Bråkig ponny!

Dolly

Trådstartare
Hej!
Det är så att mitt 2 åriga russto inte bryr sig när jag säger till henne utan fortsätter att bråka. När jag ryktar henne flyttar hon på sig hela tiden, skrapar med framhovarna, försöker sparka med bakhovarna, snurrar runt, bits. När jag kratsar hovarna försöker hon nästan stegra, lägga sig ner, lägga tyngden på mig och dra undan hoven. :confused:Hon verkar inte ha någon respekt, men när jag daskar till henne, säger nej eller på något sätt tillrättavisar henne så stirrar hon bara på mig och fortsätter. Jag vet inte hur jag ska göra för jag vill ju att hon ska bli en väluppfostad och trygg ponny. Någon som har ett bra tips?

Sv: Bråkig ponny!

du är inte trygg i ledarrollen, ställ upp henne på gången när du håller på med henne, flyttar hon på sig så gå bara efter..

när du kratsar hovarna och hon försöker stegra, är det så at hon faktiskt går upp på babenen och gör det eller småhoppar hon bara? be en medhjälpare att distrahera henne samtidigt som du kratsar..

NH kanske kan vara något i det här fallet.. bygg upp en corral eller volt, ha en lugn zon i mitten där du står och jobbzon utanför på spåret, ha henne lös och borsta där, bråkar hon så driv ut henne i jobbzonen och få henne att trava runt, byt varv när du känner för det, byter hon varv utan attdu bett henne så driv tillbaka henne i rätt varv.. när hon blivit lite trött så ta in henne i lugna zonen igen och borsta, vid minsta bråk så åker hon ut i jobbzonen och får springa igen..

det hon lär sig då är att det är du som bestämmer, och när hon står bredvid dig och du håller på så ska hon stå stilla och inte försöka sätta sig över dig i rang..

och det är viktigt att du alltid, i alla situationer bestämmer, aldrig acceptera att hon bestämmer ngonsin, inte när du tar på grimman i boxen, inte när du släpper henne i hagen, inte när ud leder henne, inte nr du fodrar inte när du bortar etc..
genom att vara konsekvent får man en bra grund i relationen..

lycka till :)

Sv: Bråkig ponny!

När jag kratsar hovarna försöker hon nästan stegra, lägga sig ner, lägga tyngden på mig och dra undan hoven. :confused:

Det är viktigt att du inte släpper bara för att hon gör så. De flesta bebisar gör likadant och då måste man lära sig att det inte är så himla farligt att ha hoven i luften.
Varje gång du släpper så låter du henne vinna och därmed visar henne att det är okej att göra så.
Träna på att bara lyfta korta stunder, beröm mkt. Släpp alltid direkt om det går bra, men släpp bara då hästen står helt stilla (Var snabb)

Hur lyckas hovslagaren verka henne om du inte kan kratsa? :confused:

I övriga punkter tycker jag du ska ta hjälp av någon hästkunnig människa som ska visa dig hur man ska göra, så det inte blir mer fel.
Lycka till.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
13 353
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 934
Senast: liiinnea
·
Hästhantering Hej, detta är mitt första inlägg här då jag frågat runt men inte fått något bra tips överhuvudtaget från kompisar så jag vänder mig hit...
Svar
9
· Visningar
1 576
Senast: GotAsecret
·
Hästvård Jag vet inte vad jag ska göra... Min ponnys beteende blir bara värre och värre och han går knappt att hantera längre.. Han har alltid...
2 3
Svar
42
· Visningar
11 435
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Uppdateringstråd 30