brännässlor

S

Silly

läset att man inte ska ge de till hästar eftersom det sticks i munnen. i min hästs hage växer det massor me nässlor. hon äter dom inte (antagligen gör det väl ont) men ja har klippt ner endel så att man ska slippa bränna sej så fort man ska in i hagen. så ja undrar om man kan ge nässlorna till hästen när dom torkat eller om dom är giftiga... :confused:

Sv: brännässlor

De ÄLSKAR slagna brännässlor! Så lämna dem i hagen du så försvinner de nog snabbt :D

Ngt som jag inte visste/ tänkt på är att hästar får utslag av nässlor vid kontakt de med. Men sen har jag ju inte varit med om det tidigare. Kan inte tänka mig att hästar är så dumma som jag, som jämt och ständigt kommer i kontakt med dessa :devil: nässlor, jo, en, den som jag kamperar ihop med nu, han som visade att det gick att bli bränd även som häst. :smirk:

torkade nässlor e inte farligt eller giftigt.. det finns dom som slår nässlor å sen torkar å gör te på det eller nässel soppa.. så jag har svårt att tro att det e giftigt för hästar om vi människor kan äta det ;)

De flesta hästar jag varit i kontakt med äter alla nässlor dom kommer över... Dom kan vara överkänsliga och få små knottror eller bulor under huden.. Tror att det heter nässelfeber även hos dom... Nässlor innehåller ju mkt c-vitamin.... Nackdelen är väl att dom kan ha en vätskedrivande effekt..

skuggi skrev:
De ÄLSKAR slagna brännässlor! Så lämna dem i hagen du så försvinner de nog snabbt :D

Håller inte med.Slår man nässlor och låter hästarna äta upp dom så kommer fröna ut med dyngan och man har nässlor i hela hagen efter några år.

I hagarna där jag har hästen finns det massor av brännässlor. Ingen häst tycks äta dem direkt från växtstället. Om man hugger ner nässlorna med lie så att de torkar lite så tycks hästarna äta dem.

Förra sommaren torkade jag nässlor som jag sedan gav hästarna under vinter. Kusarna åt dom gladeligen och de enda nackdelarna var att ett parti blev dammigt och slängdes. Jag har hört att vissa hästar kan vara känsliga och få nässelfeber/utslag av dom, så man kanske ska vara försiktig.

Senast ändrad:

Någar här skriver om att hästarna han få utslag av nässlor. Hur behandlar man dom utslagen :confused:

Börjar tro att det är det min häst har :crazy:

Vadå sticks i munnen? :confused: Både människor och djur kan äta färska nässlor direkt från dikena. De bräns endast på de delar av kroppen som är håriga - och man har inte hår i munnen. Eller har jag missförstått?

Kanske menade han/hon tisstlar?

Däremot så kan de brännas runtom munnen om de betar i en nässelbuske. Men hästar brukar i regel undvika det. Om betet är fullt av brännässlor så bör du kanske plocka bort en del, men du behöver inte utrymma hagen och sätta den i karantän tills varända planta är borta. ;)

Ang. utslag så har jag också hört det. Det är ju en ganska stark växt.

Senast ändrad:

Klipp ner dem låt dem torka och smula ner dem och ge någon nypa om dagen, väldigt nyttigt!

Liknande trådar

Foder & Strö Ja, behöver ge tillskott för Zink och Kopper. Har gett från Krafft och Trikem, det har funkat super bra. Bytte sen till ForagePlus och...
Svar
14
· Visningar
1 933
Senast: Oknytt
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hästhantering Hej! Jag har tre hästar (valacker) som går tillsammans på lösdrift och står inne tillsammans. Två av dem har vi haft i ca ett år och den...
Svar
2
· Visningar
727
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 104
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV