Bränsleförbrukning

gul_zebra

Trådstartare
Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?
 
Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?

Grattis! :bow: :banana:

Bränsleförbrukningen beror väldigt ofta på hur gammal bilen är, dvs en relativt ny bil drar mindre än en äldre av samma storlek. Samma med automat, nyare automater drar mindre soppa än en äldre.

En annan anledning till att jag inte vill ha en för liten bil är att en större bil med mer tyngd är generellt säkrare, både vid krock och att hålla sig kvar på vägen i halt väglag. Samtidigt, vet man att man oftast kommer att köra i en stad räcker det ju med vad jag kallar "shoppingvagn" typ Toyota Aygo, Mercedes A-serie osv.

Beroende på vad du tänkt transportera kanske det är värt det att ha en mindre bil med drag och låna släp när du ska till IKEA odyl. Även en mindre bil fungerar bra att dra lättare laster i stil med långa IKEA-paket. Det är när man drar tyngre lass som hästar man vill ha en rejälare dragbil.
 
Grattis!
Jag har en Citroen Nemo (liten skåpbil), inte det sexigaste men väldigt praktiskt för hundarna. Snål är den också :) jag kör iofs mest landsväg och motorväg men den håller sig under 0,5 l även med dubbdäck. En annan fördel med skåpbil = inget baksäte = inget onödigt körande på vänner och bekanta...
 
Tack!

Någon gammal bil blir det inte (nåja, allt är relativt). Jag har inget som helst bilintresse och vill således ha något så bra som möjligt så jag slipper be syster yster ställa sig och meka med den ;) Den ska funka helt enkelt och jag är väl lite fördomsfull gentemot gamla bilar efter syrrans skrothög som det var något fel på precis hela tiden. Är villig att lägga som mest 50.000 kr på den och har förstått det som att jag kan få en hyfsad bil för de pengarna iaf?

Transport blir oftast bara jag egentligen :p Inte så mycket småkörning i stan hoppas jag - jag cyklar gärna året runt och ska försöka låta bli att bli lat så sett, undantaget är väl mest storhandling och som ensamstående är det inte proppfull jättekombi vi snackar om. Jag kommer definitivt åka ut från stan däremot, till badplatser, svampskogar och diverse mörka ställen om vinternätterna (norrskensfoto var en stor sporre till körkortet :love:), allt sånt som kräver typ noll lastutrymme sånär som på lite badkläder, en hink eller en packad fotoryggsäck. Utöver det är möjlighet att ta mig längre bort, andra städer helt enkelt, kunna åka iväg till en djurpark eller nån kust eller nån konsert söderöver eller vad som, ni fattar. Lär inte kräva supermycket utrymme det heller.

Därav funderingarna på sedan, det lär inte krävas supermycket utrymme för att kuska runt på mig själv liksom. Det är en fördel om jag ska köpa en möbel eller så men det är ju inte direkt nånting man släpar hem varje vecka so to speak. När det väl händer däremot står jag väl kanske där och svär över att jag har för liten bil ;) Och ja... Frågan är väl om jag vid varje tankning vill stå och betala för att slippa svära helt enkelt. Och det beror på vad prisskillnaden kan tänkas landa på helt enkelt, hur mycket jag sparar på att ta svordomarna. Är skillnaden mellan halvkombi och sedan väldigt liten kan det helt klart vara värt att slippa svära.

Passagerarplatser blir det definitivt iaf. Min mormor har bestämt att vi ska åka till Orsa av någon anledning och hennes ord är lag ;)
 
Grattis!
Dom andra har redan sagt kloka ord så lägger mig inte i där.
Jag gick från en Saab 9000 (som nog är halvkombi? Eller räknas den som sedan?) som hade mycket bagageutrymme, och som både drack mer och hade större tank, till min Seat Ibiza för ett par tre år sedan, och jag saknar varken den stora tanken och oftast inte lastutrymmet heller. Seaten rymmer ändå helt okej för att räknas som småbil (den har ju fyra dörrar så det är inte som en nissan micra :p ), speciellt om jag fäller baksätena. Jag tankar ju hellre full tank (ca 40-45 l) på 500 kr, kommer i runda slängar runt 65 mil och har lite mindre utrymme än som med Saaben, tanka full tank (ca 55 liter) för 700-800 kr och komma 50 mil och ha större utrymme :p
 
Grattis till körkortet!

Jag hade en Fiat Punto när jag tog körkort. Jag fick plats med hur mycket som helst i den och om det räcker med framsätena har du hur mycket plats som helst när du fäller baksätet. Min var en -00:a som drog 0,5 liter/milen och jag antar att de blivit bränslesnålare sedan dess. Den kändes inte så liten att köra som den ser ut. Vill du ha en mer rejäl bil på grund av trafiksäkerhetsaspekten så är den ju inte aktuell...
 
Bra jobbat!

Vi valde bort lastutrymme men såg till att skaffa en bil som kunde dra mycket och hade dragkrok. Många affärer lånar ut gratis släp om du ska frakta hem nåt så det blir jättesmidigt ändå. :up:

När det gäller kombi vs. sedan och bränsleförbrukning så kan det nog faktiskt bli en märkbar skillnad utanför stadskörning. Inte jätteskillnad, men ändå. En kombis form skapar mer turbulens och ett sug bakom bilen. Detta skapar ett motstånd (och drar upp smuts! :yuck:) som då ökar bränsleförbrukningen för att bilen måste "kämpa mer" för att komma framåt. I stan kör man oftast så sakta att det inte blir nån större skillnad men du skulle ju mest köra utanför stan så för dig lär det märkas.
Finns säkert flera kombivarianter som är mer aerodynamiska än flera sedanvarianter, men generellt är det sämre på en kombi. Aerodynamik är viktigt, helt enkelt, och nåt som bör kollas på i valet av bil.

Har du funderat på bensin vs. diesel? Kommer du köra ofta och långt så kan diesel vara värt för det blir lite billigare. Men kör du "för lite" så riskerar du att förstöra partikelfilter och sånt och då är det bensin som blir bäst.

Kolla också tester och lita inte på vad försäljare och biltillverkarna själva säger att bilen drar. De flesta "ljuger" rätt rejält när det kommer till de siffrorna. Tillverkarna berättar oftast vad en bil drar under helt optimala förhållanden nämligen, och vi normala människor kommer sällan eller aldrig köra på det viset. :meh:
 
Jag har en peugeot 308 -10 vilket är en halvkombi. Inte världens största bagageutrymme - vilket jag tidigare varit bortskämd med. Men fäller jag sätet kan jag ta med lite längre grejor i alla fall. Annars hyr jag släp.

Det är en diesel - vilket generellt är snålare - och den drar runt 0,4 på långkörning och 0.55 i blandad körning.

Jag hade en stor sedan tidigare och den drog runt 0,8-0,9. Jag har halverat bränsleräkningarna. Min hela lånekostnad + bränsle ryms inom den tidigare bensinräkningen.
 
När det gäller kombi vs. sedan och bränsleförbrukning så kan det nog faktiskt bli en märkbar skillnad utanför stadskörning. Inte jätteskillnad, men ändå. En kombis form skapar mer turbulens och ett sug bakom bilen. Detta skapar ett motstånd (och drar upp smuts! :yuck:) som då ökar bränsleförbrukningen för att bilen måste "kämpa mer" för att komma framåt. I stan kör man oftast så sakta att det inte blir nån större skillnad men du skulle ju mest köra utanför stan så för dig lär det märkas.
Fast jag tycker det är helt tvärtom, ingen bil jag kört drar mindre i stadskörning, det som tar mycket bensin är ju start och stopp. Så ju mer landsväg ju mindre tycker jag bilarna drar.
 
Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?

Grattis till körkortet!

Vi hade innan vi bytte bil en Skoda Fabia. Billig som tusan, bensinsnål, bra packutrymme vanligtvis och superbra när man fällde baksätenaoch var aldrig inne på verkstad mer än för vanliga förslitningssaker på alla 8 år min man hade den. En sån kan jag rekommendera :up:
 
Fast jag tycker det är helt tvärtom, ingen bil jag kört drar mindre i stadskörning, det som tar mycket bensin är ju start och stopp. Så ju mer landsväg ju mindre tycker jag bilarna drar.
Jag förstår inte riktigt vad du svarar på?
Det enda jag skrev om angående stadskörning var hur mycket formen på bilen påverkar. Alltså att bilens form påverkar bränsleförbrukningen mycket när man kör utanför städer och väldigt lite när man kör i städer eftersom luftmotstånd inte får nån stor betydelse.
Kombi i stad och sedan i stad drar alltså ungefär lika mycket. Lär inte vara nån märkbar skillnad bara baserat på aerodynamiken. Kombi på landsväg drar mer än vad en sedan på landsväg gör eftersom formen på bilen får en stor betydelse.

Så kör man inne i en stad kan man med "gott samvete" skaffa kombi eftersom alla bilar drar som satan i stan, men ska man köra långt och snabbt så kommer det bli billigare med en bil som inte bråkar med luften.
 
Enklast är att först kolla vilka bilar du gillar, sedan kolla vad just de bilarna drar per mil. Det är enkelt kollat antingen på transportstyrelsens hemsida eller på en sida som heter biluppgifter. På de sidorna kan du skriva i bilens regnr och få fram all möjlig information. Nu stämmer ju sällan de siffrorna exakt, men det går att få ett hum om vilka bilar som drar mer och vilka som drar mindre i alla fall :)

Det är ju så mycket mer än bilens storlek som spelar roll! Det finns ju en miljard olika motorer, olika bilar väger olika mycket osv. Det går att hitta en helt ny sedan som drar 1 liter per mil och det går att hitta en 10 år gammal halvkombi som drar 0,5 liter per mil, allt beroende på just motor, vikt osv.
 
Automatare drar mer, värt att tänka på om du jagar förbrukning.

Ska du inte lasta hundar, ungar och barnvagnar hade jag valt bort kombi. De flesta bilar får in mycket när man fäller baksätet, och även en liten bil kan ha dragkrok och få på ett 750 kg släp.

Jag hade hellre satsat på en liten (Toyota Auris t ex), det som sparar pengar är det du gör ofta (varje gång du kör) hellre än det du gör sällan (kombi för att sällan köra stora grejor från IKEA).
 
Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?

Vi har en Skoda Superb kombi (tdi) - 2012 som trots att den är GIGANTISK inte drar mer än 0,5 till vardags.

Vi har även en Skoda Fabia kombi (bensin) - 2017 som är pytteliten och glad och ligger på ungefär samma förbrukning, kanske 0,48 om vi skärper oss :)

Fabian är en jätterolig bil.
 
Tog körkort i tisdags! :banana: Nu blir det bilköp men jag funtar på det här med bränsleförbrukning, det är en viktig faktor för min ganska skrala ekonomi.

Jag har konstaterat hela tiden att jag ska ha kombi. Inte världens största jättevolvo utan nåt litet, halvkombi typ. Nu när det blir verklighet däremot funtar jag på om jag inte skulle klara mig med sedan :p Så frågan är, rent generellt, är skillnaden i bränsleförbrukning mellan halvkombi och sedan stor, liten, vad? Halvkombi känns klart mer praktisk men som förtidspensionär känns det i plånboken om det blir dyrare i drift. Jag skulle helt klart ha nytta av halvkombi men det vete fasen om jag vill stå vid varenda tankning och betala för att jag någon gång ibland kanske fraktar nånting stort. Hittills har jag ju oftast klarat mig fint med cykel liksom.

Kan ju nämna att jag ska ha en automat om det påverkar här. Jag är medveten om att automater kan kosta mer men vet inte om skillnader också påverkas av det?

Jag tycker att Chevrolet Cruze verkar vara en vettig bil. Vi tittade på en sån när de lanserades för 7-8 år sedan och den var både rymlig och "ekonomisk". Jag skulle helt klart välja en halvkombi före en sedan.
 
Grattis igen till körkortet @gul_zebra :banana:

Jag kan ingenting om bilar men jag tror det är andra saker än storleken på bilen som påverkar mer. Som motorstorlek, diesel/bensin, årsmodell, osv.

Jag har en Nissan Qashqai +2. Dvs en sjusitsig SUV. Det är en diesel med mellanstor motor och tvåhjulsdrift. Årsmodell 2013.
Mitt ex har en liten Wolksvagen Polo. Det är en bensinare, också den med mellanstor motor och tvåhjulsdrift (lär ju inte ens finnas med fyrhjulsdrift :laugh:). Årsmodell 2011.
Vi har samma körstil och kör på samma vägar, och har ju kört varandras bilar mycket såklart.

Gissa vilken bil som drar mest soppa? Inte min iaf!! :D
Min stora SUV snittar 0,51 och hans lille skorv snittar 0,53.
 
@ztsu: Jag blir alltid chockad av hur lite särbons CR-V drar, man tror inte att en så stor bil ska dra så lite! Då är den inte jätteny heller (2012 eller 2013 har jag för mig) och har gått rätt långt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Para ihop katter ibland?
  • Hemlösa hundar ökar
  • Tråden för spår

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp