (2018 i det här fallet) - vad innebär det för mig som potentiell köpare?

Snabb fråga - om jag är intresserad av en bil som när jag kikar på transportstyrelsen visar sig vara ett kreditköp med återtaganderätt tom ett visst datum (2018 i det här fallet) - vad innebär det för mig som potentiell köpare?

Att du måste vara noga så bilen får säljas för leasingbolaget innan du köper den.

Edit: det kan också vara ett lån med bilen som säkerhet. Jag brukar prata med kreditgivaren först.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka