BRÅK . hjälp sökes

K

Krulidut

Måste be om hjälp nu för det är lätt att man sätter sig på sin egensida och låser sig. Jag är i faight med en tidigare kompis, hon har alltid vart lite het i temperamentet, villket jag är med (jag har lätt till förhög halt adenalin i kroppen så när jag blir arg blir jag snurrig.. = Jag blir arg fort och blir JÄTTE arg denna gången var det inte oprovoserat.)

Vi kallar henne Ö.

Jag hade en ponny hemma i sommras, han var pigg och glad och tjaa så som en ponny ska vara.
Sedan åkte han tillbaka till stallet där jag rider, Ö börjar rida henne och allt är bra, dock rider hon honom inte utan mer åka häst i paddock. Han behövde inte arbeta i form på ett ½ år och hon börjar ta lektioner av mig och de börjar komma till ridning. MEN nu i vintras började ponnyn bocka, och hon åker av varje gång. Jag får då sitta upp och han gör ingenting mer än testade första gången :smirk: jag ser dock att sadeln glider fram och sa det till Ö men hon vägrade svanskappa för det var för travare och shettisar :smirk::smirk:
Men nu i slutet/början av februari/mars så säger hon att det är tråkigt att åka av hela tiden så hon väljer att ta en paus/sluta (hon har sagt båda sakerna.) hon packade ihop alla sina saker hon hade till honom och börjar då rida en annan ponny allt frid och fröjd.
Jag börjar då rida ponnyn och kände inte alls igen han, han var seg, ökade inte i galoppen när vi var ute och galopperade vare sig i grupp eller ensamma (jag har även satt på svanskappa och han slutade bocka.) Han hade värkligen INGEN livsgnista eller bus kvar i ögonen.
Vändningen kom nu senast när jag red dressyr och han var piggare än sitt vanliga sega Bandit och jag blir sheet glad för att jag kände att YES nu är han på gång.
Jag red sedan ut samma dag (typ avskrittningen..) och vi tog en avslitningsgalopp som vi brukar göra mest för att pollarna ska få busa lite och han taggar på och kommer nästan först. Jag blev jätte glad för jag kände igen han nu.

innan jag bröjar berätta om bråket ska jag bara säga att hon har sagt att det är bra att jag rider han och att hon tröttnat på han.

(det var bakgrunds faktan nu till bråket.)

Igår när jag loggade in så snackade jag med Ö men hon värkade kort så jag frågade om hon var sur och ja det var hon, frågade då om det var på mig och han sa ja, jag frågade då varför?
och helvetet bröt ut, hon började anklaga mig för att ha tagit hennes sköthäst och att jag red han fel och att jag kommer ta sönder han och att jag brutit ner hennes självfötroende osv osv.
Jag höll mig lungn till en början (halva samtalet.) men hon gick över gränsen när hon började hacka på min ridning, att jag inte kunde rida och att jag såg hästar som leksaker osv.
Jag blir då arg och säger åt henne att hon iallfall kan disskutera moget så jag ringer henne men hon lägger på, ringer då hem till henne och hon svarar och jag hinner bara börja prata innan hon lägger på. Ringer igen och då stannar hon kvar i luren 20 sek ungefär. detta gör mig rosen rasande, jag försöker här iallfall beté mig mogen mitt ibland alla stjärnor som jag ser i ögonen.
Ö är 13 år och jag 16. så visst det skiljer några år och några hjärnceller.

Hur skulle ni gjort? Jag har sagt till henne att 1:a maj så kommer Jollan hem (min nya foderponny) och då kommer jag inte rida Bandit mer (1 månad kvar ca.) men hon ska ha han NU NU NU så hon vill att jag bara aktar på mig nä'r jag börjat känna förändring och han börjat bli bra.
Saken är den att jag tror att hon vill börja rida han nu för att hon ser att det går bra, han går i form i alla gångarter någolunda och han hoppar bättre pch bättre. Jag kan rida han barbacka i sidepull och han sticker inte med mig. Samtidigt är det nog avundsjuka på att jag får egen häst om jag vill, dock valde jag foderhäst. (Hennes föräldrar säger nej.)

Jag vill värkligen inte släppa han nu innan Jollan kommer.
Dels för att hon aldrig rider ut på han, utan såsar i paddocken (hon är rädd för han när de rider ut och sätter påp martingal, pelham och massa shit. Jag galopperar ute på han i sidepull barbacka och håller inte i tyglarna utan i manen.)

Hur skulle ni gjort behöver värkligen råd då man lätt blir trångsynt.

Mvh Anna med Bandit
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

eftersom du inte äger ponnyn så låt ägaren sköta vem som rider och inte. du kan ju prata med ägaren om hur du upplever ö´s ridning och hur hästen reagerar.

det verkar mest vara en maktkamp och avundsjuka med i spelet om vem som ska rida ponnyn och vem som rider den bäst. Lägg istället din energi på din nya ponny. vill Ö inte ha kontakt med dig pga detta så skulle inte jag ödslat så stor energi på den kontakten.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Ägare har ingen åsikt han säger att detta får vi sköta själva.

Nya ponnyn har jag ingen förbindelse med förän 1 maj innan dess är jag i detta stall.

Jag vill inte ha kontakt med henne :eek: jag vill ha det uträtt.
Jag arbetar i stallet för att få rida (Ö kommer när stallet är klart.) så stall ägaren har sagt att jag har första tjing.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

ja men vad är då problemet? Rid hästen så länge du vill om du har första tjing eftersom du jobbar av ridandet. När du får hem din andra häst så låt den andra tjejen ta över! Eftersom det inte är din häst så kan du ju inte styra så mycket över vem som rider.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

det är inte själva det jag behöver hjälp med. jag behöver hjälp att försöka få denna tjejen att flrstå det. Sluta rida hästen har jag inte tänkt göra som jag skrev i texten innan.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

kl*
Usch vilken snorunge ;) ne men det där känner man väl igen i sina yngre år tillbaka. Svartsjuka definitivt, jag fick ha min sköthäst för mig själv men skulle ägarens kompis ut och rida eller om en annan ville bli skötare kände man hur det kokade i kroppen. Man vill ha sin ponny för sig själv och inte vilja låta andra lyckas och själv misslyckas. Då tar man till sig bortförklaringar och bråk.

Du har första tjing, använd den och skit i den andra tjejen. Elaking jag är men hur mogen är den jäntan? 13 år brukar inte säga så mycket för mig:smirk: Jag var sj inte så mycket då heller i den åldern.
Strunta i hennes anklaganden och tjafs, ignorera och visa lite attityd.

När du sedan får hem din andra häst kan du ju börja fundera på vem som ska rida denna ponny vi pratar om.

Du vill inte ha kontakt men vill ha det uträtt, precis som jag då. Men när det gäller småflickor tycker jag det är väldigt svårt att få ut något vettigt ur det, att hon lägger på luren då du ringer förklarar ju bara saken mer om hur liten hon är. Hon lär släppa den här surigheten- låt henne vara sur- kan hon inte bete sig så får man skylla sig själv.

Linda:devil:
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

hahaha jamen gud än klok bukefalare :bow: du tänker EXAKT som mig.

Iof. har jag tänkt lite nu jag håller på med en fölis med så jag har bestämt mih för att Ö får rida Bandit (ponnyn.) en dag varje helg. Dvs. vi delar på honom. Mina dagar kommer jag låta henne rida för mig med för att hon ska lära sig rida ponnyn rätt för jag kräks när jag ser henne sitta och såga han i munnen och knappt använda någon skänkel så han bara säker ryggen, in med näsan och bakdelen traskar på långt bakom osså frågar man "Ö känns det bra?" Ö svarar då "Han går som en klocka nu :) "
*äter mitt hår*
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Lär henne känna hur en häst ska gå i form på riktigt istället, då glömmer hon nog sitt "han går som en klocka".. Eller filma henne när hon rider så får hon se själv (om hon vet hur det ser ut när en häst går i form). Det är jobbigt med yngre som inte kan lösa konflikter det förstår jag, men tänk på att hon är yngre ibland och hjälp henne så mycket du kan och få henne att genomföra det du säger åt henne göra! Även om hon får slita arslet av sig :D
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

jag försöker få henne att arbeta han rätt, hon red lektioner för mig innan men hon lyssnade inte och körde med argumentet "Jag skärper mig när jag rider för utbildat folk" sedan påstod hon att jag bara klagade när hon red då svarade jag (detta var då i ömmh höstas.) "Ja klart som f*n att jag gnäller mer än berömmer men det har med att du också gör FEL" då började hon lipa och sa att hon skulle sluta rida han och att jag trodde att jag visste allt osv osv :smirk: *varför kan inte folk låtsas iallfall att de är mognare än vad de är? I DO! *
Hon vill inte ha hjälp så nu ska jag säga åt henne att jag rider han varje söndag och hon varje lördag och ibland kommer hon få rida på mina ridstunder och då får hon lektion.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

hmm det där känner jag igen. Sågandet, de tror att de går så bra ju längre in nosen pekar mot bogen. Dessutom svårt att lära de yngre att förstå. Det är nog få små som kan förstå den där rätta känslan inom ridning. Allt rör sig bara om tyglar.

Men vad bra att du kommit på en lösning. Och som en skrev, det är bra att du lär henne så mycket du kan, mycket beröm för de bra hon gör, lägg till himlans bra kommentarer, då blir hon säkert alltmer sugen på att få lära sig de du lär ut.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Jag skulle nog bara slå dövörat till. Tydligen har hon bestämt för att inte lyssna på dig. Säger som Tibra, i den åldern ville man ju ha sköthästen för sig själv till varje pris :devil:
Men skrev du inte att hon hade börjat rida en ny häst? :confused:

Fortsätt rida och se fram emot den nya hästen :)
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Jag tycker det låter som en bra ide att hon kan få rida ibland på din dag med så att du kan lära henne rida hästen ordentligt.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Jadå, min förra häst :D haha :rofl:
han är inte igångsatt och har inte gått på ett halvår. Hon klarar inte av han, vågar inte galoppera och vågar inte rida ut (hon har inte kommit på det där med att människans nervositet smittar av sig på hästen - jag har ridit fullblod och där fan fick man anstänga sig...) för han strissar upp sig när hon sitter frammåtlutad och drar i tygeln och försöker lugna han. när man själv sitter på ett KOlungnt fullblod på långa tyglar och ber henne göra samma sak för det är enda som funkar på dem båda. men hon vågar inte.

Grejjen med denna tjej är att hon inte vågar närma sig gränsen, vågar inte galoppera ute, vågar inte hoppa men hon vill. Vågar inte anstränga hästen => allt blir som sås och potatis i paddocken.
Det är därför jag fick sä jä*lans mycket sh*t (f*n vad jag svär :angel: ) för jag red han på "riktigt" så som han ska ridas och då tyckte alla att jag red han för hårt, alla var ju vana vid att se Ö såsa runt med han.

Jag försöker kompromissa med henne, ge henne lektioner och ja jag berömmer när hon gör rätt eller är i närheten (ni ska höra mig :D jag blir aldeles till mig n'r folk gör rätt.) Men hon klarar inte kritik och hur tusan gubbar ska man utvecklas om man inte klarar av att ta kritik? Jag kan inte stå och berömma hela tiden för då utskiljer inte hon det som är bra.
Problemet som jag vet om när jag håller lektioner är att jag blir för energisk. Jag pratar hela tiden :angel: bättre nu visserligen och då blev det att jag påpekade mycket.

När Ö tog lektioner av mig så fick jag ofta hoppa upp på han och då kunde jag bara lägga om benen och han började arbeta bättre, jag hoppar då av och hon hpppar upp och då börjar han gå kalas. Men ho fattade inte att det var jag som var kartläsare.

jag har själv vart inne i såga såga perioden men men. Och visst man får återfall men jag vet att det går att rida ihop med benen och vet hur det ska kännas.

Lägger till lite så man får en hum om tjejen.
Hon vill mer än vad hon kan, hon övar byten utan att ha en SUSNING om vad hon håller på med. Det kan vara ur världens segaste galopp som hon kommer och bara byter skänkelläge och tror att han byter. Hon kan ju inte heller varken se eller känna rätt/fel galopp så hon fortsätter i fel.
Hon övar bak/fram delelsvändningar utan att hon kan dem själv, och ponnyn har svårt för dem (jag har testat och jag kan dem i sömnen.) Det är licksom där tån klämmer hon VILL mer än vad hon har kunskap till och gör det utan att det är rätt innan.
Hon har ALDRIG roligt med ponnyn som då blir heeelt död.
På mina ridpass kommer jag rida ut. kan jag ju bara säga
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Japp, det är ju trots allt hon som ska rida ponnyn sedan när jag fått hem min lilla fröken (:love: ) *ska bli så OTROLIGT skönt att få en nästan egen *foder* att ta hand om och slippa allt tjafs om sånt, bara mocka sin egna box, fodra till sin egen osv.* och jag vill att hon ska rida han rätt. Hon rider ju då och då för sin mamma men hon säger ingenting bara nickar och säger att det ser bra ut :smirk:
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Men (om hon nu absolut måste rida för dig.. Hon verkar sjukt irriterande :p) säg att hon ska se det här som övning på det hon gör när hon rider för utbildat folk, hon måste ju öva på det hon lär sig på lektionerna för att bli bättre på det.

Men hon vill ju tydligen inte ha din hjälp och ge henne då ingen hjälp. Ge den till någon som vill ha den och behöver den istället och UPPSKATTAR den. Sen är det bara hoppas på att hon mognar istället och inser att hon gör fel.
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Lite psykologi. Kvinnor/tjejer tycker inte om när andra kvinnor/tjejer visar att de kan de blir avundsjuka då. Denna tjejen är ett praktexempel på detta (läs män är från mars och kvinnor är från venus) jättebra för att kunna förstå hur människor runt omkring dig reagerar på olika grejor. Kan du komma överrens med henne så att hon förstår och inte bara blir avis så är det en jättebra praktik för dig om du vill utbilda dig senare till lärare av något slag. Försök vara psykologisk och förstå varför hon reagerar så, då kan du få henne att förstå dig blev lite vuxet men jag hoppas du förstår
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Jag brukar ignorera sådana människor som är gräsljuka och som jag känner att jag tycker helt annorlunda än. Har dem så långt ifrån mig det går. Jag kan inte älska alla och alla kan inte älska mig. Snackar folk skit om mig så struntar jag i det också, det är deras problem.

I övrigt så säger jag som Hattifnatten, sådant här är psykologi, ta tillfället i akt och lär för framtiden, du kanske har nytta senare i livet att ha upplevt det här?
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Läst igenom tråden!
Ungen verkar bortskämd och okunnig till maximalt. Inget kommer gratis.
Rid så länge du har första tjing. Det med att ge henne lektioner är bra, men var noga med att beröm henne så snart hon gör det minsta bra. Då växer hennes självförtroende och hon kanske börja känna skillnaden. Få henne också att ta lektioner för någon ridlärare. Filma henne när hon rider så hon ser hur hon rider, det är det bästa sättet eller ta kort.
Det klart hästen blir seg och tappar livsglädje, om den bara få gå o sega i paddock hela tiden. Klart att den också blir istadig och testar sedan. Hästar behöver arbeta och ha kul. Där måste man ju finna en gyllene medelväg.
Om hon är rädd för att hoppa, så lägg en liten bom som hon får trava över, trava över kavaletti, sedan höjer du bommen bara 10 cm och berömmer henne när hon tar sig över. Om hon inte får till framdelsvändning ordentligt, så stanna hästen och visa henne när hon sitter i sadeln hur hjälper ska vara och beröm henne så snart hon har fixat den med din hjälp. Fråga henne sedan om hon känner skillnaden? Galoppombyten, måste hästen vara samlad och enklast är att lägga en bom på mitten av banan och sedan rider man i en åtta över den i galopp, men det är oerhört viktigt att hästen är samlad, svarar för hjälper. Förklara noga för henne. Ha både teori och praktiska lektioner för henne. Ta med henne någonstans där de rider riktigt ordentligt.
Led henne första gångerna hon rider ut och beröm henne när hon klarar av något. Eller att du bara går bredvid och kan hugga tag i hästen så snart det inte är bra eller hon blir nervös. Var noga med att hela tiden beröm henne för det minsta lilla. Ge både ris och ros, se till att sitsen är bra och att hon verkligen sitter som hon ska.
Lycka till! Jag håller tummarna för dig! *kramiz*
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

hon kan rida lite bättre än vad jag kanske skrivit, hon tävlar lättare klubb på 50 cm men tycker att allt över 70 är högt. Hon tappar skälvförtoendet och det känner ponnyn så han tar ju tillfället till akt och viker unden (då ingen kstning utan jag ser redan när hon vänder upp att han börjar sikta på sidan.)
Hon KAN inte samla ponnyn för han arbetar inte mellan hjälperna, min teori när jag rider ponnyn är att FÖRST få fram ponnyn så den är piggare sedan kan jag börja rida ihop den. Men hon börjar ur såsig gångart och plockar ihop så han blir som tuggumi.
Hon rider ut ibland men ALDRIG i grupp för hon sitter inte kvar ^__^ fråga mig inte varför men jag tror att det är för att sadeln glider fram, hon har skänkel för långt fram osså ställer hon sig i fält sits och försöker hålla in han så att han g¨r i paddock galoppen (sås och potatis.)

aja.. ska prata med Ö på msn ikväll om hon loggar in så jag uppdaterar snart
 
Sv: BRÅK . hjälp sökes

Hon kanske rider bättre på annat håll. Men just den här ponnyn har hon ju problem och då måste du börja från början med henne, som om de båda var nybörjare, tills att det funkar! Det är viktigt att du ger både ris och ros, kanske mer ros än ris! Just för att hon ska känna att hon klarar av saker. Sätt upp olika delmål för henne och gå igenom dem med henne. Rider hon för dig, då ska hon också lyssna, annars får det vara! Annars får du försöka lösa det på annat sätt när foderhästen kommer och försöka hinna med båda! Det är ju också för ponnyns bästa!
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 070
Senast: Freazer
·
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 960
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 257
Senast: Happimess
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 664

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp