Bråk med uppfödaren!!

S

siwisarah

Har en Samojedtik på foder och jag och uppfödaren kommer inte överens alls!
Min tik blir 5 i år och har fortfarande inte HD röntgats, men efter mycket tjat från min sida så ska hon nu röntgas.

Jag vill inte lämna min hund till henne eftersom jag anser att hon inte sköter sina egna hundar, kommer man hem till henne hittar man avföring både till höger och vänster och bakom och framför.
Hundarna är toviga och skitiga och hela vistelsen hos henne är allmänt otrevlig.

Nu är historien om det här jättelång och egenteligen ganska barnslig.
Jag bad uppfödaren att skriva över hunden i fråga på mig så att jag själv kan ta hand om henne och få allt gjort som ska göras, men hon fortsätter jävlas istället!

Foderavtalet sträcker sig fram till hon fyller fem år eller tills hon tagit två kullar och i det här fallet hinner hon troligtvis inte ta ngra kullar innan hon fyller fem år, vilket jag även hoppas att hon inte gör så jag slipper lämna min älskling hos henne!

Är det någon som befunnit sig i samma sist med en foderhund?
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Men om hunden fyller fem år nu snart, så blir hon ju din. Då behöver ni inte bråka mer.
Uppfödaren väljer ju själv hom hon vill höftledsröntga eller inte. Och ska hon nu inte ha valpar (om hon inte hinner med en kull) så kanske hon struntar i det.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Min bror har en foderhund som uppfödaren skulle ta några kullar efter, en hane. Nu visar det sig att denne hane går jättebra på utställningar och uppfödaren har börjat tjafsa och säger att de misssköter hunden och vill ha tillbaka honom. Uppfödaren säger att hunden har ont i ryggen mm. Brorsan och sambo säger att de kan ta hunden till vet. för att visa att det inte är sant men det säger uppf. ifrån. Jag tror brorsan ska (om de kan och behövs) avelspärra honom för han har ev. ärftliga eksem som har börjat visa sig och tydligen ska det inte avlas när de har dessa eksem. (nu vet jag inte säkert om det är så och vägen dit är lång). Sen är hunden väldigt dålig psykiskt och uppfödaren vill ta hunden utomlands och ställa, min brorsa med sambo har inte råd och de vill inte skicka honom med uppfödare och massa hundar för de vet att han inte klarar det.

Det är verkligen tråkigt sånt här.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Jo men saken var den att jag ville ha henne röntgad för att jag ville tävla med henne i drag. Men fick inte röngta henne själv på egen bekostnad av uppfödaren.
Som uppfödare vill man väl ändå ha en tik med meriter om det är möjligt?
Så det var ju till hennes egen fördel också!

:idea:
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Uppfödaren kan inte ta tillbaka hunden hur som helst. Ska mycket till för hon ska kunna göra det.
De har rätt att åka till vet hur mycket de vill.
Vad menar du med att de inte har råd? Vill uppfödaren ställa ut få hon betala alla kostnades själv.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Varför skulle du inte få röntga henne? Röntga henne när hon blir fem då, verkar ju inte vara långt dit :)
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Jo det gör jag också men alla fem åren har gått till spillo rent tävlingsmässigt för att jag inte fått lov att röntga henne! :devil:

Men allvarligt talat, va f*n skulle hon kunna göra om jag nu gick självmant och röntgade henne?
Hon kan inte ta tillbaka henne för det väl?
Vad jag har förstått det hela som så äger hon endast livmodern på henne fram tills hon är fem år?!
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Jag tror faktiskt du får röntga henne. Men det där tror jag Gnist vet mer om, hon kanske kikar in snart.

Måste hon vara röntgad för att få tävla? Jag menar att ser du hunden mår bra, då hade jag tävlat ändå.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Att man vet att hunden är smärtfri från höftlederna är viktigare är rtg när det gäller drag. Vi har tävlat många oröntgade hundar.
PL
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Min bror och sambo hade inte råd att åka utomlands för att ställa hunden, då ville uppfödaren åka själv med hunden.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Vill du som fodervärd röntga hunden, så är du i din fulla rätt att röntga hunden. Vill du ställa ut så är du i din fulla rätt att ställa ut. Vad du än vill göra med hunden har du rätt till, förutom att avla på den innan 5 års ålder.
Uppfödaren kan inte bestämma huruvida du får röntga eller ögonlysa din hund!
Du kan dock i sådana fall inte kräva att uppfödaren betalar för det, utan får stå för kostnaden själv.

Uppfödaren kan heller inte ta tillbaka en foderhund hur som helst och vill en fodervärd ta hunden till veterinär för ett friskintyg så får den göra det, även här på egen bekostnad.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Nej, uppfödaren kan inte kräva det, men som uppfödare sätter man nog inte ut en lovande valp med bra stam till en fodervärd som inte är intresserad av att meritera hunden..

Kan som parantes i resonemanget upplysa om att jag frivilligen står för alla kostander när jag har en foderhund. Dvs meritering, undersökningar, försäkring etc.

Hunden i sig är ju min. Uppfödaren har endast viss avelsrätt :cool:
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Det vore ju jättebra för uppfödaren om h*n får en fodervärd som vill stå för alla kostnader.
Men uppfödaren kan inte kräva det. Vill uppfödaren ha meriter på hunden får den betala det själv.
Jag har en hund ute på foder. Jag gör så att vill jag hunden ska ställas ut på en speciell utställning, så betalar jag. Vill sen fodervärdarna åka på en utställning som jag tycker kan kvitta, så får de åka, men betala själva. Men visar det sig att hunden blir bra och de vill åka runt på olika utställningar, skulle jag givetvis vara med och betala.
De får ha sin hund som sin egen, men vill jag ställa ut tex så betalar jag det. jga står också för röntgen mm som ska göras.
Däremot betalar de försäkringen. Skulle hunden avlida, skulle jag låta fodervärdarna få ut livvärdet.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Problemet för din bror är dock att som fodervärd är man skyldig att tillhandahålla hunden och dessutom hålla den i "tävlingsskick" om uppfödaren vill meritera den..

Kort sagt: Vill uppfödaren ställa ut hunden kan din bror inte neka. Gör han det kan uppfödaren vända sig till SKK med klagomål och på det viset lyckas få hunden tillbaka eftersom de inte följer kontraktet.

Din bror bör dock vidtala SKK om problemet med uppfödaren och dessutom skaffa ett friskhetsintyg på hunden och gärna ett veterinärintyg på att den är olämplig i avel pga exemen.

Bättre att förekomma än att förekommas :cool:
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Är det så? kan uppfödaren inte kräva att man ställer ut eller meriterar?

Det beror på vad man har skrivit i kontraktet, men utan konkret överenskommelse kan inte uppfödaren kräva meritering. Uppfödaren kan inte ens kräva att själv få meritera hunden om man inte i kontraktet kryssat för att hon/han ska ha tillgång till hunden för utställning och eller tävling också utöver avelsbiten.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Nej, uppfödaren kan inte kräva det, men som uppfödare sätter man nog inte ut en lovande valp med bra stam till en fodervärd som inte är intresserad av att meritera hunden..

Kan som parantes i resonemanget upplysa om att jag frivilligen står för alla kostander när jag har en foderhund. Dvs meritering, undersökningar, försäkring etc.

Hunden i sig är ju min. Uppfödaren har endast viss avelsrätt :cool:

Ok... det var det jag trodde.

Jag är ju fodervärd till min Alabama & tanken från både uppfödarens & min sida var att hon skulle ställas ut och meriteras... dock var jag tveksam till om jag just av dessa anledningar skulle ta henne eftersom jag visste att det skulle bli tillräckligt påfrestande för min plånbok med alla de dagliga & självklara kostnaderna men uppfödaren pushade på & sa "det ordnar sig, i värsta fall får vi hjälpas åt"... så jag bestämde mig för att ta henne eftersom jag verkligen ville ha hund & nu fick möjligheten.

Men pga att Alabama i somras blev sjuk & fick ligga in på djursjukhus 10 dagar & opereras, vilket resulterade i att jag (efter att försäkringen tagit sin del) fick betala nästan 10 000 kr för detta oförutsedda, så har jag inte haft råd att varken åka på utställningar eller delta i fler kurser efter valpkursen och uppfödaren visar inget intresse av att hjälpa till... Själv känner jag att för min del så behöver jag inte dessa "bevis" efter som hunden fungerar utmärkt & mår bra utan utställningsbiten & tävlandet skulle enbart vara för uppfödarens skull som det ser ut i nuläget.

Jag tränar spår & lydnad med vänner och på egen hand men jag förstår att uppfödaren är besviken & lite sur för att hon inte "visas upp".... Vilket iofs är lite konstigt eftersom hunden har på tok för lite motor & försvarslust för att passa in i hans typ av avel samt att hon är oerhört rasotypisk.

jag kommer att gå kursen & tävla lite lätt i bruks med henne när ekonomin blir bättre...

Så jag behöver alltså inte känna mig helt värdelös för att jag inte kunnat ställa ut & börja meritera än?
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Det kommer sig och vill han bums meritera nu, får han väl bekosta det själv isåfall.
 
Sv: Bråk med uppfödaren!!

Försäkringen står hon för, tror jag!
Tiken i fråga blev skadad en gång och försäkringen behövdes i det fallet. Jag ringde uppfödaren och bad om försäkringsnumret till hennes försäkring, men det hade jag inte med att göra!

Saken är den att jag själv stått för försäkring om jag fått för uppfödaren, jag tecknade en egen försäkring på henne efter den dagen men den fick jag avsluta pga att hon inte tillät mig att ha försäkring på henne!
Men har fortfarande inte fått något försäkringsnummer så det är väl bara hoppas att hon håller sig frisk tills hon fyller 5.

Där är dessutom många saker jag gör som gagnar uppfödaren både ekonomiskt och rent principuellt som hon sedan förbjuder mig att göra på rent jävelskap!


Det vore ju jättebra för uppfödaren om h*n får en fodervärd som vill stå för alla kostnader.
Men uppfödaren kan inte kräva det. Vill uppfödaren ha meriter på hunden får den betala det själv.
Jag har en hund ute på foder. Jag gör så att vill jag hunden ska ställas ut på en speciell utställning, så betalar jag. Vill sen fodervärdarna åka på en utställning som jag tycker kan kvitta, så får de åka, men betala själva. Men visar det sig att hunden blir bra och de vill åka runt på olika utställningar, skulle jag givetvis vara med och betala.
De får ha sin hund som sin egen, men vill jag ställa ut tex så betalar jag det. jga står också för röntgen mm som ska göras.
Däremot betalar de försäkringen. Skulle hunden avlida, skulle jag låta fodervärdarna få ut livvärdet.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 953
Senast: snorp
·
Övr. Hund Vi har en sex månader gammal hane av sällskapsras som vi trivs oerhört bra med, han är lätt att ha att göra med och ha med sig överallt...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 785
Senast: HeddaVovven
·
Övr. Hund För att inte förstöra Liten_Ann`s tråd om problemet med hennes foderhund, så startar jag en ny med positivt resp negativt att vara foder...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 229
Senast: Zqathan
·
Övr. Katt Jag har skrivit en text som jag avser att använda för att sprida information om kattskötsel. Den riktar sig till alla som har katter i...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 307
Senast: kem
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp