Bränna avföring vid medicinering??

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Natascha
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 150
N

Natascha

Hur brukar ni göra om hästen gått på medicin? Brukar ni bränna bajsen då? Jag vet ju att vid avmaskning bör det brännas om det finns hundar som går å äter bajset. Men hur farligt är det vid medicinering? Det jag är orolig över nu är en inhyrd häst som går på medicin, men ägaren kastar bara allt på gödselhögen trotts att jag vill att det ska brännas pga mina hundar som är å tar sig en "boll" då å då. Kan det va skadligt?? Hästen går på cetirizin och cetimax.

Sv: Bränna avföring vid medicinering??

Ditt stall, dina regler.
Preparaten är identiska o återfinns bara i FASS för humansidan.
http://www.fass.se/LIF/produktfakta...NplID=20041012000019&DocTypeID=3&UserTypeID=0

Verkar mest elimineras via urinen:
"Cetirizin elimineras till 60% i oförändrad form via njurarna inom 96 timmar. Vid upprepad tillförsel föreligger ingen ackumulering, ej heller påverkas absorption och eliminering. Vid nedsatt njurfunktion sker elimineringen långsammare och halveringstiden förlängs. Eliminationen minskar också vid nedsatt leverfunktion."

Sv: Bränna avföring vid medicinering??

Jobbar på djursjukhus... all gödsel skickas till station och bränns. Hemma har jag faktiskt aldrig direkt tänkt på det.

Liknande trådar

Hundhälsa Jag jobbade i Torsdags, lämnade hunden hos mamma innan jobbet vid 11-tiden. Hundarna fick då sin mat och Mollan åt med god aptit, sen...
Svar
2
· Visningar
1 282
Senast: Puffindog
·
Kropp & Själ Brukar ha väldigt fint blodtryck, har legat runt 120/70 nästan hela mitt vuxna liv, ändrades lite under graviditeten, men fortfarande...
Svar
16
· Visningar
1 254
Senast: Scata
·
Övr. Hund Hej kompisar, det börjar äntligen bli dags för mig att planera flytt och resa hem till Sverige från Tyskland, för mig själv, häst och...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 321
Senast: dobbis
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 696
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka