Bråkig 04:a

C

chimoza

Hej alla! Jag behöver verkligen er hjälp! skulle vara tacksam om någon som är väldigt insatt i unghästars beteende orkade läsa..

Lite bakgrund:
Jag köpte mitt sto Ria förra våren i februari, som 4 åring och hon var då ej inriden så det gjorde jag sen under våren. Hon är både longerad, tömkörd och riden. Då var hon jätteduktig och man behövde inte ta i munnen. Hon bar sig själv i rätt form och var allmänt lugn, intresserad och engagerad. Sedan till det tråkigare: I mitten av maj 08 så blev hon sparkad i hagen så hon opererades och hade vila i ca 5 månader.

I oktober när jag sen skulle sätta igång henne igen så traskade hon på lugnt i skogen på långa tyglar, utan problem. Då och i somras åt hon kornkross, i våras lusern och sen när jag började rida henne ordentligt igen i höstas/vinter så återgick jag till lusern. Men nu, de senaste veckorna, kanske 2 månaderna så har hon blivit helgalen. Innan kunde jag rida ut riktiga rundor i skogen; trava å galoppern bland annat. Nu går det inte ens att skritta ut. Hon har börjat resa sig, sparka, bocka, hoppa åt sidan m.m. varenda dag i ca.20-30 minuter. Vissa dagar mer än andra och vissa mindre. Jag har drivit på framåt och försökt rida igenom det, oxå använt spöet på rumpan så att hon ska framåt och inte sparka. Gjort som min tränare säger men det verkar inte fungera än i alla fall. Börjar bli trött på detta...
Det lustiga är att hon blir jättefin och jobbar på bra när hon väl slutat dumma och trotsa sig. Är det inte lustigt att hon inte slutat med alla "dumheter" snart. Jag har nu lärt mej och sitta kvar på henne, innan flög jag av var och varannan dag.

Hur är era 4-5 åringar?

Hur ska jag bära mej åt med henne för att få henne sluta med allt detta och börja arbeta??Behöver alla tips jag kan få....Min gumma är en bestämd (dam), lr "bitch" kanske man ska säga.
jag har oxå problem med att få henne väldigt känslig för hjälperna, det har hon alltid varit.. Finns det något sätt att träna upp känsligheten.?

Ojj glömde säga att hon även sparkar mot andra hästar! läste att lusern innehåller föresten 8,5 MJ.....å havre innehåller väl 11 tror jag..kan det vara det tror ni.., att hon får för mycket energi?
Tacksam för alla svar jag kan få!!:) mvh sandra

Sv: Bråkig 04:a

Välkommen till unghäst klubben!!Du är jätte duktig som inte ger dig ,du har råkat ut för JAG KAN SJÄLV lr VILL INTE...Du är redan inne på rätt spår redan ,bit ihop och tuffa till dig..Jag kan trösta dig med att det ger sig ,när är olika på olika individer.Din dam är en helt vanlig unghäst som antagligen är både dominant och smart,dom brukar vara värst men dom blir tror det eller ej bäst...Rid säkert ,var smartare än hästen...Min egen är helvild när dom inte kan röra sig hagen för att underlaget är som en puckelpist..

Ja, du, din lilla häst känner nog att hon börjar bli stark nog att hitta på hyss. Min var en ängel från det att jag red in honom som treåring fram till hösten när han var fyra. Då var han såpass stark och musklad att han orkade använda sin energi till att busa. Det är jättevanligt. Man brukar säga att de är som värst på hösten som fyraåringar eller som femåringar, individuellt så klart. Rid ut stormen, det blir bättre. Försök att få henne på andra tankar, låtsas som att du hade tänkt dig en halv framdelsvändning om hon inte vill gå fram, gör ingen affär av hennes hyss så behöver hon inte fighta emot dig. Min är fem nu men har inte direkt lugnat ner sig än och är halvvild i början av passet och trött och nöjd i slutet. Lycka till och stå ut! Det blir bättre

tack så mycket för välkomnandet.!:banana: hehe...ja jo trotsig är hon verkligen, undrar bara hur lång tid det tar innan hon "ger sig"..då kanske hon inte får för mycket energi då?!..kan ge både lusern och kornkross kanske så blir det inte så mkt av lusernen. Värt ett försök.
Tack för peppningen oxå, nu bara ska det gå:) min e lika vild som din nu när hon bara står still i hagen!

Kan lägga upp ett filmklipp när hon håller på som värst när jag hunnit filma, inget kul.

Lycka till med din pålle oxå så får vi hoppas de löser sig för båda!!

Att resa sig, sparka bakut och bocka runt i 20 minuter varje dag ser inte jag som ett naturligt beteende hos en häst. Oavsett ålder.

Jag skulle vilja påstå att de hästar jag ridit in har blivit mer och mer lätthanterliga allt eftersom åren och hästarna har passerat, det tror jag beror på att min rutin och kunskap har ökat. Jag kommer aldrig till det stadiet då hästen måste studsa runt eller hota mig.

Jag skulle åka till vet. med henne.

jag börjar inse mer och mer att det kommer nog ta tid innan hon ger sig. men problemet är inte att hon inte vill gå framåt, hon reser sig, står och studsar och då driver jag på henne å då bara flyger hon fram i bockningar å så säger man till henne igen att gå framåt å så blir det likadant igen tills hon till slut tröttnar och har fått nog. Sen sköter hon sig utmärkt. Innan sparkade hon och bockade när man skulle fatta galopp, men inte längre. så det är iallafall positivt!! Värst är hon i skogen där hon flyger å kastar sig åt alla möjliga håll!

men tack, ska klara av att rida ur henne det. Måste nog aktivera hennes hjärna mycket haha så hon inte hinner hitta på nåt hyss!

Att resa sig, sparka bakut och bocka runt i 20 minuter varje dag ser inte jag som ett naturligt beteende hos en häst. Oavsett ålder.

Jag skulle vilja påstå att de hästar jag ridit in har blivit mer och mer lätthanterliga allt eftersom åren och hästarna har passerat, det tror jag beror på att min rutin och kunskap har ökat. Jag kommer aldrig till det stadiet då hästen måste studsa runt eller hota mig.

Jag skulle åka till vet. med henne.

Jag har varit hos veterinären. Vi var inne på kliniken och vaccinerade henne, raspade tänderna, kollade sadel och rygg. Ja kort sammanfattat; igenom hela hästen men hon är frisk och har inte ont. så man får väl hoppas att det går över med tiden, men det är tröttsamt.

Är hon likadan med sällskap i skogen ??

Kanske ska du backa ett steg och tömköra henne i skogen, gå på promenader och sen prova att rida igen?
Hon stod ju skadad ganska länge så jag skulle se de som att rida in henne på nytt.

ok att unghästarna kan busa men att hålla på o resa sig o tjaffsa varje dag tyder på att hon endera har tagit över makten totalt eller har ont nånstans.

ja du min unghäst var också lugn och stabil när jag började rida in honom men nu innan vintervilan var det bockningar och stegringar, men inte så mycket, och han orkar mycket mer nu när han har fått mer muskler och kondis!! men som sagt det är bara att forstätta det du redan gör, tills sist ger hon upp!!

det där med att göra dem känsligare för hjälperna är jätteviktigt i grundutbildningen! jag red för min tränare och hon gav mej ett rejält pass med att få honom att lyssna aktivt på hjälperna!!
så här gick det till! vi började med tempo växlingar från halt till skritt, lyssnade han inte på skänklarna dirket jag då var det ett litet rapp som gällde (missförstå mig inte)
och till sist var han jättevaken och lyssnade på skänklen, behövde använda spöet max 5 gånger och då gjorde vi även överångar från skritt till trav!
innan hade jag lite problem med att han sprang in i galloppen, med efter alla tempoväxlingar så tog han galloppfattningen dirkekt!! oh vilken härlig känsla!!!
så lycka till med din lilla buse!! :bow:

Hej!
Det enda tips jag har att komma med är att jobba hästen från marken.
Vi har en femåring som har haft en period när hon betett sig precis som du beskriver. Vi fick rådet att återgå till att arbeta från marken för att hitta tillbaka till ett ledarskapsförhållande. Så vi longerade henne fyar dagar i veckan i fem-sex veckor, och var jättenoga med att hon lyssnade på röstkommandon och kroppssignaler, till exempel avsaktningar, halter, vändningar och dylikt, och så fort hon inte lyssnade och började bocka sa vi till på skarpen genom att till exempel dra till i linan så att hon kom ur balans och var på så sätt tvungen att sansa sig. Hon blev då sakta men säkert mer och mer uppmärksam och vi övergick till att jobba henne på samma sätt, fast utan lina. Om hon misskötte sig då struntade vi helt enkelt i henne. Hon blev då så nyfiken att hon kom fram och nästan bad oss om att bry oss om henne.
När vi sedan satt upp och började rida igen var hon en helt annan häst. Eftersom vi hade tränat in röstkommandon kunde vi enkelt lägga till små små hjälper som hon efter några veckor förstod utan rösthjälp.

Så etablera ett förhållande där Du är ledarhingst i den flock som består av dig och hästen, var noga med att hästen lyssnar och börja träna på röstkommandon som hsten sedan associerar med dina hjälper.
Det är nog den mest grundliga vägen att göra det på, även om andra sätt kanske går fortare:D

Innan kunde jag rida ut riktiga rundor i skogen; trava å galoppern bland annat. Nu går det inte ens att skritta ut. Hon har börjat resa sig, sparka, bocka, hoppa åt sidan m.m. varenda dag i ca.20-30 minuter. Vissa dagar mer än andra och vissa mindre. Jag har drivit på framåt och försökt rida igenom det, oxå använt spöet på rumpan så att hon ska framåt och inte sparka. Gjort som min tränare säger men det verkar inte fungera än i alla fall. Börjar bli trött på detta...

jag har oxå problem med att få henne väldigt känslig för hjälperna, det har hon alltid varit.. Finns det något sätt att träna upp känsligheten.?

Ojj glömde säga att hon även sparkar mot andra hästar!

Stycke1. Om du är övertygad om att hon inte har ont. Vissa hästar syns inte hälta på förens man bedövat det onda och de då ändrar rörelse schema. Galopp-metoden: Om hästen galopperar tillräckligt fort kan den inte bocka.

Polska metoden: någon står i mitten av ridhuset/ridbanan och jagar på er med långpisk tills hästen går farm av sig självt varje dag.

Har personligen inte testat något av det men vet andra.

Stycke2 Var konsekvent. Om du omedvetet ger singnaler hit eller dit stänger hästen av.

Gör hon det hela tiden skulle jag tro att något är fel, ni har bara inte hittat vad.

Tack så mycket för alla svar! Nu ska jag ut och gå en sväng i skogen med henne, se hur de går!

Får nog backa tillbaka ett par steg i hennes utbildning och ta det från början.:)

tänkte bara säga det oxå, att jag tro verkligen inte att det är något fel på henne. Frisk och kry men hon är så pigg!!! :bump: då menar jag att hon trippar ute och bara exploderar!..så nu har jag tagit bort lusernen ett tag och bytt ut till korn. Ska bara ge henne något till oxå med protein i! Ev lite lusern eller krafft protein, groov.. Ska kolla lite!

Min annars supersnälla pojke blev lättirriterad och mer tittig när han fick lusern, kan ju inte svära på att det var just lusernen som gjorde det men han har blivit sitt vanliga (lagom busiga:love:) jag sen jag tog bort det.

Sänk kraftfodergivan så skulle jag tro att det blir bättre. De allra flesta hästägare ger sina hästar kraftfoder motsvarande vad en tävlingshäst behöver och då menar jag inte tävlingshästar som skuttar runt på 90 - 1 meters klasser.
Låt dessutom unghästen vara ute så många timmar som möjligt helst dygnet runt så slipper du förhoppningsvis problem med överskottsenergi.

Jag hade löslongerat/longerat innan jag satt upp så att hästen hade fått springa av sig det värsta.

Longera i alla gångarter innan du rider så har hon fått göra av med energi. Annars är nog det vädigt bra att backa och köra markarbete ett tag och lära in kommandon som någon skrev. Lycka till!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 382
Senast: Solstig
·
Ridning Jag red som ung, men slutade i tonåren efter en olycka där jag skadade mig ganska allvarligt. Tog några år att bli helt återställd och...
2
Svar
22
· Visningar
3 645
Senast: Sesca
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
14 027
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka