Bra vs dålig flytt

Dandylinn

Trådstartare
Ja hur har det blivit för er som bytt stall, blev det bättre eller sämre? :p

Berätta gärna lite om varför ni flyttade och hur det blev i ert nya stall?

Jag stod helt enkelt inte ut med mitt förra stall. Miskötta hästar, otrevliga människor, dåliga rutiner, oengagerad stallägare, dåliga träningsförhållanden och dåligt stall.
På slutet så var det inte ens roligt att ha häst längre. Man kom dit sur, var sur där, for hem sur. Alltid andra världskriget på info tavlan där även personliga konversationer fördes. Ingen av hästarna hade samma rutiner vilket resulterade i stressade hästar. Då min blev allt för stressad fanns bara en utväg, att flytta. Gillade aldrig hur stallägare resonerade kring stallet o skötsel. Klarade inte av en del av de andra hyresgästerna, både personligt och kring deras hästar.
Det gick således aldrig att hjälpas åt heller i stallet, alla gjorde sitt,var för sig. Skulle man ha hjälp fick man betala, även om det gällde ett enkelt morgonutsläpp då den frågade ändå skulle ut till sin egna häst. Stallet förföll utan att stallägare var intresserad av renovering. Förmodligen las stallhyrorna i egen ficka.
På mötena så räknades bara vissa röster även om vi hade majoritetsbeslut...Det var delar av anledningarna till varför vi flyttade:smirk:

Så nu till det nya stallet:
Fräscht fint och välskött stall, super engagerade stallägare.
Gemensamma fodringar, man hjälps åt, tillsammans. Inga misskötta hästar. Bra träningsmöjligheter. Trevligt folk! Inga konversationer via tavlan. Det är verkligen roligt att vara i stallet igen ! Bra rutiner och gemensamma fodringsrutiner för alla hästarna!

så för mig och min häst blev det en bra flytt! :bump:

Sv: Bra vs dålig flytt

Jag flyttade från ett bra stall till ett bättre, gjorde en lista med för- och nackdelar på båda stallen och efter många funderingar blev det en flytt!

Närmare till ridhus, mer service, mer grovfoder och fler ridkompisar var en del saker som avgjorde. Dock saknar jag hagarna, boxen, sadelkammaren och den upplysta paddocken i förra stallet...

Det blev mycket bättre. Bättre och större hagar, lättare stallskötsel, bättre spolspilta, bättre stall/sadelkammare. Inga helgjourer utan stallägaren fixar allt.
Men däremot blev det ca 5 minuters skrittväg till ridhuset istället för precis bredvid, men det gör inget :D Det enda jag känner att man kan sakna är människorna i det gamla stallet, där var vi 10 st hästägare, i det nya är det 25 hästar. Flyttade pga utav att jag bara hade boxen i ett halvår.

Det blev mycket bättre. Bättre och större hagar, lättare stallsköts, bra stall.Inga jourer utan stallägaren fixar allt. Stog förrut vid en ridskola som har ridhus på gården nu är det ca 5 minuters skritt väg
till ridhuset ,det man kan sakna ibland är väl att nu är det bara jag och stallägaren och en till som inte är bär så ofta är att det är lite tomt istallet på ridskolan var det mer folk och så men åh andra sidan är det rätt gött att vara där det är lungt åh skönt och att man får ha sina egna saker ifred.:idea:

Jag flyttade min häst(som nu är såld:cry:) från mitt första stall för att ställvärden va mycket otrevlig. Min häst började hosta, så jag tog ut en väterinär(stavning?) och han sa att jag ska bara ge honom hö ute, och gärna vattnat de, eftersom de var för dammigt i stallet att äta för honom, så jag bad om att få städa lite i stallet och bad henne att låta min häst vara ut 30 min längre än dom andra eller låta alla hästar få ALLA måltider ute, då de inte skulle va några problem.. hon sa att hon skulle ixa de men hostan gick inte bort, så jag ringde efter väterinären igen och han sa att de verkar som att han inte får sin mat ute, för han såg inget annat som kunde orska hostan... min stallvärd kom i samma veva ut och började gapa och skrika på mig för att jag inte tar handom min häst... detta gjorde hon i många månader sen orkade inte höra på henne... blev mycket bättre..

hmmm... jag har nyligen bytt stall... är ju då helt solo med mina killar, så jag kna ju inte klaga på sällskapet direkt.. bytte för att jag hade en häst för mycket, men när den nya hästen anlände så sålde jag den tredje... så egentligen kunde jag ha kvar dom här hemma... fast...
gamla stallet är inne i en ladugård med kor.=hög luftfuktighet.
ingen stallgång att binda upp i, lågt till tak, mörkt.

nya stallet innehåller sju boxar=ensamt, kallt.
innan stod det träätare i detta stallet=trasigt, slitet.
det ligger i grannbyn och jag måste ofta ta bilen dit.
det ligger precis vid en väg..
bara två hagar på "installningsavstånd"..

vet inte vilket som var bäst... hade man haft lite sällskap av en trevlig människa i det andra stallet så hade det nog varit roligare... nu är det ganska....tomt..:(

Jag flyttade min häst till ett nytt stall i september 2007. Det var inte den mest optimala tiden för flytt då min häst var mitt inne i en behandling av knälederan bak och var sprutad med kortison och tuppkam. Men ibland är livet så att man inte kan styra över allt så det var bara att gilla läget!

Jag trivs så himla bra i nya stallet!! :love:
Så vettiga människor där som ställer upp om man behöver hjälp! Min häst opererades i november och fick två veckors boxvila. Vi hjälptes åt i stallet för att lösa det med sällskap till honom hela tiden så att han slapp stå själv!

Vi har stallmöte var tredje månad, vilket är jätteskönt! Det kanske inte alltid är så mycket saker att ta upp, men det är trevlig att träffas även utanför stallet. Dessutom har man chans att prata om små saker som kanske inte fungerar optimalt och hitta en bra lösning tillsammans.

Hästen min trivs också något alldeles förträffligt och jag upplever honom som lugnare och mer tillfreds, TROTS att han varit konvalecent så länge, med boxvila och sedan sjukhage i ett antal veckor!

Det enda jag saknar från förra stallet var sommarhagarna men det är nog också det enda! Nu har vi dessutom ridavstånd till ridskolan där vi har löst anläggningskort och ju mer han kommer igång nu så finns det roliga aktiviteter och tävlingar att vara med på!

Som grädde på moset fick jag också totalt sett en billigare stallhyra i det nya stallet!

Senast ändrad:

Jag flyttade min häst(som nu är såld:cry:) från mitt första stall för att ställvärden va mycket otrevlig. Min häst började hosta, så jag tog ut en väterinär(stavning?) och han sa att jag ska bara ge honom hö ute, och gärna vattnat de, eftersom de var för dammigt i stallet att äta för honom, så jag bad om att få städa lite i stallet och bad henne att låta min häst vara ut 30 min längre än dom andra eller låta alla hästar få ALLA måltider ute, då de inte skulle va några problem.. hon sa att hon skulle ixa de men hostan gick inte bort, så jag ringde efter väterinären igen och han sa att de verkar som att han inte får sin mat ute, för han såg inget annat som kunde orska hostan... min stallvärd kom i samma veva ut och började gapa och skrika på mig för att jag inte tar handom min häst... detta gjorde hon i många månader sen orkade inte höra på henne... blev mycket bättre..

men fy vad jobbigt! :(

hmmm... jag har nyligen bytt stall... är ju då helt solo med mina killar, så jag kna ju inte klaga på sällskapet direkt.. bytte för att jag hade en häst för mycket, men när den nya hästen anlände så sålde jag den tredje... så egentligen kunde jag ha kvar dom här hemma... fast...
gamla stallet är inne i en ladugård med kor.=hög luftfuktighet.
ingen stallgång att binda upp i, lågt till tak, mörkt.

nya stallet innehåller sju boxar=ensamt, kallt.
innan stod det träätare i detta stallet=trasigt, slitet.
det ligger i grannbyn och jag måste ofta ta bilen dit.
det ligger precis vid en väg..
bara två hagar på "installningsavstånd"..

vet inte vilket som var bäst... hade man haft lite sällskap av en trevlig människa i det andra stallet så hade det nog varit roligare... nu är det ganska....tomt..:(

kan du inte skaffa hyresgäster då ? Pengar rullar ju in till bla reperation då och så får du sällskap :idea:

Det blev mycket bättre när jag flytta ! Jag förstår inte att jag stanna så länge på det föra stället.
Mycket skit snack, det stället jag står på nu säger man till varandra om man tycker någon gör fel. Istället för att snacka bakom ryggen mycket mognare stämning. Och mycket bättre stämning ;)

Det blev mycket bättre när jag flytta ! Jag förstår inte att jag stanna så länge på det föra stället.
Mycket skit snack, det stället jag står på nu säger man till varandra om man tycker någon gör fel. Istället för att snacka bakom ryggen mycket mognare stämning. Och mycket bättre stämning ;)

så skönt, samma var det på gamla stallet för mig..så himla kass inställning visst folk har :smirk:
var inte ens roligt att åka till stallet, vissa dagar pluggade man in
mp3:n på max volym för att slippa höra

Jag flyttade min häst för ett halvår sedan och det blev mycket bättre. Ffa för att jag nu har ridhus på gården vilket underlättar träning. Sedan är det betydligt prydligare och en mer välskött gård utan något som ligger och skräpar, det är bättre stallrutiner och skötsel. Stallet har funnits i många år och de som driver stallet har en schaktfirma vilket gör att vi har bra underlag överallt, förutom i hagarna.

vi flyttade från 1 stall där hästarna inte trivdes alls. 3 av 4 blev sjuka (hosta, slutade äta mm) små hagar mm nu står vi på gård med stora hagar, luftigt stall dock utan paddock men de kna man offra för pållarna.

jag tycker det är så himla kul att höra att man verkligen bryr sig om sina älsklingar och flyttar för att de/en själv inte trivs! :D

dock fick jag en bit längre att åka, men det är det värt!

Har flyttat mellan 3 olika stall med min häst.

Första stallet trivdes vi bra med. Vi stod där i två år, det låg på samma gård som ridkolan där jag red och nära hem. De hade dock för små hagar. Med tiden blev stallägaren småsnål och hörde hyror utan att vi fick möjlighet att flytta innan höjning mm. Hästen blev dessutom dålig pga ledinflammationer och skulle enl. vet avlivas innan sommarens slut. Under dessa år hade jag haft hästen på bete i ett annat stall på sommrarna (trivdes super varända sommar!!) och vi var där "sista" sommaren. Hästen blev dock bra den sommaren tack vare ny hovslagare men jag ville inte tillbaka till box och liten hage.

Vi fick då möjlighet att starta egen lösdrift på ca 30 hektar mark i det stallet där vi hade betet och det gjorde vi. Allt fungerade bra men efter 2 år med kollektiv började vissa nya personer slarva, jag hade mycket ansvar och flyttade dessutom 30 minuter bort (med bil), samt att jag började jobba+renovera hus. Jag tappade motivation, ingen annan red, jag jobbade och hade långt att åka, hade ingen tid. Det gick ut över ridningen så vi flyttade till ett stall 5 minuter hemifrån.

Ddet lät enormt bra. Vilket det dock visade sig var mest prat. Vi känner oss mer och mer ivägen, vi "har inte rätt till det ena och inte rätt till det andra", vi kan inte slappna av och känner och mer och mer bortknuffade, det pratas strunt samt att vi inte får det vi trodde vi vart lovade och stallägaren beter sig mer och mer småsnålt. Så nu i mars flyttar vi tillbaka till stall nr 2 där det nu är fler ridande som står och de som inte skötte sig innan har fått flytta. Hela lösdriften härifrån vi ska flytta, flyttar redan 1 mars. Ingen vill vara kvar.

Så det är främst den senaste flytten som vi är missnöjda med. Vi har bara stått där sen september och det är stallägaren som är problemet. I det andra stallet var det folket som var orsaken, och restiden. Men vi ångrar inte någon flytt för jag har mått bra av att ha hästen nära ett tag.

Men nu längtar vi tillbaka till stora hagar och en mer avslappnad tid i stallet. :) Där hunden kan springa lös och där hästarna garanteras mat, box och annat (lösdrift). Restiden är inte viktig längre nu när man har fler att rida med kvällstid och allt har lugnat sig på jobbet och renoveringsfronten.

Så 1 mars blir flytt nr 3 (om man inte räknar med sommarflyttarna vi gjort). :) Det kommer att bli jättebra.

Jag har flyttat ett antal gånger med min häst, fast en del har varit för att jag flyttat från Sthlm-Enköping och sedan Enköping-Stockholm. Så där var det inget som helst fel på stall, vart bara för långt :D
Men i ett stall jag stod i var stallägaren hysterisk med att stänga igen överallt, hade delad dörr och övre halvan skulle vara stängd - alltid!! Ventilationshål var igentäppta med trasor osv.. efter att två hästar utvecklat kvarka och en tredje börjat hosta(samt att stämningen vart otrevlig) så flyttade vi till ett stall tvärs över en åker bara. Det var jättetrevligt där, men efter något år vart alla uppsagda då den som hyrt stallet sålde sin häst. Ny hyresgäst fyllde det lilla stallet med egna och kompisars hästar.
Efter det hyrde jag ett stall med en kompis, funkade bra men var en bit att åka och vi var ju bara två om alla fodringar.
Sedan hyrde jag hus med stallplats, funkade jättebra tills stallägarens tjej flyttade in sin häst... då flyttade vi andra efter något halvår och nu är det ständigt lediga platser där :devil:
Då flyttade vi till en lösdrift i Vallentuna och där stod vi väl i 2-3 år tills vi tyckte hyran vart för hög.
Nu hyr vi stall själva igen(3 tjejjer :eek:) Det funkar bra :D

Har alltid flyttat till "bättre" stall eller hagar eller vad jag nu letar efter, och jag har väl sått kvar ett par år minst i de stall jag stått.
Har camperat med min häst i 10år - så några stall har vi allt hunnit med ;)

Jag flyttade för att min häst skulle fått bo helt själv i vårt stall samt att min hyresvärds häst skulle fått stå helt själv hemma hos oss. Så därför fick min häst flytta hem till hans stall.

Det som blev bättre är väl att det är mer nära nu, jag kan lägga tiden på hästen som jag innan fick lägga på stallskötseln och körningen dit/hem. Nu mockar jag snabbt och lätt på morgonen när jag har släppt ut hästarna och har hela eftermiddagen efter jobbet till att rida osv. Sen är vi bara två pers i stallet med, skönt då det inte blir något tjafs och vi hjälps åt med allt! Man tar det man har tid till ex. om man börjar tidigt så ger man frukost, den som börjar sent släpper ut..

Det som blev sämre är väl stallet, boxarna är skitfina men här är inget varmvatten och pytteliten sadelkammare. (och jag som är prylgalning :angel:) Men vi har löst det genom att ha smart förvaring och att jag får ha kvar lite prylar som inte används i gamla stallet som står tomt.

jag tycker det är fusk med eget stall! :love:
jag vill också ha eget..
så himla skönt att få bestämma allt själv, det måste vara toppen!

Liknande trådar

Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 634
Senast: Karamello30
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 818
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Rider ni gärna med sällskap eller rider ni mycket ensamma? Har ni någon stallgrupp som ni skriver i eller hur bestämmer ni ”riddejt”...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
5 068
Senast: Ketrawzc
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar