bränd i lokstaden

Corminta

Trådstartare
Har funderat lite kring problem med brända hästar
Det är självklart helt oförlåtligt om det skulle hända men vad gör man sen, hur förebygger man (förutom rätt tillpassning vilket är självklart)

får mycket frågor om det här i mitt jobb och då jag själv kör funderas det konstant eftersom det ä ri princip omöjligt att få svar och åsikter i frågan.

Sv: bränd i lokstaden

Bränd i lokstaden? Aldrig sett!
Man får väl förebygga med rätt tillpassad sele INNAN hästen blir bränd, istället för efteråt?

Förebyggande är ren häst. Tvätta av hästen efter arbete så inga svetträster finns kvar som irriterar huden.
Hästarna är kännsliga i olika perioder, vid päls sättning och fällning även när det är varmt på sommaren är risken för att hästen blir bränd stor.
Vi som tävlar stöter ofta på att man ser att en häst kan vara (bränd el irriterad i huden efter ex maraton) trots god tillpassning av grejer och väl skött häst. Dessa hästar har ofta fårskinns el neopren underlägg för att skydda huden.
Bränningen uppstår oftast av friktionen som blir mellan päls och sele.
Första hjälpen är att kyla med vatten länge, kyl 15 min varanna timme. Låta hästen vara utan sele tills huden är helt läkt.
Det finns bra sprayer att köpa i tyskland/england som hjälper huden att läka och lindrar. (minns inte namnet)
/M

På travet kyler man ofta hästarna efter de gått med loksele de första gångerna, måste vara för att de inte är vana friktionen.
Kanske kan vara bra att tänka på om hästen är ovan loksele eller om man byter sele?

Friktion borde ju kunna komma med alla selar, både lok och bröst?

vår gammeltant brände sig när hon var 23
trots att hon hade välpassad sele
(haft samma i flera år med omstoppning och tillpassning då formen ändrats efter årets olika tider)
i gott hull
inte för lång tid i selen ävn om det var varmt och tungt arbete
hästarna tvättas efter arbetspasset 3 - 4 gånger om dagen
hon hade gott om vatten att dricka så fort det var paus (minst en gång i timman)
var helt klart ren

kan mycket väl tänka mig att huden blir mindre strechig med åldern men ändå?

har nuförtiden alltid helcollar och "healingpad", funkar skitbra
stoet jobbade i ytterligare två år, mestadels med brösta mne även i loka ibland, inga som helst problem för de som säger att hästen är slut då den bränt sig

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Juridik & Ekonomi Mitt trubbel med samma HR-person började typ en vecka innan min mans sammandrabbning med personen började. Jag är på jobbet och min...
Svar
8
· Visningar
721
Senast: Whoever
·
Kropp & Själ Vart vänder man sig när man inte kan få hjälp av vården? Jag fungerar inte på arbetet, min hjärna lägger av och den står liksom och...
2
Svar
38
· Visningar
2 822
  • Artikel Artikel
Dagbok Saker och ting har ju sin gilla gång här i livet, så efter skilsmässan så har jag börjat fundera på döden… ;) Kanske hjälpte det till...
Svar
5
· Visningar
764
Senast: Soapbubble
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?