Bråk på dagis

Lejonelle

Trådstartare
Två hundar i samma familj har gått på hunddagis i c:a en månad. Hund nr 1 9 år kastrat. Hund nr 2 8 mån unghund. Jämnstora på ungefär 20 kg. På dagis säger personalen att det går bra och hundarna verkar också trivas och är nöjda. Med mattes goda minne skiljer de ibland på hundarna och låter dem umgås med andra hundar under kontrollerade former. Men idag plötsligt när jag hämtar på dagis får jag reda på att mina hundar har rykt ihop med varandra. Det hände när mina två var tillsammans med en tredje hund som de träffat tidigare. Jag vet inget om den hunden, kön ålder etc.

Min äldre hund har fått en smäll över nosen och eventuellt skadat en hörntand. Han är svullen och det har blött i munnen.

Hur går jag nu vidare? Jag såg inte situationen och känner inte den tredje inblandade hunden. På dagis finns viss mycket erfaren personal men också typ unga hundtjejer och praktikanter. Jag vet inte varför de släppte ihop mina två med en annan hund och hur mötet avlöpte fram till att det blev bråk. Vem som muckade med vem. Ifall de var övervakade under tiden. Och i så fall av vem.

Mina pojkar brottas med varandra varje dag men det har hittills aldrig blivit bråk och definitivt inga skador. Kanske var det en olyckshändelse, svårt att tänka mig att unghunden verkligen varit aggressiv. Risken för skador ökar förstås i ett hägn när man inte kommer undan.

Jag vill förstås inte att det ska bli skador. Kontrollfreak som jag är känns det inte heller bra att inte ha kontroll över vilka hundar de släpps ihop med. Jag måste förstås prata med personalen och ta reda på vad som egentligen hände, hade inte riktigt tid vid hämtningen idag. Men vad tycker jag om fortsättningen? Jag bestämmer ju och kan självklart bestämma att det är stopp för kontakter med andra hundar men jag tror ju ändå att det är stimulerande för dem och bra träning för unghunden om det sker under bra former. Frågan är, är det bra former?

Hjälp mig - hur skulle ni ha tänkt?

Senast ändrad:
Sv: Bråk på dagis

Jag skulle inte ha tänkt någonting förrän jag fått höra exakt vad som hänt och vad personalen tror sig ha sett utlöst incidenten.

Jag har själv en äldre tik (6år) och yngre hane (8mån) och tillsammans funkar de bra, på varsitt håll funkar de bra, men kasta in en främmande hund med dem och det uppstår lätt konflikter. Hanen vaktar honan, den äldre vill uppfostra den yngre, den yngre vill kaxa mot den nya, den äldre vill gå in och bryta och beroende på hur den främmande reagerar på allt detta så kan det sluta hur som helst om ingen har koll och bryter ev. tendenser.

Spontant skulle jag i ditt fall be att de håller isär dina hundar helt, eller låter dem gå ihop hela tiden och därmed "lär sig" att samsas även bland andra hundar. Inte flytta fram och tillbaka, speciellt inte när de bara gått på dagiset i fyra veckor.

Jag har själv en äldre tik (6år) och yngre hane (8mån) och tillsammans funkar de bra, på varsitt håll funkar de bra, men kasta in en främmande hund med dem och det uppstår lätt konflikter.

Ja, det är så jag har tänkt så därför känns det så märkligt att de satte ihop dem med ytterligare en hund. Det känns lite som experimentverkstad och det vet jag inte om jag har lust att gå med på.

Jag satte min tik på ett skitdåligt hunddagis en gång där hundarna satt i boxar om 3-4st i en barack. Ingen översyn, olåst, och man fick hämta/lämna sin hund själv om ingen kom ut och mötte en. Hunden satt med olika "kamrater" nästan hela tiden... Oerhört oseriöst och jag tror jag stod ut i 10 dagar.

Det finns bra dagis och det finns skitdåliga dagis och allt där emellan. Hur du ska gå vidare efter det här tycker jag du ska besluta när du tar upp detta till diskussion och baserat på hur du bemöts då. Tas dina åsikter på allvar eller slätas de över.

Men har hunddagiset verkligen så fria händer när det kommer till att släppa ihop hundar ?

Jag skulle ha blivit rejält upprörd om samma situation uppstod med min hund faktiskt. Hon är trygg och bra med de flesta hundar och att umgås med en annan hund har aldrig varit problem. Däremot att släppa ihop en "icke" flockhund så att dom plötsligt ska umgås alla tre, det låter rejält kokkilokki?

Jag håller förövrigt med Skogis, huruvida du ska gå vidare beror på hur hunddagiset beter sig i diskussion. Jag tycker fortfarande att det låter rejält kokkilokki att göra som dom gjorde, av vilken anledning är jag nyfiken på att höra.

Men har hunddagiset verkligen så fria händer när det kommer till att släppa ihop hundar ?

Alla dagis (4-6st) jag varit i kontakt med slår direkt fast att det är upp till dem att sätta hunden in en lämplig grupp eller möblera om vid behov. Ett bra hunddagis lyssnar iaf på matte/husse och kollar om hunden trivs/inte trivs med vissa andra typer av hundar. På det bästa dagiset jag haft hund berättade de att de hade bara en plats kvar och det var i en grupp med unghanar, "trodde jag att min tik skulle kunna trivas där?". (Det gjorde hon, hon lugnade hela gruppen.)

Som jag förstod situationen idag när jag pratade med dem så var det såhär. Mina hanar har umgåtts med en stor lugn kastrerad hanhund. De har träffat honom var för sig och även tillsammans alla tre tidigare. Det som hände igår var att min unghund gick igång på några andra hundar i ett angränsande hägn, började väl stressa runt och bete sig buffligt och gamlingen blev förbannad. Den tredje hunden var inte inblandad i bråket utan satt bredvid. Eftersom det inte finns några som helst bitmärken på någon av mina hundar utan min gamling fått en smäll över nosen så gissar jag att han i tumultet helt enkelt fick en dansk skalle. Eller slog i någonting. Hans tänder är inte toppenbra så det är möjligt att det inte behövdes så mycket. Som situationen beskrevs för mig så känner jag inte att dagis har gjort något fel eller konstigt, situationen berodde inte på ett oseriöst ihopsläpp utan på att min unghund gick igång på hela situationen med hundar i olika hägn. Då kan man fundera på om dagis är en bra miljö över huvud taget men det är en lite senare diskussion.

I alla fall så har vi veterinärtid med Z lite senare idag så får vi väl se vad det är för skador i munnen. Imorse såg han skaplig ut men nu ser han ut som en fotboll. (nej, jag överdrev, tennisboll).

Dagis kan vara en bra miljö, om det är ett bra dagis och en bra sammansättning av hundar. Att en unghund reagerar på gruff i närliggande rasthage är inget konstigt tycker jag. Beroende på hur det styrs upp kan det hjälpa din hund med en viktig social bit, eller eskalera till ett problem.

Dagis kan vara en bra miljö, om det är ett bra dagis och en bra sammansättning av hundar. Att en unghund reagerar på gruff i närliggande rasthage är inget konstigt tycker jag. Beroende på hur det styrs upp kan det hjälpa din hund med en viktig social bit, eller eskalera till ett problem.

Precis! Har funderat vidare på situationen och också lite på vad jag sett de senaste veckorna när vi har varit i röriga miljöer typ valpkursen eller ute på stan. Förut kopplade han av, trygg i att matte har koll. Nu är han mycket mera yr i mössan, går igång och verkar tro att han på något sätt behöver ha koll på vad som händer. Vilket jag förstås omedelbart bryter genom att avleda med en uppgift eller liknande. Det jag kan tänka mig händer på dagis är att det får fortsätta och att han går upp i stress. Inget konstigt alls men med en ung vallhund vill jag inte befästa ett beteende som riskerar att eskalera till ett problem. Jag gillar inte problem.

Så jag har pratat igenom det idag med chefen på dagis och bett honom gå igenom med personalen, förhoppningsvis leder det till att han får bättre stöd i den stressande situationen och slipper tro att han ska ha koll. Så lär han sig att ävn om det är rörigt så behöver inte han ta ansvar för det utan kan koppla av.

Vad tror du om det?

Det låter rimligt. En unghund av vallhundstyp (jag har själv en sån på 8mån hemma) kan jag tycka är den typ av hund som nog har svårast att slappna av på ett hunddagis där hundgrupper rastas i hagar. Men om personalen är kompetent nog att styra upp ett stressat beteende så är det en erfarenhet guld värd för hunden. Men hänger ju som sagt på det är "om":et, om de klarar av det.

Jag skulle ge det några veckor till och se vad som händer. :) Har du förtroende i övrigt för personalen så ge dem absolut en chans att förbättra situationen.

Har du förtroende i övrigt för personalen så ge dem absolut en chans att förbättra situationen.

Idag hade hundarna varit i lugnare hägn på en annan sida om anläggningen och jag tycker att valpen verkar lugnare och mera avspänd. Vi får se hur det fortsätter.

Jag har förtroende för innehavaren som är en gedigen hundmänniska men det är också mycket praktikanter och unga tjejer som jobbar. Jag har verkligen inget emot ungdomar men när det gäller beslut om vad som är lämpligt för min unghund ser jag helst att de fattas av i första hand mig och i andra hand av erfaren personal i samråd med mig. Lejonelle är mycket Kan Bäst Själv :devil:

En månad till ska de gå på dagis, sen blir det ett längre sommaruppehåll och sen får vi se. Jag har tyckt det har varit jättebra att gå på dagis två dagar i veckan de dagar jag jobbar länge, så kan jag vara duktig matte alla andra dagar.

Just praktikanter och yngre tjejer på hunddagis har jag inte många goda erfarenheter av tyvärr, de är alla "proffs" efter fyra veckors praktik och avfärdar gärna mattes instruktioner med att hon är överdrivet nojjig eller nåt... :grin: Hoppas dagisföreståndaren kan styra upp det då, låter bra att det gick lugnare till idag!

Just praktikanter och yngre tjejer på hunddagis har jag inte många goda erfarenheter av tyvärr, de är alla "proffs" efter fyra veckors praktik

Jo. Det är ju inte så konstigt att de inte har erfarenhet men de måste ha handledning. Sådär tvärsäker som man är i 18-20-årsåldern är man ju aldrig mer i livet... tack och lov.

Liknande trådar

Övr. Hund Hjälp mig bena ut detta. Vill jag egentligen ha två hundar? Min hund, en goldentik, är nu 5 år och jag har börjat fundera lite smått på...
2
Svar
39
· Visningar
4 772
Senast: Bexzor
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 707
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en något ängsligt lagd kh collietik på 3,5 år, kastrerad. Hon har varit i familjen i två år. Hon kan upplevas ”tråkig” för att...
2
Svar
20
· Visningar
3 035
Senast: em-pirre
·
Juridik & Ekonomi Med anledning av min systers plötsliga död för en och en halv vecka sedan och därefter min familjs sedvanliga drama och bråk, som...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
9 252

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka