Bråkar hela tiden! Vad gör man?

S

sippsa90

Jag har fyra hästar, två minishettisar och deras föl plus en shettis halvblodskorsning, kasper. Kasper har gått själv denna vintern pga att hingsten inte är speciellt snäll mot honom. nu har det blivit så att jag måste ha hingsten och Kasper i samma hage, för att betet i hagarna ska räcka till alla och pga att jag tycker synd om hästar som går själva.
Jag släppte ihop dem igår, först gick det jättebra men sen började hingsten (ca 30-40 cm mindre) jaga Kasper runt i hagen tills det flög svett från dem båda, båda var verkligen lika slut. hingsten lugnade ner sig och ställde sig under ett träd för att vila men Kasper fortsatte att springa runt. Vad beror det på och hur kan man få dem att kunna gå i samma hage?!?!? De flesta springer ju ganska rejält men här ger slutar de aldrig! Snälla hjälp, det börjar bli brottom.

Sv: Bråkar hela tiden! Vad gör man?

Jag har fyra hästar, två minishettisar och deras föl plus en shettis halvblodskorsning, kasper. Kasper har gått själv denna vintern pga att hingsten inte är speciellt snäll mot honom. nu har det blivit så att jag måste ha hingsten och Kasper i samma hage, för att betet i hagarna ska räcka till alla och pga att jag tycker synd om hästar som går själva.
Jag släppte ihop dem igår, först gick det jättebra men sen började hingsten (ca 30-40 cm mindre) jaga Kasper runt i hagen tills det flög svett från dem båda, båda var verkligen lika slut. hingsten lugnade ner sig och ställde sig under ett träd för att vila men Kasper fortsatte att springa runt. Vad beror det på och hur kan man få dem att kunna gå i samma hage?!?!? De flesta springer ju ganska rejält men här ger slutar de aldrig! Snälla hjälp, det börjar bli brottom.

Men dela av hagen till två olika hagar så slipper Kasper jagas av hingsten!

jag har tyvärr provat det. men hingsten skulle attackera honom över stängslet, det slutatade med att han fastnade i tråden. Men han skadade sig inte, tack och lov.

Kan du inte göra en ränna/gång emellan delarna då, så han inte når? Eller försöker han ändå?

jag har inte provat det men det känns som att han skulle fortsätta. shettisar är ju fruktansvärt envisa när de sätter den sidan till.

Funkade det inte i vintras lär det inte funka nu heller. Mitt under brunstperioden. Vissa hingstar kan faktist inte gå med andra hästar. Men däremot kan det funka bra på hösten och vintern, när det inte finns något att konkurera om.
Jag har nu under våren fått ta ut alla mina valacker från pojkhagen eftersom den 4-årige hingsten skrämmer/biter/jagar dem. Men han funkar bra med den 1-årige hingsten. Än så länge....

Det är ju ett helt normalt hästbetéende för hingsten. Han vill inte ha Kasper i sin flock helt enkelt. I det vilda så kör ledar hingsten bort alla andra hingstar från flocken och det är det ha försöker göra nu med Kasper.

Så om du inte riskera att någon blir skadad eller i värsta fall till och med dödad så får du helt enkelt bestämma om Kasper eller hingsten ska gå själv.

Varför fortsätter Kasper springa även om hingsten inte gör något? Är det flykt instinkten?

Som det verkar nu då måste jag byta hingsten, eller? Kasper är ganska gammal så han ska vara kvar, men han måste väl ha en kompis? vi kan kanske försöka fixa en jämgammal så att han får någon att vara med de sista åren.

Kasper springer troligen för att han dels är rädd och försöker komma bort från den lille och dels för att han blivit så stressad av att bli jagad att han blir blockerad i hjärnan.
Den här hingsten kommer troligen aldrig att kunna gå med någon annan häst än sina egna ston och deras avkomma upp till en viss ålder, så länge han är kvar hos dig. Så om inte Kasper kan gå med dina ston och hingsten för sig själv så är det nog bättre att försöka hitta ett annat sällskap åt honom. En ny hingst är nog inte heller någon lösning om den ska betäcka dina sto så är risken stor att även den gör som din nuvarande, jagar Kasper.

jag håller med dig. det känns ganska hopplöst. jagfunderar på att behålla deras föl men sälja föräldrarna. det borde väl kunna funka? jag känner att Kasper är prioritet i det här läget, han är ganska gammal och han har bott här i flera år så jag tycker att hans "välgång" går i första hand. Är det fel att tänka så? Jag har börjat bli lite förvirrad när det gäller denna frågan. Jag vill inte att någon av dem ska fara illa, men det är svårt att veta hur man bäst ska göra...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har haft min häst sedan 2015 nu och vi kommer väldigt bra överens. Hon är väldigt ranghög och bestämd, visar tydligt missnöje men...
Svar
3
· Visningar
1 725
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 763
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama