Brännskada?

Mauthoria

Trådstartare
Min häst har fått "brännskada" på skenbenet. Resultat av bandage och liniment (ren idioti!) Ser fruktansvärt ut då hon är skrovlig på hela skenbenet. Lossnar mer och mer hår och skorpor för varje gång jag tvättar det :crazy: Ngn som varit med om liknande? Tvättar det varje dag och sedan smörjer in med helosansalva, vad använde ni? Tränade ni under läkningstiden?

Sv: Brännskada?

Precis det samma har jag råkat ut för med min häst alldeles nyss. BoT med elastisk linda. Känner mig som en dubbelidiot.:o:(
Huden har ramlat av nu och såret är helt öppet. Det var först skorvigt och svullet. Sen blev det som ett hudlock över skenbenet som sedan lossade. Skitäckligt. Jag smörjer med Helosan på och Skillingaryd runt om för att hålla flugorna borta. Jag försöker hålla det så torrt som möjligt. Det läker fint trots värme och fukt.
Jag skulle inte tvätta för mycket utan bara hålla det mjukt.

Nu rider jag inte min häst alls pga senskada, därav BoT. Men jag hade nog inte ridit ändå för min häst har varit irriterad över såret. Jag skulle nog ha väntat ett tag tills såret hade läkt lite till.
Skönt att jag inte är ensam om det här, men det var en jobbig lärdom. Aldrig mer elastiskt bandage med värme.

Samma här :( känner mig också riktigt hemsk! Hon hade inflammation först så hon fick penicillin och så. Kände igenom benen men kunde ej känna ngt sår, därav liniment och bandage över helgen tills veterinären kom på måndagen. Han såg då ett litet yttepyttesår, därav inflammationen. Känns fruktansvärt! Hela framsidan är nu "skinnflådd" och baksidan skrovlig med skorpor som släpper eftersom. Ursa! Provade skillingaryd också för flugorna men icke, de var där likförbannat tyvärr. Varit väldigt paranoid och rädd då det är sådan värme och mycket flygfän nu :crazy:

Säger samma, skönt att man inte var ensam. Precis aldrig bandage och liniment.

Har tyvärr sett blistrade hästar (ett par år sedan nu ) inom travet , mig veterligen så var det bara sårtvätt och lufning som gällde för att brännblåsorna skulle torka bort.

Tack för svaren. Min tös verkar inte bekymra sig så mycket över det förutom när jag smörjer in det :crazy: Framsidan ser bättre och bättre ut för varje dag, men baksidan är lite "segare" att släppa skorprna? Hon är också fortfarande lite svullen/varm men enligt veterinären skulle det dröja ett tag innan det gått ner? Har det helt öppet, kyler/sköljer med vatten och smörjer med helosan, tvättar det emellanåt ordentligt. Annars pigg och glad och vill bara ut och träna :laugh:

Senast ändrad:

använd hästsalva 4 ess, fet och håler flugorna borta!=)

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 269
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 504
Senast: Mia_R
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 065
Senast: fejko
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 332

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka