Bränna energi - tips!

frittan

Trådstartare
Min halvblodsvalack har sån SJUK överskottsenergi, och jag vet inte vad jag ska göra för att han ska bli av med den :)

har gått över till havrefri müsli, istället för den med hhavre. men det har inte hjälpt, inte hittills i alla fall!

nu så är han så pigg och busig så man skulle behöva klister i sadeln ibland :)
visst, jag är glad att han är pigg och glad, men det behöver ju inte gå till överdrift.

t.ex efter en träning och fram och avskrittning på sammanlagt nästan 2 timmar, så kan han ända vilja galoppera hem och bockar och skuttar runt.

vill ha tips på träningar man kan göra med honom där han verkligen förbrukar energi, kanske där han aktiverar hjärnan mer!

har tillgång till mindre dressyrpadock, mkt ridstigar, bra klätterbackar...
ev. mindre hopppadock! vår gräshoppbana funkar tyvärr inte såhär års :/

tacksam för snabba tips!

Sv: Bränna energi - tips!

Det är nästan helt omöjligt att "rida ur" överskottsenergi. Mer effektivt är att ge dem tankeuppgifter att lösa (lära in nya rörelser, "polisträning", trickträning osv osv).

Men viktigast av allt är att se över utegång (har hästen en stor hage och kompisar att galoppera och leka med? hur länge är den ute?) och foderstaten (behöver den verkligen kraftfoder alls?).

Sen om sanningen ska fram tror jag många gånger att hästar som bockar, sticker och brötar skulle må bra av lite tuffare styrsel från piloten :angel: det är liksom inte okej att fara som ett jehu oavsett hur pigg man är!

Jo, det var ju det jag funderade på, om man kunde göra övningar osv där han får anstränga hjärnan mera. Har du några bra tips? Vill inte lära honom några trick, är dressyrekipage i grunden iaf :)

Han behöver kraftfodret då han har svårt att hålla hullet bl.a.

Han går i ganska stor hage, dock själv, men hästar bredvid. Han var inte så snäll mot sin andra hagkompis :) Så just nu funderar vi över en annan tänkbar kompis till honom. Men han leker med hästarna i hagen bredvid ändå.

Är ute från morgonen tills det blir mörkt, så till 16:30 ungefär.
Och rids varje dag i stort sett!

Jag håller med Bubbel, ju bättre kondition destu mer energi, så aktiveringsövningar, ge hjälper så det händer saker hela tiden så hästen får tänka på dig.

Håller också med. Jag rider också en sån typ av häst och det är precis så jag får jobba, aktivera hjärnan, kräva snabba svar på hjälper, inte mala på utan växla tempo, övergångar ofta, ofta.
Det är hopplöst att sitta och rida emot den där energin, man måste få den inriktad på jobbet vilket verkligen inte är det lättaste..

Det är en utmaning, tålamod är att rekommendera och att man är noga, lydnad lydnad lydnad, men inte jobba emot energin utan försöka få den med sej. Skitsvårt , jag vet:D Men ambitionen måste vara åt det hållet:idea:

Jag håller med Bubbel, ju bättre kondition destu mer energi, så aktiveringsövningar, ge hjälper så det händer saker hela tiden så hästen får tänka på dig.

okej, så du menar att jag ska ge nya kommandon oftare, att liksom inte bara rida runt runt på en volt utan kanske göra en volt, sen en halt, sen en skänkelvikning osv osv? jo det försöker jag ju mkt med...

men tänkte om det fanns andra saker, nått nytt, jag kan göra med honom, som aktiverar hans hjärna!

nåt inom dressyr, hoppning eller uteritt... tömkör ju honom också en gång i veckan, det ääälskar han! men just nu är ahn ju rätt laddad där också :)

Min häst är likadan, jag har blivit lite inspererad av AR och arbetar lite från marken innan + lite trick, lyfta på hovar o.s.v. De brukar räcka för oss. Vi har fått en mycket närmare kontakt också.

Håller också med. Jag rider också en sån typ av häst och det är precis så jag får jobba, aktivera hjärnan, kräva snabba svar på hjälper, inte mala på utan växla tempo, övergångar ofta, ofta.
Det är hopplöst att sitta och rida emot den där energin, man måste få den inriktad på jobbet vilket verkligen inte är det lättaste..

Det är en utmaning, tålamod är att rekommendera och att man är noga, lydnad lydnad lydnad, men inte jobba emot energin utan försöka få den med sej. Skitsvårt , jag vet:D Men ambitionen måste vara åt det hållet:idea:

Skönt att veta att man inte är ensam! men jag är glad att det är åt det hållet, så det inte hade varit så att man hade en häst som inte gillade nått och va helt seg och uttråkad...

Men hur kan ett pass för dig se ut då? Rider du långa pass varje gång?
Och vad har du för häst? Tävling, hobby?

Min häst är likadan, jag har blivit lite inspererad av AR och arbetar lite från marken innan + lite trick, lyfta på hovar o.s.v. De brukar räcka för oss. Vi har fått en mycket närmare kontakt också.

AR?? :confused: Nu hänger jag inte med =)

Vad brukar du göra för trick då? :)
Rider du sen då när du gjort trickövning eller gör du liksom BARA trickövning den dagen?

Akademisk Ridkonst :) Jag rider inte helt efter den teorin utan blev bara lite inspererad och har blandat in AR i den klassiska ridkonsten.

För de första skrittar jag fram hästen från marken, alltså jag promenerar bredvid så han bliv varm. Sen blandar jag in lite AR, jag ger ber honom gå i en lång låg form i skritt runt mig. Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara men jag går bredvid hästens huvud och ber honom sänka huvudet och gå i en lång låg form. Finns säkert att läsa om på internet eller här på Buke. De är grunden i AR (tror jag). Är värdelös på att förklara och fattar knappt själv vad jag skrivit. Men pröva googla om du är intresserad. Hästen jobbar precis som då man sitter på fast du är på marken = hästen måste arbeta och bränna energi.
Den övningen har jag iallfall haft mycket hjälp av, då vi har lite problem med att gå i en ritkigt låg och fin form i skritt uppe på ryggen.

Trick som jag brukar träna är:
* Lyfta hovar - med hjälp av ett spö petar jag på benet och så fort han lyftar bara ytterst lite så berömmer jag, med godis. Lite knepigt om man har bett och nosgrimma men de funkar ändå. Annars funkar de ju lika bra med endast beröm. Vi har nu utvecklat de så vi börjar få lite spansk skritt, jag blandar alltså AR övningen med denna.

* NH- övningar, flytta för tryck, backa, o.s.v. (Tycker jag alla hästägare ska göra dagligen, ge de 5 min, flytta hästen för tryck, backa, sänka nacken frö tryck o.s.v. så får du snart en mycket mer tillgiven häst)

* Gå upp på pallen - Har en lastpall med skiva ovanpå som hästen ska gå upp med alla 4 fötter så tätt som möjligt och sedan sänka huvudet och ta godis så nära backen som möjligt. Då ha vi bildat tricket Bergsgeten. Kan vara lite knepigt att få upp hästen på pallen till en böjan, men skam den som ger sig. ;)

* Buga kan man också göra, de har vi tränat på så mycket då han tycker de är mycket obehagligt att sätta ner ett knä i backen.

Låt fantasin flöda, träna flytta baken genom att bara peka mot baken. Träna att gå sidverts på komando, de finns hur mycket som hellst.

Jag gör alltid första och andra övningen som jag beskrev innan jag sitter upp, då är hästen också framskrittad och klar, bara att sätta igång att arbeta.

Om han skulle vara springig av någon anledning, så rider jag massvis med övergångar, sidverts, allt för att aktivera hjärnan.

Skönt att veta att man inte är ensam! men jag är glad att det är åt det hållet, så det inte hade varit så att man hade en häst som inte gillade nått och va helt seg och uttråkad...

Men hur kan ett pass för dig se ut då? Rider du långa pass varje gång?
Och vad har du för häst? Tävling, hobby?

Nej inte så långa pass, kanske 45 minuter ungefär, dressyrpassen.

Jag föredrar det ju hundra gånger om jämfört med motsatsen:D Men det är tålamodsprövande ibland, det är det.

Egentligen är det mycket en fråga om att orka vara konsekvent särskilt i början av passet, för att sätta ramarna liksom, det ska inte hafsas ifrån något:cool: JAg gör mängder av vänta-övningar. Ibland kan det bli mycket sånt en stor del av passet, att jag får gå tillbaka till det, för att hästen vill springa ifrån.

Jag rider då överdrivet långsam takt, såna här bli ju trippiga lätt, hellre än vilar lugnt på steget. Så jag överdriver takten (jag har fått göra det för att komma in i att hitta en lagom takt, man förskjuter gärna gränser och tappar känslan för det här om hästen gärna springer,)
Jag har mest haft den typen av hästar men denna är snäppet värre, så jag har fått överdriva som sagt.

Växla tempot ofta men takten ska inte ändras. Många övergångar särskilt skritt-trav-skritt-halt-trav osv.
Ha hela tiden hästen framför hjälperna, de kan lätt gå bakom fast de verkar springiga framåt, så ibland får man lägga till skänkeln och be om att den kliver fram framför hjälperna igen...Skänkelvikning några steg, lite öppna, gärna växla mellan skolor, samt övergångar i det, så hästen får fokusera och måste lyssna och vänta. Väntandet är det stora problemet för dessa hästar.

Svårt att förklara så här i text, en bra tränare som har rätt "tänk" kan hjälpa till mycket. Det går inte att bara rida på och hopppas på att den ska slappna av utan det krävs medveten ridning för att få hästen att vänta men ändå använda sin energi fast på ett bra sätt.:idea:

Jag tränar rätt seriöst i dressyr men tävlar inte, så jag är väl hobbyryttare, (inte än i alla fall, kanske jag blir mindre lat nån gång och orkar åka ut på tävlingar igen, det var ett tag sen nu...)

Senast ändrad av en moderator:

Oj! Tack för alla trick-tips. Kanske skulle prova lite smått det där med att få honom att lyfta på benen...
Men hur gjorde du från allra första början? Bara petade lite med spö på benet? Hade du hästen lös eller hur funkar det?? :confused:

Och det där med att få honom att gå i låg form i skritten från marken. HUR gör du exakt för att få hästen att gå så från marken? :) har du hästen lös eller hur gör man?

har ALDRIG hållt på med trickträning så jag behöver massa förklaringar =)

Tack för ditt svar!! Känner igen min häst mkt i det du skriver.. .Han blir ju gärna kort och springig i steget, och försöker jag hålla in så lägger han sig bakom lodplan :)

och jag driver och driver men man blir ju helt slut i händerna ibland när han drar iväg :)

så när du skrittar fram på lång tygel, börjar du redan då att "skapa kontakt" o göra såna där väntaövningar? eller först när du kortat tygeln?

min ena tränare tycker att jag ska rida 1,5 timme varje dag med honom. dels för att bränna energi, och dels för att han ska få ännu bättre kondis o mer muskler.
men jag tycker de känns överdrivet och göra det VARJE dag... vill ju inte att han ska bli uttråkad!

Gud vilken bra tråd du har skapat!!!! Red på min häst idag och han har oxå massor av överskotts energi pga kraftigt neddragen träning pga... (ja du om jag visste vad som var fel vore jag glad) Han fick ett riktigt frispel för ca 1 mån sen, viftade på svansen och var super irriterad på NÅGOT:confused: skenade hejdlöst, bockade o stod på bakbenen och levde rövaren, har haft ut kiropraktor, och väntar på veterinär som kommer på onsdag och skall böja alla leder för o se om det är något dolt som ligger och irriterar honom.(Är inte synligt halt) Men nu till idag då, :angel: han gick bra emellanåt, kom det en bil blev han spänd och brallade iväg <---- överskotts energi säger jag :cool: efter sitt brallande blev han OTROLIGT trippig, typ... "ponnytripp" (ta inte illa upp ponnyryttare, bara en förklaring på hur min häst gjorde:angel:) Och jag satt då och tänkte; Tänk om man skulle slänga ut en tråd om hur jag kan få han att sluta "ladda" så och blir lite coolare :idea: Jag kan ju inte rida av hans energi i dagsläget eftersom jag vill reda ut om han har några besvär från ben el. dyl. Och nu fick jag med massor av tips till min piggelin! :bow::bow::bow:

bra att du med kunde få hjälp av tråden ju =)

min häst är som din, jätteladdad... går ju jobba honom men kommer det en bil eller nått annat så ska han bralla iväg :)

funderar på om de har med minskad hoppträning o göra att ahn har sån energi... inte hoppat på 2 månader (!!) på grund av de tråkiga vädret, så ska hoppa nu i veckan lite smått tänkte jag...

vad använder du din häst till? :)

Nja ofta rider jag ut först och då skrittar hon på lång tygel en stund. Sen tar jag tygeln och gör några halter och försöker få henne lite mer rund i formen och sen trava, på lite längre tygel, och försöka hålla henne lite rundare genom att lägga till skänkeln när hon vill köra upp halsen, breddar handen lite om det behövs, låg hand.

Under traven hela tiden växla tempo och se att hon svarar framåt och bakåt.
Ev lite galopp i samma form.

Växla med skritt och halter.

Sen in i ridhuset efter cirka 15 minuter kanske, och då börjar jag om med att göra halt (om hon är spänd då blir det mera såna övningar) sätta igång några gånger för att få henne att lyssna. Sen som jag skrev ovan, beroende på hur dagsläget är.. Jag försöker rida henne korta bitar i rundare och djupare form och variera formen mycket öht.

Om jag börjar rida direkt utan att rida ut den där kvarten, så skrittar jag på lång tygel, sen tar jag tygeln och börjar då med halterna och igångsättningarna direkt. Så många som behövs för att känna att hon lyssnar.
Därefter lägga till trav, växla med övergång skritt - halt osv som jag skrev tidigare.
Och där sen lägga in lite sidvärts. tex sk vikn till medellinjen, rakt fram, sen tillbaka, lite öpppna osv (som i förra inlägget)
SKittsluta som övergår i trav tillbaka till skritt fortfarande i sluta, samma i öppna. Osv osv, variera vägar, tempo gångart.

Serpentiner i trav med skritt över medellinjen och noggrann böjning då du vänder är mkt bra för att få den rak och sluta hänga i handen om den skulle vilja göra det. :idea:

Ungefär så.

Låt den inte bli för överilad utan behålla takten, annars gå ner i skritt igen.
Börjar den springar ifrån, ner i skritt och gör halt, sen fortsätt.

Den ska hållas i rätt takt och i balans, den ska följa dina vikthjälper när du vänder och du ska kunna styra tempo och takt med magen.
Se rakt fram, inte ner på hästen så att du kommer i framvikt, och luta dej inte bakåt heller då får du den att öka. Sitt rakt över och försök att styra tempot med din mage:o Balansen är viktig, jämvikten, det hjälper hästen att hitta en bra takt.

Det kräver mycket att hinna med och att göra saker rätt på en sån häst, (senast idag fick jag jobba mycket så här innan hon blev lite mer lösgjord, pga att det fanns saker i ridhuset att spänna sig och hetsa upp sig för. )
Men när det blir bra så blir det riktigt bra, det kan dock kräva en del tålamod som sagt.:cool:

Vet inte om det blir svamligt, svårt att förklara kort.

Såg att din är hopphäst, vi har haft en irländare som fungerade ungefär likadant, krävde väldigt mycket samma typ av ridning. Hon var rätt omöjlig i de perioder hon inte hopptränade och tävlade, höll på att krypa ur skinnet....

Innan du börjar träna med att lyfta på benen så kan de vara en fördel att be hästen flytta åt olika håll så man talar om att "jag är ledaren idag" ,eftersom de lätt kan bli en dominant rörelse då hästen lyfter frambenen. Nu behöver man dock inte be hästen lyfta så mycket.

Jag har lite korn i fickan och en dressyrspö, petar på en frambenet först lite sen hårdare och hårdare samtidigt som jag säger "hov". Från början lyfte han benet och backade ett steg för att komma ifrån obehaget. Då gäller de att berömma så fort hästen tänker uppåt med hoven. Jag använde 2 spön ett tag, ett spö som jag reglerade baken med så han inte backade och ett som jag petade på benet.
Bakbenen funkar bättre på min häst, men han vill gärna kicka mot spöet för att de blir obehagligt. Du får pröva dig fram, de finns inget som säger att man MÅSTE göra på ett visst sätt. Man får pyssla lite själv. De är de som är så kul!
Man kan göra detta närsom, jag har haft honom lös (om din häst litar dig fullt så kan du ju också pröva de), i början innan jag hade de ledarskapet jag har nu tränade vi i grimma och ett långt grimmskafft, men även i full ridutrustning. Kan vara lite trixigt om man har skydd på häste eftersom den inte känner samma tryck.

Kan försöka förklara mer hur jag gör få jag tränar från marken med AR senare. Extra svårt att förklara då man är trött ;)
http://www.akademiskridkonst.se/katrinexcellent.jpg En bild på positionen iallfall. Dock använder inte jag sådant avancerat träns och grejer.

Bilden kommer från http://www.akademiskridkonst.se ,du kan ju kika in där och läsa runt lite då blire de kanske lättare att förstå senare.

Serpentiner i trav med skritt över medellinjen och noggrann böjning då du vänder är mkt bra för att få den rak och sluta hänga i handen om den skulle vilja göra det. :idea:

Såg att din är hopphäst, vi har haft en irländare som fungerade ungefär likadant, krävde väldigt mycket samma typ av ridning. Hon var rätt omöjlig i de perioder hon inte hopptränade och tävlade, höll på att krypa ur skinnet....

tack för ditt svar, bra idéer. försökte lite idag i padocken att hela tiden aktivera honom och "byta" övning och det gick bättre än väntat, men han var ju rätt laddad ändå. dock så var ju vädret inte det bästa, då det nästan "uppmanade" till en laddad häst :p mörkt, regn och blåst!

ang. det med serpentiner så försöker jag ju mkt med avbrott över medellinjen och utmed spåret osv, men han blir ju gärna tung i handen i avbrottet.
han är ju känslig i munnen så tar man i den så blir det tvärstopp och huvet åker upp :(

men det här med att jobba lite trav och halter osv innan jag kommer in i padocken kanske jag skulle prova på. skrittar jag fram ute brukar de ju bara bli på lång tygel och sen inte mer med det! men kanske lika bra att börja aktivera honom så smått efter några minuters skritt på fri tygel. eller?

jo han är hopphäst, i grund och botten. dock har jag inte använt honom som hopphäst utan han är mest dressyrriden och dressyrtävlad. dock hoppat det senaste halvåret rätt mkt. men nu har han vilat från hoppningen 2 månader...
så han kanske lugnar sig om han får komma ut och hoppa lite tror du?? :confused:

aaaahh, besvärligt det här, han är ju en totalt underbar häst annars :love:, och han gillar verkligen att jobba... men när han har för mkt energi så går det inte!

tack för ditt svar, och att du länkade den bilden. nu trillade poletten ner för mig så jag fattar hur du gör :D

ska nog pröva på det där på torsdag lite smått i padocken. och då testar jag nog med grimma och grimskaft som du hade haft.

så får vi väl se hur jag lyckas

tusen tack så länge :bow:

Planen är att vi ska komma ut på lite lokala hopp- och dressyrtävlingar. Han är lite av en "allroundhäst". Men skador och massa annat tråkigt har satt käppar i hjulen för oss hittills, men vi kämpar på. Ska bara kolla upp att han är helt reko i alla leder, sen blir det en behandling till av Kiropraktorn, sen ska vi bara tuta och köra! =) Det är lite otäckt när de är så här laddade våra fyrbenta vänner, allt sker ju så blixtsnabbt! De kan ju bli fara för både sig själva och oss ryttare :eek: Men vi får kämpa på med våra tottisar. Ska longera lite idag och köra med lite övningar för att stärka ledarskapet :idea:

Liknande trådar

S
Hundträning Hej! Jag är en 17-årig tjej som har en högställd Jack Russell Terrier vid namn Hugo som nyligen blev ett år gammal och som jag hoppas...
Svar
7
· Visningar
1 345
Senast: Jenka
·
Övr. Hund Har ju som en del säkert sett en vavva-valp. Han är 4 månader och jag har haft honom i en. Han brukar anpassa sig snabbt & bra till nya...
Svar
7
· Visningar
1 177
Senast: Zizzy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Stora shoppingtråden II
  • Evolve