Bråkande hundar. LÅNGT!

Energi

Trådstartare
Egentligen orkar jag nog inte alls skriva, så ni får ursäkta ifall det blir svamligt och konstigt...

För fyra år sedan köpte vi en australisk terrier (hane). En väldigt dominant herre som gärna bestämmer. Efter 1 år kastrerades han och han blev så mycket lugnare. Nu, fyra år senare, är han den bästa hund man kan tänka sig, lydig, trevlig, tillgiven och pigg och glad.

För ett halv år sedan fann vi en annons om en tik som skulle säljas. Hon var då 1,5 år och såldes då familjen inte hade tid. Vi hälsade på och fattade tycke för henne direkt, trots hennes "attityd". Hon kissade alltså på sig, rymde, drog i kopplet, jagade katter osv osv. Vi kom dit med våran hanhund och tiken började markera, morra och försökte anfalla. Enligt tidigare familj "gjorde hon alltid så ibörjan".
Visst, sa vi, och bestämde träff hemma hos oss dagen efter, då var det inga problem alls.
Sedan köpte vi henne och allt har varit jättebra, hon har slutat kissa på sig, drar inte alls lika mycket i kopplet och får den motion och den mat hon behöver, har alltså blivit en riktigt trevlig familjehund.

Men nu har alltså det som inte får inträffa, inträffat. Vi funderar allvarligt på att sälja henne, eller höra med tidigare ägare om de vill ha tillbaka henne.
Hundarna har rykt ihop fyra gånger, de två första gångerna var det inte så farligt, de markerade och sen var det bra.
Men igår rök de ihop rejält, hanen fick ett rejält bett över nacken och tiken klarade sig. Vi pratade hela familjen om hur vi skulle gå vidare och kom överrens om att hon skulle få en chans till.

Men redan idag rök de ihop en sista gång, ORDENTLIGT! Hanen blev biten i ansiktet och tiken har svullen och blödande tass.
Det har hela tiden varit tiken som "startat" fajterna, hon har hoppat på hanen och velat bråka/busa.

Först och främst, bör vi ge upp? Om inte, vad ska vi göra för att förhindra att detta händer?
Om dom nu skulle råka ihop igen, HUR gör vi för att sära på dom utan att själv bli skadade på kuppen?
(pappa kan sen igår inte röra högerarmen efter ett ordentligt bett i handleden)

Snälla, vi behöver hjälp, snart ger jag upp.:cry:
 
Sv: Bråkande hundar. LÅNGT!

vad konstigt att de börjar bråka nu, så långt efter att tiken flyttat in.

Kan hon ha löp på gång eller så ?
Eller är hon skendräktig ?

Se till att pappas sår bli omhändertaget !
 
Sv: Bråkande hundar. LÅNGT!

Är det något i hundarnas vardag som har ändrats?
Ska tiken börja löpa?Jag skulle börja med att göra en hälsoundersökning hos veterinär, tiken kan ha ont någonstans och har detta beteende kommit helt plötsligt så kan hon faktiskt må dåligt på något vis.Hittas inget fel så får ni nog sätta er ner och fundera och prata med varandra för att ev. hitta en orsak till detta bråkande.
Det är inte roligt med hundar som slåss, förstår att ni vill hitta en lösning.Är det i någon speciell situation de har rykt ihop?Mat, godis , leksak ?
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tik som blir 3 år om 2 månader blir så väldigt markerade mot yngre hundar när de är lösa. Är det "normalt" för en tik som är typ...
Svar
1
· Visningar
759
Senast: Fetaost
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 790
Senast: Hermelin
·
Hundträning Hej! Har nån haft en hund med resursförsvar (mot andra hundar) som blivit bättre med träning? Och isf vad för träning? Jag har en tik...
Svar
8
· Visningar
1 080
Senast: Emmi
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
4 532
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp