Bråkig häst

Sv: Bråkig häst

Hej!
Har erfarenhet av Finnhästar så kanske jag kan hjälpa lite... :angel:
Finnhästar i regel är ganska "hårda", alltså reagerar inte på hårda tryck, smällar etc.. de har lätt för att "stänga av" eller bli väldigt tjuriga om dom märker att de får övertaget och utnyttjar det till max.
Min rekommendation är att vända på hanteringen. När hon bits eller försöker bita så slå inte utan vifta med handen på samma gång som du säger FYY! eller motsvarande. Vill hon inte flytta sig eller försöker gå över dej så tryck inte med hela handen utan med fingertopparna, stötvis.
Är hon tjurig när hon ska hanteras så försök muntra upp henne med att gosa, klia eller vad on kan tänkas tycka om..
Försök ge en positiv upplevelse av att du är där hos henne.
Finnhästar har också en tendens att vara mycket försiktiga med vem de vågar lita på, kanske hon är lite osäker och därför "försvarar" sig...?
Försök hitta ett mönster i var, när, i vilka situationer hon gör på ett visst sätt...
Nu blev detta mycket flummigt inlägg, men hoppas jag kunde förmedla nånting som kan ge ide'er... :)

Mia

Tack! Jag tror att du har ALLDELNS rätt! För idag var hon hur mysig som helst. Jag promenerade henne och gjorde lite övningar osv, kliade och myste i MASSOR. Hon varken naffsade eller gjorde några tendenser till att vara tjurig. Jag trodde ett tag att hpn var scitzo tills jag läste ditt inlägg nu ;)
Men efter ett tag i hagen, ja då blev hon samma vanliga och började jaga en kompis till mig. Var inte kul att se kan lova! Men ingen skadad:crazy: Tror hon vill vara i centrum hela tiden också kanske?

Detta skall testas direkt! Jag tror också hon är lite NH hanterad, har jag hört ryktesväg så får man in rytmen så går de väl ganska fort :)

Tack ännu en gång:bow: :bow:

Gå en Nh-kurs. Det är mitt bästa tips, för om du inte vet vad du gör är det svårt att bli en bra ledare för hästen och det är svårt att enbart läsa sig till hur man ska göra. Hon behöver uppenbarligen en konsekvent ledare som kan tala om rätt och fel. :)

Vi har genom tiderna NH tränat ett tiotal hästar så vi är väl mer eller mindre NH utbildade, testade lite idag och hon ska enligt en tidigare ägare vara lite NH tränad sen tidigare! och myckte riktigt så reagerade hon utomordentligt bra på detta ! :bow:

Det finns ganska så mycket bra böcker om lydnads/ledarträning med hästar m.m. om du har ett bibliotek i närheten?

Vilken tur att jag kunde hjälpa lite iallafall!! :smirk:
Men obehagligt om hon börjar jaga folk...? inte alls kul..
Kan mycket väl vara så att om hon känner att du är nån att lita på och din kompis(som hon kanske inte litar på lika mycket) kommer "för nära dig" så vill hon försvara dig.. eller nåt.. själv har jag också en häst som vill vara i centrum, men han tjurar bara när uppmärksamheten går från honom. Sen blir han glad igen när man återvänder till honom! :)

Önskar er ett stort lycka till och ta till vara alla tips du får och forma dem till vad som är bäst för dej och din häst!!

Mia

Hon har faktist gått bra ihop med alla oss nu, men jagat en tjej. dock verkar hon ha lugnat ner sig!

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 195
Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 859
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 447
Senast: LelleLilla
·
Hästhantering Jag blir inte riktigt klok på fyraåringen härhemma. Tar gärna emot tankar och åsikter. Jag har haft honom sedan han var ettåring, och...
15 16 17
Svar
335
· Visningar
46 007
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar