Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Sv: Brainstorming. Bärkraft höger bak.

Sätter han ner hö bak snabbare eller lyfter det snabbare?
Om det sätts ner snabbt kan jag gissa på att den avlastar diagonalen (eller den gamla skadan vä bak) men om det snabbt lyfts igen låter det som hälta/obehag i hb.
Svårt att definiera varför bakbenet placeras utanför om man inte ser det eller du kan beskriva precis hur den beter sig.
Fortsätt berätta:) det är så kul att spåna!

Gör det!
Så kan vi spåna vidare!
Tänkte också omedelbart på diagonala bogen, den brukar vara risig vid så gamla rörelsestörningar!
inte bara att jobba på styrkan utan nästan ha mer fokus på lösgjordhet och friskvård på de dåliga delarna.

Ren muskelträning förstärker ofta störningen då musklerna redan är korta o överansträngda. Ännu mer tränade muskler och benet slinker ut igen på raka spår.
Men som sagt tidigare, vä sluta. Tänjer ut höger baks muskulatur plus ländparti och gör en rörelse motsatt till den hästen själv väljer. (väljer är fel uttryck, ofrivilligt utför är bättre)

Hej!!!:)

ska straxt i väg, men kopierar delar av ditt pm in i tråden.
Visst blir det så, att ju bättre han är i sin muskelstatus, desto tydligare syns detta "problem".

När jag stretchar hb, så böjer jag först benet ungefär som man kratsar hovarna, och masserar lite på de där musklerna du pratade om, sedan för jag bakbenet in under honom, lågt, mot framhoven, och håller i tån, så trakten kommer ner och tån pekar upp, (skitsvårt) ,för att kunna stretcha ut den där lårbicepsen vad den nu hette.:angel:

Självklart hör allt ihop, som jag skrev till Jacko. Han är min egen uppfördning, och blir 17 i år. Aldrig varit halt,(förutom 2 hagrelaterade skador) eller sprutad i någon led.
Jag fokuserar på friskvård och lösgjordhet, i alla fall försöker.
Jag vill dock påpeka att han ofta INTE har en rörelseströrning, även sett tillbaka under alla år, men som du satte huvudet på spiken, i en uppbygnadsfas, när musklerna drar ihop sig, så kommer det fram.
Och, blir tydligare nu när jag krävt mera samling..

Lyckades.
Här kommer kloka tankar från Lucifer.
Hej svejs!
Jag blev så lockad att diskutera din häst men osis, då hela dressyr är låst.. Trist!

Men innan tankarna flyger ur huvudet så gör jag ett pm..

det är så intressant med just sjukgymnastik, men jag är nyfiken på mer ingående vad som ger fusket!

Grundskadan var i vä bak. Då gissar jag att höger bak tagit mer vikt då hästen velat avlasta skadan. Har den belastningen sedan gett skador i h bak som den sedan lärt sig skydda genom att sätta hoven utanför kroppen?

Annars tänker jag att hästen pga överbelastningen på höger bak fått kortare muskler i det benet, som i sin tur ger ett snabbare islag (kortare steg) och även får den att placera benet utanför kroppen då musklerna "genar". (biceps femoris drar benet utåt innan islaget)

Om den fuskar pga att den fått följdskador i hb och helt enkelt lärt sig att akta det, är det kanske i stället ren svaghet och invant mönster som är orsaken till "fusket".
(min arab dras med fölskada vb och placerar det benet utanför kroppen. men även hb då det ibland övertränas=anka )

Så om det beror på korta muskler o kortare steg hb skulle jag jobba med den stretchande vänster sluta. Då måste ju hb sträckas in under kroppen och placeras närmre tyngdpunkten. Alltså motsatt vad den gör på slentrian. Även höger ländparti och rumpa stretchas ut om slutan blir riktigt bra.
Det är den övning som du kan styra bakbenet mest och programmera om tror jag.

Behöver benet stärkas, inte bara stetchas, är nog galoppövningar och öppnor åt höger plus alla vändningar in åt höger bra för att "peta" in benet naturligt. Men de förstärker eventuella spänningar och på rakt spår är det risk att den trillar utanför med hoven igen.
Hoppas det rättar till sig!- Kul att höra mer bakgrund o jämföra med min anka!

Senast ändrad:

Sätter han ner hö bak snabbare eller lyfter det snabbare?
Om det sätts ner snabbt kan jag gissa på att den avlastar diagonalen (eller den gamla skadan vä bak) men om det snabbt lyfts igen låter det som hälta/obehag i hb.
Svårt att definiera varför bakbenet placeras utanför om man inte ser det eller du kan beskriva precis hur den beter sig.
Fortsätt berätta:) det är så kul att spåna!

Svårt, men han sätter ner det snabbare, tror jag.....

Tittar man på alla fyra benen i ex trav, från has och knä och nedåt, så ser man inte någon ojämnhet.
Men tittar man högre upp, så ser man en disharmoni i rörelsen, på sidan av låret, den stora muskeln.
Den liksom stannar up en 100 dels sekund, ser inte "oljad" ut, om ni hänger med.
För er som är lite insatta, så förstår ni nog att detta inte är ett statiskt problem, utan man kan se den disharmonin ibland på lite olika ställen. Vänster bog, höger bog, men det är ofta inte svårt att få ordning på.

Lite historik med tanke dina frågor.

Han fastnade som fölunge, 4 månader i eltråd och slet av tåsträckan vb, skadade böjsenorna, men de var aldrig av.

Han stod helt still i gipsskena i 8 veckor, sedan boxvila i 6 månader, med korta promenader, de 2 sista.

Under hans största växtperiod, stod han alltså i stillhet och avlastade vänster bak.

Det har aldrig blivit några följdskador som jag vet om, lägg till att han har ett känsligt sinnelag som gör att han lätt spänner sig och studsar och far. Är även läskigt aktiv i hagen......
Han fick sina första massagebehandlingar under konvalecent tiden, och utöver när proffsen är här, så klarar jag mycket själv. Ibland kan det gå flera år innan någon behöver komma och checka att jag är rätt ute.
Jag känner/märker direkt när något ändrar sig muskulärt.

(De där shettisrejsen (sneglar åt mackan) är nog inte alltid av godo, men han har skitkul under tiden.)

Börjar du få en klarare bild?

Vill tillägga att det inte är ett stort problem, men varför nöja sig om man kan förbättra något både via sin ridning och via den behandling som redan görs.

Åh om man bara kunde få se en filmsnutt av hur han rör sig! Om bara i skritt rakt fram.
Snabbsvar nu, ska tänka lite tills senare!

I mån av tid, så kan jag nog ordna det. Inte för att jag är så teknisk....

Fast jag tror iofs att du är rätt ute ang själva "problemet".

Nu skulle du se dem, sonen och jag var på h***s och köpte de där små rosetterna med gummisnodd, shettisen har en sådan kornblå i pannluggen och indy har i manen och i svansen....

De är så söta när de sätter fart, föra helgen drog den lille :devil: under staketet och skena ner längs vägen, där min son cyklade som blev dörrädd och cyklade för livet, efter kom en galen shettis i full sken, och innanför staketet sprang indy för livet och skrek..........

Själv låg jag dubbelvikt i diket och tjöt av skratt.....sonen har inte förlåtit mig än....

Jag....seriös dressyr ryttare...:angel:

En liten tanke - vad händer om du fokuserar på att få vikten från diagonala bogen istället? Om du rider in den i hästen så att säga? Blir bakbenet bättre då?

Många fokuserar så mkt på bakbenens olika jobb (ofta är ju inte ett bakben sämre än det andra, de är bara dåliga på olika saker ;) ), och försöker lägga kraft på att skola ett bakben i taget. Vilket jag upplever kan bli vanskligt om bogarna lämnas fria i jobbet. Om man fokuserar på enbart ett bakben, är det lätt att all koncentration går till det (herregud, jag kan ju inte ens prata och rida samtidigt) och man missar vissa viktiga saker.

Kan du t ex rotera "tunnan" uppe i ryggraden? Rotera bålen på honom vill säga och sedan flytta in diagonala bogen. Få den dallrig och lös? Vad händer då med det bakben som du upplever det finns problem i?

Min häst vill gärna också sätta hö bak utanför kroppen. Fick då tipset av min tömkörningstränare att i vä varv lägga tömmen på sidan av bakdelen och leda in bakdelen tills han spårar. Man får lätta ordentligt i vä töm så att hästen är utåtställd. Jag brukar även rida så i början av ett ridpass för att få in bakbenet. Det brukar hjälpa.

//Anette

En liten tanke - vad händer om du fokuserar på att få vikten från diagonala bogen istället? Om du rider in den i hästen så att säga? Blir bakbenet bättre då?

Många fokuserar så mkt på bakbenens olika jobb (ofta är ju inte ett bakben sämre än det andra, de är bara dåliga på olika saker ;) ), och försöker lägga kraft på att skola ett bakben i taget. Vilket jag upplever kan bli vanskligt om bogarna lämnas fria i jobbet. Om man fokuserar på enbart ett bakben, är det lätt att all koncentration går till det (herregud, jag kan ju inte ens prata och rida samtidigt) och man missar vissa viktiga saker.

Kan du t ex rotera "tunnan" uppe i ryggraden? Rotera bålen på honom vill säga och sedan flytta in diagonala bogen. Få den dallrig och lös? Vad händer då med det bakben som du upplever det finns problem i?

Han lägger redan vikt på diagonala bogen. Jag skulle hellre vilja få honom att lägga mer vikt på höger bog.
Jag är inte inne på att skola ett bakben i taget, men det blir kanske luddigt att få en klar bild. Även om jag focuserar på en del på hästen, så jobbar jag alltid liksidigt.

Just diagonala bogen har behandlats, masserats, focuserats på i åratal, första gången när han var 1½år. De som behandlade honom då var mäkta imponerade över hans bakbensmuskulatur, de som Lucifer nämner, och undrade hur jag tränat honom, de rörde sig mest i travvärlden och sa att där skulle de bli avundsjuka och de såg honom. Då hade han ju bara varit i rörele i ett par månader.

Alla som har sett honom genom åren, och känt på honom muskulärt, lägger focus på vänster bog. Just nu känns den bra, så bra som den någonsin har gjort, och för att gå vidare, så vill jag göra något åt just höger bak, men på det sätt som jag skrev i mitt första inlägg.

Dessa muskler som jag vill att han ska använda mera på bak, är välutvecklade på honom. folk säger att dressyrhästar har inte sådana muskler, utan hopp och fälttävlanshästar, för det är de musklerna som "skjuter i från" upp.
Men så studsar han ju mest runt också......:rofl:

Det där med "tunnan" får du utveckla, fattar inte hur du menar?:D

Jag hoppas du inte missuppfattade mitt inlägg som kritik? Så var det inte menat i alla fall.

Med skruva tunnan menar jag rotera hans bål så att den hänger rakt under hans raka ryggrad. Då kan inte någon bog fara åt Finland eller något bakben åt Danmark om du förstår hur jag menar? :D

Han fastnade som fölunge, 4 månader i eltråd och slet av tåsträckan vb, skadade böjsenorna, men de var aldrig av.

Stackarn! Tog det så lång tid innan ni hittade honom? ;)

:D

Förlåt, kunde bara inte låta bli! Det blev så fel när jag läste det :rofl:

hästen är alltså svag i höger bak och därmed svag i vänster bog antar jag? ett bra tips är att hela tiden flytta rumpan (inte luta!) till vänster i vänster varv. en häst som är svag i hbak och vbog kommer automatiskt flytta över ryttaren till höger och det är bara att hela tiden sitta lite till vänster för att förebygga detta.
jobba även som sagt mkt galopparbete men inte bara vänster. i högern kan du jobba mkt ög, tänk öppna i samlingarna i det varvet. vänster sluta och höger öppna stärker även som sagt hb. :)

Jag skulle kunna tänka mig att rida hö. galoppsluta på volt.arbetspiruetter- förutom klättringen.

Sen är jag livrädd för stretching o skulle hellre linimenta o massera.

Jag hoppas du inte missuppfattade mitt inlägg som kritik? Så var det inte menat i alla fall.

Med skruva tunnan menar jag rotera hans bål så att den hänger rakt under hans raka ryggrad. Då kan inte någon bog fara åt Finland eller något bakben åt Danmark om du förstår hur jag menar? :D

Jag tog det inte som kritik:)
Men jag hade bråttom när jag skrev.

Oki, skruva tunnan är ju målet med all ridning, rakriktning. Jag jobbar ständigt på det, jag ska rida lektion i kväll, ska tänka på hur det är med "tunnan".

Stackarn! Tog det så lång tid innan ni hittade honom? ;)

:D

Förlåt, kunde bara inte låta bli! Det blev så fel när jag läste det :rofl:

Haha, ja, han var som en förtorkad kassler efter 4 månader i solen....:rofl:

hästen är alltså svag i höger bak och därmed svag i vänster bog antar jag? ett bra tips är att hela tiden flytta rumpan (inte luta!) till vänster i vänster varv. en häst som är svag i hbak och vbog kommer automatiskt flytta över ryttaren till höger och det är bara att hela tiden sitta lite till vänster för att förebygga detta.
jobba även som sagt mkt galopparbete men inte bara vänster. i högern kan du jobba mkt ög, tänk öppna i samlingarna i det varvet. vänster sluta och höger öppna stärker även som sagt hb. :)

Ja, allt låter vettigt, fast jag vet inte om han är svag i vänster bog.
Det du beskriver jobbar jag med.

För att få mera bärkraft bör jag rida långsammare då anser du?

Jag skulle kunna tänka mig att rida hö. galoppsluta på volt.arbetspiruetter- förutom klättringen.

Sen är jag livrädd för stretching o skulle hellre linimenta o massera.

Oki, höger galoppsluta på volt, det vet jag inte om vi kan, skulle det fungera med tagen bakdel i höger galopp?

Limiment har jag inget, använder aldrig det, och med endast massage kommar man inte in på djupet eller får musklerna att sträcka ut, enl som jag uppfattat det. Men min häst är nog tidernas mest masserade häst, så det kommer jag fortsätta med.
För att återgå till grundfrågan, så är jag ute efter just övningar som gör att han kan stretcha sig själv, under ryttare, så jag "slipper" göra det för hand.
Det är mitt mål, men jag är inte tillräckligt duktig som ryttare, än, att rida hästen helt lösgjord.:D

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 556
Senast: Fiorano
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 862
Senast: Jamtland
·
Hästhantering Efter att ha bott i USA i 9 månader har jag lärt mig mångabegrepp på engelska! Jag tänkte dela med mig av dem då jag önskar att jag hade...
Svar
0
· Visningar
4 342
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 932
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar