Bråk med uppfödaren!!

Sv: Bråk med uppfödaren!!

Har en fråga till!

Vem ska stå som ägare för hunden vid ett fodervärdsavtal?
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Jag har alltid stått som ägare på hunden när jag haft foderhund och de hundar jag haft ute på foder har deras fodervärdar alltid stått som ägare på.

Enligt SKK så är det bättre att den som hunden bor hos står som ägare på hunden om den skulle komma bort..
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Lånar tråden

Har en kompis som är fodervärd till en hund av just nu mycket populär hundrsa. Denna tik är väldigt otypisk för sin ras och saknar en tand. Mentalt är hon inget att skryta med heller. Trots alla detta planerar uppfödaren att para tiken. Kan man förhindra detta på något vis. Rasklubben känner till "fallet" man vad göra?
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Som fodervärd är det inte mycket man kan göra faktiskt. Uppfödaren har avelsrätt och det är också på uppfödarens ansvar att para rastypiska hundar (både mentalt och fysiskt).

Om rasklubben är vidtalad om problemet, så är det upp till dem att ta ställning om hur det ska hanteras om uppfödaren avlar på tiken.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Tack! Kan uppfödaren ta tillbaka tiken av någon anledning? Hunden i fråga sköts klanerfritt.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Som uppfödare är det extremt svårt att ta tillbaka en foderhund.
Då ska det till rejäl vanskötsel eller (vilket förekommer) att fodervärden ljuger om löp och inte tillhandahåller hunden för parning/meritering enligt avtalet.
Och det ska då vara konstant sådant beteende från fodervärdens sida för att man som uppfödare ens ska ha skuggan av en chans att kunna ta tillbaka hunden.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Ok, jättebra svar.
Nu vet jag ju inte exakt turerna just vid utställningen utomlands, ska fråga hur det blev med den. Det är nog bra om de kollar avtalet mm. så de inte gör något omedvetet fel. Tror mest att de inte ville skicka sin hund med uppfödaren för den har dålig ordning på hundarna, mycket ögoninflamationer som den inte gör något åt,+ förhudsinflamationer (därför ville de åka själv men fick inte råd). De har varit dit och hälsat på flera ggr och han blir smittad. De har påtalat detta men uppf. viftar bort och pratar om annat.

Det är en stor ras som tydligen är lite blyg och reserverad som små men i nio-tio månadersålder brukar det växa bort men det har det inte gjort på brorsans hund (de tog honom vid fem mån., hade kommit tillbaka från en annan köpare) Så han är fortfarande väldigt osäker på människor och händelser. Sambon är väldigt duktig på hundar (haft många schäfrar) och vet själv att deras hund är olämplig i avel pga det sociala som inte fungerar. Hon är osäker på sin hund - opålitlig. Hon vill hålla koll vid okända människor för de vet inte vad han gör om han skulle bli trängd.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vi har en sex månader gammal hane av sällskapsras som vi trivs oerhört bra med, han är lätt att ha att göra med och ha med sig överallt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 785
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund För att inte förstöra Liten_Ann`s tråd om problemet med hennes foderhund, så startar jag en ny med positivt resp negativt att vara foder...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 229
Senast: Zqathan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 307
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp