Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Sv: Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Hästen ska gå på 4 spår med ngn dm skillnad på inre fram o yttre bak.
Blir det mer så tvärar hästen för mkt o måste "ta emot sig" genom att stoppa ut benet bort från spåret.

Jag tänkte skriva samma sak. Vi är helt överens du och jag:)
Tii Axel vill jag säga att en sluta ska kunna vara både 3 och 4 spårig. Du ska kunna variera tvärningen.

Visst men du ska inte rida 3-spårig(svag) sluta på tävling.

KL

Idag tömkörde jag för att checka av hur han rör sig. (om det är någon som följer Fredrik_s tråd, så tömkörde jag med mina lädertömmar genom de högsta öglorna, lika på båda sidor, och inspänningstyglar spända på de lösaste, så de mest hänger och dinglar.

Skulle ha filmat, OJ, vad fin han var!!!
För att återknyta till denna tråd, så spårar han helt korrekt i båda varven, i alla gångarter. Fick jag önska något så skulle jag ha haft cavaletti, för han är inte sen bästa på att lyfta upp sina bakben, är vill att börja snickra.

Innan jag "tömmade", så promenerade jag i skogen, och något jag noterade var att på mjukt underlag spårade han rakt fram, men på hårt underlag, satte han ut hb.
Likaså när han "studsar runt som Tiger i Puhfilmerna" så sätter han ut hb.

Sedan noterade jag något mer, vet inte om jag glor för mycket nu, men det kan vara så att han sätter in hf lite. Eller är det hb som åker ut.........

Fredrik följer sin tråd och kikade därför in här.

Springer du bakom när du tömkör?
På bana - eller i skogen?

Hölls bakbenet på plats i vänstersväng?

Jag tömkör på bana, min häst plir för stresad om jag går ute i skogen med tömmarna bakom rumpan. Han är lite bakskygg.

På banan går jag på en stor volt, säg att jag själv rör mig på en yta av ca 4-5 diameter.

Men gör jag svag öppna på långsidan eller svag skänkelvikning på diagonalen, går jag snett bakom.

Nu gick jag lite rakt bakom för jag vill kolla hur han satte ner fötterna på rakt spår.

Ja, han spårade i vänster varv, men jag växlar med att ställa honom innåt och utåt. När han gör övergångar galopp-trav-galopp, så behöver han lite extra stöd.

Att den 3 spåriga slutan är den man ska visa upp på tävling är vad jag lärt mig. För att minimera risken att tvärningen skulle bli för svag så var det många som med flit red med lite mera tvärning även på tävling. Nu har jag inte tävlat på drygt 10 år så det kanske har ändrat sig nu. Men så var det när jag var ute i svängen på 80 och 90 talet.
Förespråkar man 4 spårig på tävlingar nu då?

Det har alltid varit 4- spårig sluta, vad jag vet. Däremot har man ökat öppnan från 3 - 4 spår. antagligen för att kunna se om böjningen är korrekt.

Under min tid som tävlnande ryttare så predikade de alltid att det var den 3-spåriga slutan som man skulle visa upp på tävling. Det spelade ingen roll vilken tränare jag red för. Det tränades givetvis slutór med olika tvärning för träningens skull, men slutprodukten skulle alltid vara 3-spårig. Något kraftigare tvärning kunde vissa av domarna godkänna. Så var det för mig. Det borde gå att hitta något skrivet om detta i någon bok om tävlingsdressyr. Men det är mycket möjligt att det är annorlunda nuförtiden. Jag har ju som sagt inte tävlat på länge nu.

Senast ändrad:

Det måste ha varit länge sen;)
T o m i gamla böcker står det att på tävling ska det vara en hovsbredd mellan yttre bak o inre fram.

KL.

Jag tror som sagt att vi är på rätt väg med bärkraften och påskjutet.
Igår red jag en regional msv, och fick en 8 på mellantraven!!!!:bump:
min första 8 i msv, och en 7 på ökade traven, slarvade lite i upptaget.

:)

:devil: va bra:bow:

Bytena o totalen då?
Fick du högre på gångarterna?

:)
Läs på dressyrgnägg, i ute och tävlat tråden.

Bytena gick åt fanders, trots det fick jag godkänt, med 60.7 %.
Hade byten funkat så bra som de gjort på sista tiden så vete katten om jag inte blivit placerad. Men bytena drog ner hela helheten i slutbedömningen.

(jag tänker ofta på dina kommentarer ang min film från i höstas:) :bow:

80 och 90 talet är inte så längesedan tycker jag. Jag tittade i Lussans boksom är skriven 2001. citerar:
"I den klassiska slutan (det tävlingsmässiga utförandet) rör sig hästen med en så stor tvärning, som åstadkommes genom böjning i bålen, att det bildas tre spår."
Lussan borde ha tillräckligt med tävlingserfarenhet. ;)

Och i TR står det att:
Hästens böjning i inre sidan ska vara så stor att inre bak-och yttre framhov går på samma spår (tre spår). Om det inte inverkar negativt på öppnans kvalité, kan fyrspårighet accepteras, men avståndet mellan inre bak- och yttre framhov får ej överstiga en hovsbredd.

KL
En tanke till. Är lite väl intresserad av rörelsestörningar och att analysera häst..:crazy: :d
Hur är nacken? lika fri och omedelbar ställning åt båda håll? Har ena böjningen genom halsen mer "stadga" och mindre spelrum?

Är höger öppnan lite trögare i steget och flytet? Eller är den här rörelsestörningen nu så bagatellartad att du bara ser den ibland, men inte känner skillnad i ridningen? (slutan såg jag var lättare åt vä. Kan det sitta i den främre delen av vä sida att det tar emot åt höger? Att vä bog och området omkring ger motstånd då hela utsidan ska längas?

Normalt sett borde ju höger länd stoppa upp böjningen åt vä och ev spänningar i biceps femoris bromsa undertrampet i slutan. Om den känns lättare är nog bärkraften bra som biggan sa, men det tar emot på andra ställen. Och i lättare arbete utan så stor belastning o koncetration flyger benet ut en smula pga tonusen på utsidan hö bak.

Har en känsla av höger bakknä ändå plus stramare vä bog. Lite kroniskt.
Vad tänks?? Grattis till poängen förresten! Kul!:)

Nu ska jag uppdatera.

Nej, kroniskt tror jag inte, och jag hoppas/tror inte högerbakknä heller.
Den senaste tiden har bärkraften blivit bättre och jämna på båda bak, snarare att jag tycker mig nu se något i vänsterbak i stället.

Men det är så små differencer och vi pratar nu "finlir".
Jag har ju alltid haft känslan vänsterbog, och som jag skrivit tidigare så är det ju där som det mest focuserats på i behandlingen under åren.

Under tiden som jag jobbat honom bak via massage och stretching, liksidigt+ ridit med tanke på hävstång och bärkraft, så har musklerna i halsen dragit ihop sig lite, framförallt på vänster sida, han ser tunnare ut.
Samtidigt har jag fått känslan att det inte är höger bak som sätts utanför frambenets spår, utan att det kan vara så att det är höger fram som sätts ner innanför höger baks spår.

Som jag även skrev tidigare, så skulle vi nästa behandling focusera på framdelen och det har vi gjort idag.
Muskeln som känns "stråig" och lite komprimerad heter något liknande servis ve****is eller så, om man nu är nyfiken på muskler.
Som jag uppfattade det så är det den som bromsar rörelsen i bogbladet fram, och då blir det ju lite logiskt att även om man får bärkraft,så kommer inte rörelsen helt igenom om det tar lite stop fram.
Även en förklaring till att bytet från höger till vänster blir svårare, iom att han har haft lite jobbigare sista tiden att få med vänster fram.

Ska fundera lite till, återkommer.

Jag har en teori:idea:
tittade på din handställning på vä handen.
Den ser ut som min:angel:
Om man inte har armbågen intill sidan o handen liggande kommer tygeln att hamna längre från mitten än höger.

För mig leder detta till att allt där vä bog är den yttre= så får jag inte med den o heller inte igenom samma ställning åt vä.

Jag har en teori:idea:
tittade på din handställning på vä handen.
Den ser ut som min:angel:
Om man inte har armbågen intill sidan o handen liggande kommer tygeln att hamna längre från mitten än höger.

För mig leder detta till att allt där vä bog är den yttre= så får jag inte med den o heller inte igenom samma ställning åt vä.

Din teroi har jag också varit helt inne på + tränaren, så du har helt rätt i det, jag lägger gärna omkull den i cykelstyre så den blir stum där.
Dock tycker jag att jag på senaste tiden har blivit bättre att hålla den rätt.

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar