Bråkande marsvin

S

.Sandra.

Hej,

Förrut så hade jag mina marsvin i mitt rum. Det är två hanar, den ene lite större än den andra. Dom är ungefär lika gamla, en är några månader äldre.
Dom bråkade, sprang runt så mycket att jag inte kunde sova på nätterna.
Men i går, 6 maj, ställde vi ner dom i köket istället, och jag har varken hört/märkt något bråk nu sen dess :D
Förrut var dom också väldigt ovänner och kunde inte sitta tillsammans under hyllan. Men nu är problemet att dom samsas och kommer inte ut istället... :(

Vet inte riktigt hur jag ska göra, tack för all hjälp! :confused:

Hälsningar,
Sandra

Sv: Bråkande marsvin

.Sandra. skrev:
Hej,

Förrut så hade jag mina marsvin i mitt rum. Det är två hanar, den ene lite större än den andra. Dom är ungefär lika gamla, en är några månader äldre.
Dom bråkade, sprang runt så mycket att jag inte kunde sova på nätterna.
Men i går, 6 maj, ställde vi ner dom i köket istället, och jag har varken hört/märkt något bråk nu sen dess :D
Förrut var dom också väldigt ovänner och kunde inte sitta tillsammans under hyllan. Men nu är problemet att dom samsas och kommer inte ut istället... :(

Vet inte riktigt hur jag ska göra, tack för all hjälp! :confused:

Hälsningar,
Sandra
De blev säkert rädda av flytten och däför söker de nu trygghet hos varann. Om de är ok. i övrigt så låt dem vara ifred tills de självmant kommer ut och söker kontakt.

Jag tror att det beror på osäkerheten ute.

Nu har inte jag några svin kvar, men vi hade två burar förut med fyra honor i (mor + dotter).
I bur 1) så gnabbas det jämt , dottern försöker sitta på hustaket/tränga sej före till höhäcken och mamman säjer ifrån. Till syvende och sist så vinner alltid mamman, hon når högst med huvet :)

i bur 2) så höll de sams rätt så bra, men blev det gnabb så sprang Freja och bet Tuva i rumpan och Tuva sparkade tillbaks :crazy: ... runt runt :angel:
Deras rangordning vart aldrig riktigt befäst, Tuva var ju äldst men mycket vek, så lillFreja klättrade redan från bebisstadiet.

När alla fyra var ute så bildade de genast marsvinståg, förutom äldsta honan som sket i alltihop och satt och åt persilja på golvet :D Men de andra tre sprang runt i en fin rad och undersökte (tillsammans är vi starka).
Men i en bur alla fyra = gick inte !!!

Vi har 6 marsvin och 1 kanin inne: Jag har 1 kanin + 1 marsvin i köket, mina barn David och Linnea har 3 resp. 2 marsvin i sina rum. Vårt marsvinsägande började med en gammal tjock hane som ingen ville ha längre. En bybo kom och dumpade honom hos mig. Vi köpte en hanunge som sällskap, eftersom man enligt lag måste ha minst två och de inte trivs ensamma. Det gick bra tills den lille blev könsmogen, då gick det inte längre utan det var ständiga fajter mellan dem i buren. Vi provade, på inrådan av veterinären, att kastrera båda men det hjälpte inte.
En gammal liten hermelinkanin lämnades också hit för omplacering alt. avlivning men vi visste att ingen som ska skaffa kanin vill ha en 5 år gammal fet kaninhane så det första alternativet var utelutet. Han visade sig dock vara en underbar genomsnäll liten kaningubbe så han fick stanna hos oss och han blev snabbt jättebra kompis med den lilla marsvinshanen. Så hade vi löst den sidan av problemet men det som återstod var ändå det ursprungliga med den gamla marsvinshanen. Till honom köpte vi då en liten hona vilket visade sig vara ett lyckokast. Hon följde den gamla farbrorn hack i häl och han bara brummade och verkade väldigt lycklig. Idag har han två honor och är en normalviktig välmående flockledare och även kaninen har kommit ner i normalvikt av allt fritt skuttande på mitt köksgolv på dagarna.
Marsvinsföreningen berättade i sin tidning om ett marsvin som blivit lämnad i en kartong vid Hagaparkens parkering och som hittats hungrig och rädd av parkarbetare. Vi tog hem honom och provade att ha honom ihop med kaninen och den unga marsvinshanen - men icke sa nicke. Det gick inte, de andra två hade blivit ett väldigt tajt par och släppte inte in honom alls. Så stod vi åter där med en ensam hane som inte gick ihop med de andra. Åter chansade vi och köpte en liten hanunge och denna gång lyckades det så dessa två killar trivs bra ihop. :D

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 046
Senast: alazzi
·
Hundhälsa Hej. Längesedan jag var aktiv på detta forum men nu känner jag att jag behöver skriva av mig och kanske få ett gott råd eller två så...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 466
Senast: LelleLilla
·
Däggdjur Bakgrund: 2 hanar nu 3 år flyttade hit i somras som sällskap åt vår nu 2 åriga hane,eftersom han gått ensam sedan vi tog över honom i...
Svar
5
· Visningar
1 581
Senast: oz_joj
·
Övr. Hund Frågar för att höra om det är någon som kan hitta ett mönster eller orsak som jag har missat. Här hemma bor det en bearded collie...
2
Svar
23
· Visningar
4 912
Senast: Nenyah
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar