Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Sv: Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Fattar nog inte om du är ute efter att stärka eller stretcha mest:confused:
Oftast brister det nog i styrkan.

Liniment-bra sådant fungerar ju mer på djupet o sen i komb. med massage är det ännu bättre.
Har gjort som Kajsa Bergqvist en gång o satte på liniment innan ridningen o det var skillnad på mjukheten.
ska nog testa några fler ggr innan jag dra en slutsats av det.

Fattar nog inte om du är ute efter att stärka eller stretcha mest:confused:
Oftast brister det nog i styrkan.

Liniment-bra sådant fungerar ju mer på djupet o sen i komb. med massage är det ännu bättre.
Har gjort som Kajsa Bergqvist en gång o satte på liniment innan ridningen o det var skillnad på mjukheten.
ska nog testa några fler ggr innan jag dra en slutsats av det.

Jag kanske är luddig, jag vill att han lägger mera vikt på hb, att han inte är så snabb med det, det är säkert styrka, men också att han hittat ett eget sätt att bruka sin kropp och sitt ben, för honom är det normalt, men det blir svårare att samla om benet kommer utan för istället för under, så, svaret på din fråga är nog en kombination.

Jag har funderat på Back on Track ryggtäcke innan ridpassen.

Ja, allt låter vettigt, fast jag vet inte om han är svag i vänster bog.
Det du beskriver jobbar jag med.

För att få mera bärkraft bör jag rida långsammare då anser du?

okej. :smirk:
nej, rid inte långsammare! det skulle jag aldrig föreslå, då man tappar bjudning om man bara rider 'långsamt', det säger ju sig självt. när du säger långsamt antar jag att du menar sakta, och inte samlat? självklart kan du ju jobba i ett växlande lågt tempo resp. högt tempo. tempoväxlingar är ju den enda vägen att gå om man vill få en alert häst som blir stark. driv fram till handen och gör konstant nya saker för att väcka och engagera bakbenen. ;)

hästen är alltså svag i höger bak och därmed svag i vänster bog antar jag? ett bra tips är att hela tiden flytta rumpan (inte luta!) till vänster i vänster varv. en häst som är svag i hbak och vbog kommer automatiskt flytta över ryttaren till höger och det är bara att hela tiden sitta lite till vänster för att förebygga detta.
jobba även som sagt mkt galopparbete men inte bara vänster. i högern kan du jobba mkt ög, tänk öppna i samlingarna i det varvet. vänster sluta och höger öppna stärker även som sagt hb.
Det är enl mig nuförtiden ett vanligt missförstånd, eller slarv, att säga att hästen är svag då den har svårt för att belasta.

Bilden jag fått nu av den här hästen är,
att den pga problemen i botten, överbelastat hö bak så kraftigt, att den under sina fösta år även överbelastat vä bog då de korta musklerna i hö bak gett ojämnt baksteg. Bogen är en känslig inte lämpad för så mycket statisk belastning länge. lätt att de lägger vikt där igen o igen om inte diagonala bak är ok, och aldrig kommer till riktig läkning och rörlighet. ond cirkel

Höger bak får i ett tredje skede igen avlasta, men vä bog som kan göra rejält ont emellanåt då musklerna tröttats ut/blivit korta och ömma.

Höger bak är inte svagt, snarare för starkt. Korta kraftiga muskler pga av att den snabbt sätter i benet. ger intryck av ett kortare steg, men jag tror att den eg lägger ner mer vikt på det benet i arbete, men tills lut då biceps femoris blivit nog kort drar muskeln benet lite utåt strax innan det tar i marken. kanske knäet tagit stryk och blivit lite stelt, även höften?

problemområdena diagonala vä fram o höger bak ska alltså egentligen "försvagas" inte överjobbas och tvingas till belastning. Utan milt töjas samtidigt som de fortsätter underhållas. Och stärka upp andra diagonalen så hästen vilar över även på dem.

Min vinkling på saken bara!:confused: :idea:

Och när jag sa svårt för att belasta menade jag eg rörelsestörning, belastas gör de ju i det här fallet!
-Höger ländparti är viktigt oxå. Spänd länd tar fram hö höft och även benet åt höger. Därför tänkte jag vä sluta. För att töja på utsidan, höger alltså, och få en lång sträckning in under magen från ryggen ner geom bakdelen och utsidan benet.

Testa, hur bliv vä sluta? långsammare eller ojämn böjning? hur ställs nacken? Skillnader hö vä sluta?

Själva problemet tror jag du har klickat.:idea:

Ang slutan så är det lättare åt vänster än åt höger.
Men jag tror som du skriver, att de muskler jag vill åt, är inte "svaga", de är för starka, och behöver därför tänjas, och mjukas upp. Ingen ide att jag förklarar för du gör det så mycket bättre.

Höger ländparti ÄR viktigt, det är där jag masserar innan ridning, eller masserade, numer är han så bra att det inte behövs.

Hursom helst så red jag lektion idag, och han är bra mycket bättre än förra veckan.
Det jag mest tänkte på var jackos "tunna", :bow: faen vilket bra tänk. Svaret är att ja, jag får tunnan där den ska vara när jag focuserar på det, men jag tappar det lätt när jag har annat att tänka på.

Red i vänster varv i trav, i förvänd sluta, kändes jättebra med tanke på tråden, även höger galopp och diagonala förstärkta hjälper, höger förvändgalopp med huvudet och framdelen om väggen.

Bla bla......

okej. :smirk:
nej, rid inte långsammare! det skulle jag aldrig föreslå, då man tappar bjudning om man bara rider 'långsamt', det säger ju sig självt. när du säger långsamt antar jag att du menar sakta, och inte samlat? självklart kan du ju jobba i ett växlande lågt tempo resp. högt tempo. tempoväxlingar är ju den enda vägen att gå om man vill få en alert häst som blir stark. driv fram till handen och gör konstant nya saker för att väcka och engagera bakbenen. ;)

svår balansgång det där, att rida långsammare, men med bibehållen bjudning, jag har en häst med extrem energi, som gärna ökar på, så långsamt tempo är nog bra att rida i.
Självklart så ska ridningen var felxigel, inte statisk, och jag håller med om tempoväxlingar och övergångar.

Till alla, jag ska sammanfatta alla tips och tankar som ni kommit med.
Tack för engagemang och axel, jag får väl köpa liniment då....fast jag tycker det är lite knepigt för man vet inte hur bra eller dåligt det tar, på mig själv använder jag Zon eller Tigerbalsam när jag blir sne eller ryggen säger upp sig, funderar om Zon skulle funka.

Absolut! Synd att det inte är lika lätt som i boken bara... (Den riktigt rakriktade hästen och i rakriktning stärkta hästen är ju liksidig)

Om slutan är lättare åt vänster där höger bak är det bakben som bär, träder in under tyngdpunkten, så är det kanske inte mera bärkraft du är ute efter?
Har hästen svårare att bära med höger bak så borde logiskt slutan vara lättare åt höger.
Det kanske är påskjutet som är svårare för höger bak?

Man känner det i så fall, och kan aktiver det andra, man behöver inte gå på snedden för det.

Sen galopperar jag uppför en del och i alla fall i inte alltför branta backar kan man mycket väl gör det, och då se till att hästen går i båda galopperna uppför.

När man klättrar nerför blir det väldigt tydligt om den vill spara ena bak, hästen ska ju gå rakt ner med båda bak under.

oki då, jo jag galopperar oxå mkt i backar hästarna byter ju galopp självmant efter ett X-antal 100m men man märker rätt tydligt vilken galopp dom helst vill använda och då får man ju se till att byta tillbaka så dom verkligen jobbar likamkt med båda bak.

oki då, jo jag galopperar oxå mkt i backar hästarna byter ju galopp självmant efter ett X-antal 100m men man märker rätt tydligt vilken galopp dom helst vill använda och då får man ju se till att byta tillbaka så dom verkligen jobbar likamkt med båda bak.

Ja, jag har medvetet t o m gått tex 2 ggr i höger o 1 gång vänster i de branta där det är mer intensivjobb och inte läge att byta pga brant(eftersom hon föredrar vänster) Eller 1 gång i varje. Det beror på.

I mindre branta byter jag också, ibland flera gånger. Liksom förstås i allt galoppjobb på plan mark också.

Det gick så långt att hästen självmant valde höger oftare i backarna eftersom hon visste att jag ändå tänkte be om den, trots att hon föredrar vänster. :angel:

KL

Ang det Jacko kallar "tunna" så är det otroligt viktigt. Jag kan erkänna att jag förr trodde alla hästar gick sämre när jag red lätt åt ena hållet:angel: Tänkte att det var lustigt att alla hästar har svårt åt samma håll, ungefär.

Nu var det ju jag som satt mer till höger väldigt ofta, dvs även trampade ner mer i höger stigbygel vilket ju inte gjorde det lätt för de stackars hästarna.:crazy: Säkert att de även satte över mej dit. Vad som var problemet gick upp för mej när jag red en häst som verkligen hade svårare åt andra hållet, dvs i motsatt varv som min dåvarande häst. ÄNDÅ var det svårare åt samma håll just i lättridningen:o :o

Jag insåg ju var problemet låg. Tror det är mkt vanligt.

Senast ändrad av en moderator:

Det du skrev gav mig faktiskt en tankeställare! Min gamla dam (numera pensionär) har alltid haft svårare att sätta under sig höger bak. Jag har betraktat höger bak som svagare och arbetat mycket med bl.a. skolor och diverse övningar för att få med höger bak bättre.

Nu är det så att denna dam har en liten rörelsestörning. Hon släpar vänster bak lite grann i skritt, släpar tåspetsen i marken. Detta är något som hon uppenbarligen ärvt efter sin mamma som rör sig likadant.

Kanske borde jag istället ha betraktat höger bak som starkare. Alltså att hon kompenserar det vänstra bakbenet. Om man tänker på sig själv så ger ju kortare muskler mindre smidighet men mer styrka.

Aha, säger jag! :idea:

Tänkte en sak:idea:
Det kan vara riskfyllt att börja träna ett ben mer, med tanke på hans ålder.
Skulle nog bara träna ung. lika iom att det inte är några större problem.

Tänkte en sak:idea:
Det kan vara riskfyllt att börja träna ett ben mer, med tanke på hans ålder.
Skulle nog bara träna ung. lika iom att det inte är några större problem.

Jag tränar verkligen inte bara ett ben, jag tränar liksidigt, har försökt att var tydlig med det i denna tråd.

Så jag ser inte risk i min frågeställning, att "tvinga" hästen ta mera bärkraft på hb, oavsett i vilket varv jag rider i, eller vilka rörelser, övningar jag rider.

Om slutan är lättare åt vänster där höger bak är det bakben som bär, träder in under tyngdpunkten, så är det kanske inte mera bärkraft du är ute efter?
Har hästen svårare att bära med höger bak så borde logiskt slutan vara lättare åt höger.

Bra fundering!!!

Ja, kanske är det påskjutet. Ska ta med den frågeställningen till nästa behandling, fast då ska vi koncentrera oss på framdelen.

:bow:

KL.

Spännande att denna tråd fortfarande engagerar, som sagt, jag ska göra en sammanfattning ang tankar och förslag.

tack. äntligen någon som tänker som jag :smirk:

Fast i hö. slutan kan den lättare stoppa ut benet. Då gäller det att verkligen runda den i bålen.

Jag har också en häst som är lite svagare i hö bak, och min tränare vill att jag rider, förutom som tidigare tipsats om, massor med öppna/sluta, även förvänd galopp.
Börja med diagonal till förvänd galopp, till rättställd galopp, och öka andelen förvänd galopp ju starkare han blir.

Fast i hö. slutan kan den lättare stoppa ut benet. Då gäller det att verkligen runda den i bålen.

"stoppar" hästen ut höger bak i en höger sluta så blir det ingen sluta.
;)

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar