Hepzheba
Trådstartare
Jag har lite problem med mina två foderhästar, båda äldre ston (15 och 18 år). De har gått ihop sedan oktober, i ungefär en månad var det tre tanthästar i hagen men numera är det bara de två. Den äldre (Tessan) blir skitsur på den andra (Elma) när det är matdags (kraftfoder). De äter i ligghallen och Tessan springer rakt fram till maten då. När Elma ska in i ligghallen och äta (oftast när Tessan ätit en stund) så lägger Tessan öronen bakåt och sparkar/lyfter ena bakbenet hotfullt mot Elma (dock går Elma aldrig så pass nära att hon riskerar att bli träffad). Hon har gjort så hela tiden (sen de blev själva, innan skötte den andra hästen mobbningen av Elma). Jag har tänkt att det inte gör så mycket, men nu har det börjat bli värre. Igår attackerade Tessan praktiskt taget Elma och bet henne i manken (inte jätteallvarligt, kanske, men jag blir orolig ändå). Elma är ju dock smart och springer undan på en gång när Tessan börjar hålla på, men jag tycker inte om det ändå. Finns det något man kan göra? Jag skäller på Tessan så fort jag ser att hon sparkar mot Elma, borde jag låta dem sköta det själva eller borde jag lägga mig i ännu mer? Jag känner att om det eskalerar vet jag inte om jag kan ha kvar dem båda två Tessan domderar även vid höbingen, men inte alls lika mycket, utan det är just vid kraftfodringen som hon håller på.
Tessan är för övrigt den utav dem som jag rider och som alltså är mest motionerad, Elma är bara sällskap, om det gör någon skillnad.
Tips på vad jag kan göra? Eller någon som varit i liknande situation?
Tessan är för övrigt den utav dem som jag rider och som alltså är mest motionerad, Elma är bara sällskap, om det gör någon skillnad.
Tips på vad jag kan göra? Eller någon som varit i liknande situation?