Bränsleförbrukning

Mina svärpäron har en Kia Cee´d kombi, diesel. Den drar typ ingenting! På landsväg ligger den på 0,3-0,4 l/milen. Dessutom är den billig i skatt.

Sen får man ju titta på hur man kör och hur ekonomin på hela bilen ser ut. Min stora SUV kostar lika mycket i bränsle som min Ford Focus miljöbil gjorde. Dieseln är billigare vilket gör att det går på ett ut mot min förra etanol/bensin-bil.

Gäller försäkringarna då om man har fler pers än det är reggat för?
Är det dieselbilar man tjänar på att lastbilsregga, för annars är ju skatten inte så hög?

Vi har haft en lastbilsreggad personbil och det är ett verkligt meck. Blir du stoppad och bilen inte överrensstämmer med vad den är registrerad för/som, böter. Du behöver montera tillbaka allt för besiktning varje år (eftersom den är registrerad för ett ändamål som du ska kunna visa den som).

För oss var det för stor risk (många kontroller i området) för att orka hålla på att mecka, så den var helt enkelt för en passagerare.

Så inte värt meckandet. För oss.

Grattis!
Jag har en Citroen Nemo (liten skåpbil), inte det sexigaste men väldigt praktiskt för hundarna. Snål är den också :) jag kör iofs mest landsväg och motorväg men den håller sig under 0,5 l även med dubbdäck. En annan fördel med skåpbil = inget baksäte = inget onödigt körande på vänner och bekanta...
Jag kör också skåpbil, en Caddy från 2007. Snittar på 0,56 blandad körning men kommer ner i 0,48 om jag ecodrivar landsväg (diesel). Skåpbil är fantastiskt, jag kommer aldrig gå ifrån det.

Jag måste säga att @gul_zebra fått en del märkliga svar i den här tråden! :D

Hon ska köpa sin första egna bil, hon pendlar inte och kommer försöka fortsätta cykla i den mån det går och kanske köra 1-2 ggr/vecka vad jag förstår?
Hon vill ha en liten, bränslesnål bil med hyfsat bagageutrymme för de få gånger hon vill kunna lasta in något större.

Diesel känns ju inte som en vinst när man kör så lite, stora kombibilar är det väl inte fråga om och att lastbilsregga, nämen come on, people! :D

Jag skulle roa mig med att surfa Blocket, lägga in maxpris, välja märke och modell och se vad jag hittar.
Kolla sen regnr för att kunna se ungefärlig bränsleåtgång och andra specifikationer för att sedan titta runt hos olika bilhandlare för att klämma och känna.
Och stort grattis till körkortet!

Är inte de teoretiska bränsleförbrukningen räknad på någon sorts "blandad körning",
så om man bara/mest kör landsväg och dessutom har bra vägar där man bor/vanligtvis kör så borde det vara lättare att sänka den?

Är inte de teoretiska bränsleförbrukningen räknad på någon sorts "blandad körning",
så om man bara/mest kör landsväg och dessutom har bra vägar där man bor/vanligtvis kör så borde det vara lättare att sänka den?
Japp. Bra väg, bra väder och mest landsvägskörning så kommer du under med vissa bilar. Så fort du kör mest i exempelvis norrland blir det omöjligt. ;)

Mina svärpäron har en Kia Cee´d kombi, diesel. Den drar typ ingenting! På landsväg ligger den på 0,3-0,4 l/milen. Dessutom är den billig i skatt.

Sen får man ju titta på hur man kör och hur ekonomin på hela bilen ser ut. Min stora SUV kostar lika mycket i bränsle som min Ford Focus miljöbil gjorde. Dieseln är billigare vilket gör att det går på ett ut mot min förra etanol/bensin-bil.
En sån har jag. Jag kommer sällan under 0,6.

Skulle gissa på det, jag kör tex stad och motorväg och tror att det är svårt att komma under då.

Beror lite på, ibland är det "blandad körning" och ibland har de "stad/landsväg". Åtminstone vad jag vill minnas mig ha sett :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka