Brännsår

C

CarolineB

Igår slet sig min lilla ponny och dum som jag var hade jag glömt handskarna hemma, fick därför rätt rejäla brännsår över lång-, ring- och lillfingret(insidan, på handflatan alltså). Samt ett mindre på tummen(ovansidan). Gjorde sjukt j*vla ont och jag försökte rengöra så gott det gick med vanligt vatten (dock gick det sådär, gjorde verkligen jätteont:crazy:) och la sedan en steril kompress över och lindade om under natten.

Idag ser brännsåren rätt äckliga ut och vätskar sig jättemkt! Så de är alltså helt gula över själva såret men det är inte riktigt var utan mer vätska... Hur behandlar man det på bästa sätt? Är hemma från jobbet då fingrarna även är lite svullna och jag inte kan sträcka ut dem helt/böja dem helt utan att det gör väldigt ont.

Bör man kolla upp dem tror ni? Hur fort läker dem?

Tänkte att jag kan ju knappast vara ensam om den här skadan på ett hästforum:angel:

Sv: Brännsår

Har gjort samma tok, och jag skar av blad från Aloeväxter, delade dem på längden, la den "blöta" ytan mot såret och tejpade fast.
Funkar bra och är vetenskapligt dokumenterat.
Annars om du har aloeverasalva.
Vet inte hur djävligt det ska vara för att välja att åka till akuten...

Tack för svaret:)
Vart fick du tag på sådana blad?

Tog det lång tid för dina sår att läka?

Igår slet sig min lilla ponny och dum som jag var hade jag glömt handskarna hemma, fick därför rätt rejäla brännsår över lång-, ring- och lillfingret(insidan, på handflatan alltså). Samt ett mindre på tummen(ovansidan). Gjorde sjukt j*vla ont och jag försökte rengöra så gott det gick med vanligt vatten (dock gick det sådär, gjorde verkligen jätteont:crazy:) och la sedan en steril kompress över och lindade om under natten.

Idag ser brännsåren rätt äckliga ut och vätskar sig jättemkt! Så de är alltså helt gula över själva såret men det är inte riktigt var utan mer vätska... Hur behandlar man det på bästa sätt? Är hemma från jobbet då fingrarna även är lite svullna och jag inte kan sträcka ut dem helt/böja dem helt utan att det gör väldigt ont.

Bör man kolla upp dem tror ni? Hur fort läker dem?

Tänkte att jag kan ju knappast vara ensam om den här skadan på ett hästforum:angel:
Tvätta med vatten, torka på en ren handduk och pudra sedan på lite sårpuder (vet inte om de säljer det längre på apoteket, men i hundaffären finns det, funkar lika bra ;)). Låt det vara så över natten och lufta såren så mycket du kan. Skölj med vatten på morgonen och gör om proceduren. Det brukar inte ta många dagar förrän såret har slutat fukta sig, men det tar en stund att läka.

Grymt bra på brännsår är äggvita.
Skilj bort gulan och häll vitan i en kopp. Stryk på äggvita på brännskadan och låt det stelna. När det stelnat lägger du på ett lager till. Håll på så ett tag så att du får på flera lager. Det blir som ett skyddande hölje. Jag provade när jag brände mig själv på ungnen.
Trodde ite mina ögon när det fungerade så bra. smärtan försvann och blåsan likaså.
PROVA!!
Jag ser alltid till att ha ägg hemma efter det.

Du är inte ensam om att ha fått det, jag har en häst som inte gillar att bli lastad och speciellt inte när man använder linor, utan handskar blev det smärtsam upplevelse:mad::angel: Jag fick en salva rekomenderad av sjuksköterska Xylocain heter den, lindrar smärtan, när man knappt kan röra fingrarna.

lämnar bara en liten kommentar...

sent i höstas brände jag tummen på ugnen, inte mkt, ett vanligt plåster täckte såret. men om jag hade plåster på så började det vätska sig osv. tog jag bort plåstret o lät såret vädre sig så torkade det ut...

dessvärre har jag ett ärr kvar än idag.... :(

Tack för allas svar=)

Tog faktiskt av mitt lilla omslag igår och märkte att det inte alls vätskade sig lika mkt om det fick vara ute i luften. Sitter ändå bara inne så det kommer ju inte direkt något smuts i dem :)

Som någon annan sa så är äggvita till att rekommendera det svalkar samtidigt som det ger ett extra skydd på brännsåret. Äggvita är även bra om har nån typ av hudutslag.

Liknande trådar

Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Hästvård I slutet av oktober förra året så skadade sig min häst i hagen. Hon fick ett L format skärsår mellan hasen och kotan, var sida på "L:et"...
Svar
8
· Visningar
3 781
Senast: höstmåne
·
Hästvård Hej, nu var det visst dags att jag söker lite råd hos er kloka bukare. Min häst var lite svullen igår över knät, v framknä. Utsidan...
Svar
4
· Visningar
1 128
Hästvård Varning.. Bilder längst ner som kanske kan vara äckliga/obehagliga för någon? Skitlångt.. Jag behöver mest skriva av mig men har även...
2
Svar
28
· Visningar
14 234
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar