Brännhultsjuice

Status
Stängd för vidare inlägg.
B

Blixtra

Är ju så god, men inte pastöriserad. Ska man undvika den då? Eller är det ok med opastöriserad juice under grav.?
 
Sv: Brännhultsjuice

Heter det inte Brämhults? Och jo, det är bäst att undvika! Finns faktiskt folk som blivit dåliga av att dricka dem... Varför inte skaffa egen liten juicepress och pressa själv? :)
 
Sv: Brännhultsjuice

Heter det inte Brämhults? Och jo, det är bäst att undvika! Finns faktiskt folk som blivit dåliga av att dricka dem... Varför inte skaffa egen liten juicepress och pressa själv? :)

Jo, det heter Brämhults, såg det själv men det gick inte att korrigerna i överskriften :crazy: . Jag har en juicepress, men brukar köpa ngt. att dricka när jag handlar och den juicen är så god :d . Har hunnit dricka den ngn.gång men slutar nu genast och håller tummarna på att det gått bra!
 
Sv: Brännhultsjuice

Jag dricker Brämhults juice. Har fått sluta med apelsin pga halsbränna, men hallon slinker ner. Du äter ju frukt och den är inte heller pastöriserad. Anledningen till att man pastöriserar är att du får längre hållbarhet. Brämhult har ju kort hållbarhet. Juicen du pressar hemma är ju inte heller pastöriserad.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Brännhultsjuice

1132681034original_nypressat_16.jpg
Smaskens!!
 
Sv: Brännhultsjuice

*haha* och vet du vad jag tänkte precis på det att frukt inte är pastöriserat.Tänkte att då idiotförklaras jag nog, om jag tar upp det. Ngt. med processat och perfekt förpackning eller så :angel: ...
 
Sv: Brännhultsjuice

Nejdå, fick själv tänka till när jag läste i tidningen att Brämhults inte var pastöriserad. Är så nojjig med vad jag äter och inte äter.
 
Sv: Brännhultsjuice

Varför menar du att det inte vore okej att dricka opastöriserad juice, vad menar du skulle vara skadligt i den? Jag menar, så länge du äter färsk frukt utan att koka den verkar det lite lustigt att juicen måste pastöriseras. Det är en annan sak med mjölk och ost pga listeriarisken.

Edit: vad skulle vara specifikt farligt för fostret, inte att mamman evt blir magsjuk.
 
Senast ändrad:
Sv: Brännhultsjuice

Finns faktiskt folk som blivit dåliga av att dricka dem...

Jag känner flera stycken som blivit det, speciellt av någon av sorterna som ska vara extra nyttiga (med alger i eller något fast de kanske tagit bort den nu). Jag tycker också själv, om jag får för mig att köpa den någon gång, att det måste vara låång tid kvar på datumstämplingen om den inte ska smaka konstigt.
 
Sv: Brännhultsjuice

Juicen man pressar hemma blir inte hanterad i flera led av ibland både omotiverad och okunnig personal. Misstag kan hända i en stor fabrik, hygien är superviktigt och den biten missas det ju med då och då. Därför ska man undvika fabrikstillverkat som är opastöriserat. Hemma har du betydligt mer kontroll! Och tiden från det du pressar till du dricker är nåååååågot kortare än om du köper en opastöriserad juice i affären. ;)
 
Sv: Brännhultsjuice

Undrar varför inte SLV avråder gravida från detta om det skulle vara så farligt?

Jag dricker gladeligen all juice - speciellt den med jordgubb/apelsin
 
Sv: Brännhultsjuice

Det är väl det de gör? De rekommenderar ju att man INTE äter opastöriserade produkter! I alla fall såvitt jag vet.

Sen är det ju som alltid upp till var och en vilka rekommendationer man vill följa! Själv åt jag gladeligen all slags sushi genom hela graviditeten. :)
 
Sv: Brännhultsjuice

Dom avråder från opastöriserade mejeriprodukter. Och sushi avråder dom inte ifrån sålänge man följer råden om vilka fiskar man får äta.

Har varit gravid i snart 15 månader i sträck - hemska tanke att inte kunna äta sushi!! Hmm... nu blev jag hungrig :-)
 
Sv: Brännhultsjuice

jag fick lära mig i skolan att de flästa matförgiftningar sker i hemmet ;)
 
Sv: Brännhultsjuice

jag är gravid och dricker Brämmhults juice...och det gjorde jag förra ggr jag var gravid med, vet att jag hade uppe samma fråga då, och fick till svar att den kunde man dricka, både från ett forum och från MVC.:D
 
Sv: Brännhultsjuice

Problemet är kanske att många taffsat på frukten i butikerna, kanske någon med vinterkräksjuka.:eek: Inga problem med t ex apelsiner eftersom de har skal. Har ju hört att folk blivit magsjuka av frysta hallon, så tror att det är lika säkert att dricka Brämhults hallonjuice som att äta hallonen på t ex tårta. Tror nog att Brämhult har god hygien när det gäller deras produkter, de vill inte få dåligt rykte pga att folk bli magsjuka av deras produkter.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 126
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 448
Senast: Modest
·
Småbarn Jag har nyligen valt att hjälpa en familj med dålig ekonomi med kläder till deras lilla dotter. Jag kan ju inte köpa hur mkt som helst...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 198
Gravid - 1år Ok, jag har läst och läst och undrar om jag är dum i huvudet. För att jag ska kunna få ut föräldrarpenning måste jag anmäla...
Svar
7
· Visningar
615
Senast: Manji
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp