Thera

Trådstartare
Nu vill jag ha lite goda råd om hur ni hade gjort. I vårt stall står mitt varmblod med tvåmånaders föl samt två islänningar. Dessa hästarna har gått ihop flera år utan problem, förutom att min häst håller ganska hårt på att hon är högst i rang.

Nu har ägarna köpt en unghäst som det var tänkt skulle gå ihop med de andra, då det bara är en (stor) hage vi har bete i just nu. Först släppte vi ihop islänningarna med den nya och det gick jättebra. Efter två dagar släppte vi in mitt sto med föl, vartefter min sparkar unghästen och är superelak. Efter två veterinärbesök och skilda hagar börjar nu betet ta slut och vi måste antingen släppa ihop dem i den stora hagen eller att jag får flytta mina. Att dela hagen är heller inget vidare bra alternativ då hagen är gigantisk. Dessutom vill jag gärna att min lille ska få gå ihop med andra unghästar.

Hur hade ni gjort, hade ni vågat att testa och släppa ihop dom eller? Hagen är som sagt stooor så det finns ingen risk att min kan tränga upp den nya i ett hörn eller nåt och de kan ju dessutom gå långt ifrån varandra. Samtidigt vill vi inte ha ut veterinären fler gånger... :crazy:

Tacksam för råd och tips!
 
Sv: Bråk...

OM du har möjlighet ställ in dom i varsin box brevid varandra övernatten, så brukar rangårdningen vara klar vid morgonen...
 
Sv: Bråk...

Hade jag varit unghästägaren hade jag INTE velat släppa ihop en gång till.
Prova ovanstående om det finns möjlighet, lät som en bra idé så man kan kolla hur dom beter sig.
 

Liknande trådar

Hästhantering Har min häst i lösdrift med en annan häst. Båda ston. Min är väldigt hög i rang och vill ha sitt space, den andra är väldigt låg i rang...
Svar
14
· Visningar
1 652
Senast: jemeni
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
1 011
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 096
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp