Bråk vid utfodring

Hepzheba

Trådstartare
Jag har lite problem med mina två foderhästar, båda äldre ston (15 och 18 år). De har gått ihop sedan oktober, i ungefär en månad var det tre tanthästar i hagen men numera är det bara de två. Den äldre (Tessan) blir skitsur på den andra (Elma) när det är matdags (kraftfoder). De äter i ligghallen och Tessan springer rakt fram till maten då. När Elma ska in i ligghallen och äta (oftast när Tessan ätit en stund) så lägger Tessan öronen bakåt och sparkar/lyfter ena bakbenet hotfullt mot Elma (dock går Elma aldrig så pass nära att hon riskerar att bli träffad). Hon har gjort så hela tiden (sen de blev själva, innan skötte den andra hästen mobbningen av Elma). Jag har tänkt att det inte gör så mycket, men nu har det börjat bli värre. Igår attackerade Tessan praktiskt taget Elma och bet henne i manken (inte jätteallvarligt, kanske, men jag blir orolig ändå). Elma är ju dock smart och springer undan på en gång när Tessan börjar hålla på, men jag tycker inte om det ändå. Finns det något man kan göra? Jag skäller på Tessan så fort jag ser att hon sparkar mot Elma, borde jag låta dem sköta det själva eller borde jag lägga mig i ännu mer? Jag känner att om det eskalerar vet jag inte om jag kan ha kvar dem båda två :cry: Tessan domderar även vid höbingen, men inte alls lika mycket, utan det är just vid kraftfodringen som hon håller på.

Tessan är för övrigt den utav dem som jag rider och som alltså är mest motionerad, Elma är bara sällskap, om det gör någon skillnad.

Tips på vad jag kan göra? Eller någon som varit i liknande situation?
 
Sv: Bråk vid utfodring

Måste du fodra i ligghallen. Kan du inte göra två högar långt ifrån varandra?
 
Sv: Bråk vid utfodring

Det gäller alltså kraftfodret och krubborna är placerade i ligghallen, dock så långt ifrån varandra som möjligt.
 
Sv: Bråk vid utfodring

Jag har 3 hästar varav ett sto har bott här i ca 2,5 månad.
I början var det ganska mkt bråk mellan henne och det äldre stoet och det beror väl på att rangordningen ska göras upp.

Den nya hästen blev sparkad 2 ggr under de 2 första veckorna, men idag går det äldsta stoet undan vid höet och tar sin hög sist.

Jag lägger 3 högar med 3-4 meter emellan, så idag funkar det utmärkt.
Kraftfoder får de inne på kvällen
 
Senast ändrad:
Sv: Bråk vid utfodring

Det är ju ett fullt normalt beteende.
Varför inte binda fast hästarna vid krubborna, så de får äta sitt kraftfoder i lugn och ro. (Om de nu ens behöver kraftfoder?)
 
Sv: Bråk vid utfodring

Varför inte binda fast hästarna vid krubborna, så de får äta sitt kraftfoder i lugn och ro. (Om de nu ens behöver kraftfoder?)

Så gör jag om jag måste fodra bägge ute.
Oftast passar jag dock på när jag ändå har den ena inne i boxen efter arbete. Ger den ena inne och den andra ute i ligghallen - båda äter i lugn och ro.

Om den ena rids borde det ju gå att göra så i alla fall de flesta dagar?
 
Sv: Bråk vid utfodring

Kl

Jag skulle aldrig få för mig att fodra kraftfoder i ligghallen med lösa hästar, det är ju som gjort för problem.

Här binds hästarna upp vid fodring och var och en står lugnt på sin plats.

Mkt enkel lösning på ditt problem; skruva upp bindringar vid krubborna och bind upp hästarna.
 
Sv: Bråk vid utfodring

Jag tycker att hästarna ska få äta i lugn och ro så jag tar in en och lämnar den andre ute, när jag rider så blir det den hästen men om jag inte rider så tar jag in unghästen i boxen. Om jag någon gång skulle ge dom ute så sätter jag grimma på den som äter minst/fortast och håller i den till den andra är färdig. Binda upp är ju ett alternativ men jag tycker inte det behövs om man har bara två. Har haft tre hästar som fungerade så bra att jag bara kunde ställa ut hinkarna bredvid varandra och dom höll sig till sin hink, men tror inte det är så vanligt!
 
Sv: Bråk vid utfodring

Kruva upp en uppbindningsring vi varje krubba och ta ett grimskaft och binder upp dom så bägge kan äta i fred.

Kram
 
Sv: Bråk vid utfodring

Håller med de andra.

Ger kraftfoder i stallet, grovfodret fördelar jag ut så mycket jag kan (2 hästar).
 
Sv: Bråk vid utfodring

På sommaren när mina hästar går ute dygnet runt får dom krafftfodret ute i hagen och om jag står bredvid dom så tittar dom inte ens åt varann utan äter lugnt ur sin krubba. Dom vet så väl att det inte är lönt att vara sur på den andre eller försöka äta upp dennes mat när jag står där. Dom vet att jag är ledaren och har respekt för mig och vet mycket väl att dom inte ens får lägga ett öra åt den andra när jag står bredvid. Men skulle jag gå ifrån hästarna när de står lösa och äter i hagen så hade dom garanterat försökt sno varandras mat.
 
Sv: Bråk vid utfodring

Jag har tre djur och har satt upp ringar så jag kan binda upp två av dem (minstingen äter långsammast). I början surade de lite att de satt fast men efter bara några dagar så gillade de läget och stod snällt. Hade dem sen lösa och stod bakom och vaktade med en långpisk som jag bara höjde om ngn försökte flytta sig. Nu räcker det att jag står bakom och höjer fingret och säger nej! eller bara blänger på dem om någon försöker lämna sin plats så står de kvar tills minstingen har ätit klart. De lär sig snabbt vad som gäller. Men om jag inte övervakar dem så äter de upp lillens mat. Om jag tex mockar samtidigt brukar jag binda upp i alla fall den mest ranghöga.
 
Sv: Bråk vid utfodring

Låter som många har samma lösning på problemet. Har bundit upp den ranghöga och då försökte hon inte ens flytta på sig när den andra kom in. Tack för hjälpen :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 091
Senast: Vallmo
·
M
Övr. Barn Bakgrund: Vi har en tioårig flicka, ganska känslig sak som vi redan från början fått stötta och pusha i alla situationer. Hon blir lätt...
Svar
11
· Visningar
2 654
Senast: Sonic76
·
Hundhälsa Lååångt! Fy vilken dag.. Har haft veterinärmaraton idag. Började dagen kl 09 på Ultuna, för att kolla upp Viktors kli igen...
2
Svar
35
· Visningar
6 382
Senast: Och_Aye
·
Träning Min häst har börjat bli väldigt jobbig. Lite snabb historik: Har haft honom sen 1 års ålder och han är nu 5 år. Flyttade till ett annat...
2
Svar
26
· Visningar
2 014
Senast: Ireland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp